Metamorfóza u obojživelníků je důležitým tématem, protože během tohoto procesu
dochází k dramatickým změnám ve struktuře těla, adaptaci na nové prostředí i změnám
ve stravovacím chování. Tento jev může být výborným příkladem pro modelovou hodinu,
neboť ukazuje žákům, jak příroda dokáže vytvářet komplexní adaptace, které zajišťují
přežití a úspěšné přizpůsobení se životním podmínkám. V současné době se čím dál tím
více vzdělávacích institucí rozhoduje pro přítomnost zvířat ve svých prostorách. I přesto,
že mnoho pedagogů vidí využití zvířat jako přínosné pro žáky, často se kvůli dalším
povinnostem a zátěži rozhodnou zvířata ve školách nechovat. Chov obojživelníků ve
škole přináší pozitivní příležitost pro žáky pochopit biologii a ekosystémy, podněcuje
zodpovědnost a péči o živé tvory a rozvíjí učební plán obohacením o praktické zkušenosti
s živými organismy. Výzkumy, včetně této práce, se zaměřují na vztahy mezi žáky a
zvířaty a zkoumají přínosy, které mohou zvířata přinést do školního prostředí. V rámci
této studie byla provedena modelová vyučovací hodina s pomocí videí, které detailně
vysvětlily fáze metamorfózy a související změny u obojživelníků. Před a po modelové
hodině byla realizována dotazníková šetření, která testovala znalosti žáků o
obojživelnících, včetně jejich anatomie, fyziologie, systému, ohrožení a ochrany. Z
výsledků vyplývá, že po modelové hodině došlo ke zlepšení úrovně znalostí žáků a také
k pozitivní změně jejich postojů vůči obojživelníkům. Počet správných odpovědí na
otázky týkající se znalostí o obojživelnících se zvýšil z původních 41 % na 68 %.
Vzhledem k náročnosti sledování metamorfózy v průběhu jediné vyučovací hodiny jsem
se rozhodla nepracovat s živými zvířaty; nicméně práce s videi otevírá nové možnosti a
představuje potenciál pro výuku, který by mohl poskytnout další dimenzi a přenést ji na
zcela novou úroveň při využití živých zvířat.
Anotace v angličtině
Metamorphosis in amphibians is an important topic because during this process dramatic
changes in body structure, adaptation to new environments and changes in feeding
behaviour occur. This phenomenon can be an excellent example for a model lesson as it
shows students how nature can generate complex adaptations that provide for survival
and successful adaptation to living conditions. Nowadays, more and more educational
institutions are opting for the presence of animals in their facilities. Even though many
teachers see the use of animals as beneficial to students, they often choose not to keep
animals in schools due to the added responsibilities and workload. Keeping amphibians
in school provides a positive opportunity for students to understand biology and
ecosystems, encourages responsibility and care for living creatures, and develops the
curriculum by enriching hands-on experiences with living organisms. Research, including
this work, focuses on the relationships between students and animals and explores the
benefits that animals can bring to the school environment. In this study, a model lesson
was conducted using videos to explain in detail the stages of metamorphosis and
associated changes in amphibians. Questionnaires were administered before and after the
model lesson to test students' knowledge of amphibians, including their anatomy,
physiology, systems, threats, and conservation. The results showed that after the model
lesson, there was an improvement in the level of knowledge of the students as well as a
positive change in their attitudes towards amphibians. The number of correct answers to
questions related to amphibian knowledge increased from the initial 41% to 68%. Due to
the difficulty of observing metamorphosis during a single lesson, I chose not to work with
live animals; however, working with videos opens up new possibilities and represents a
potential for teaching that could provide an additional dimension and take it to a whole
new level when using live animals.
Klíčová slova
chov, obojživelníci, metamorfóza
Klíčová slova v angličtině
breeding, amphibians, metamorphosis
Rozsah průvodní práce
71 s. (88 477 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Metamorfóza u obojživelníků je důležitým tématem, protože během tohoto procesu
dochází k dramatickým změnám ve struktuře těla, adaptaci na nové prostředí i změnám
ve stravovacím chování. Tento jev může být výborným příkladem pro modelovou hodinu,
neboť ukazuje žákům, jak příroda dokáže vytvářet komplexní adaptace, které zajišťují
přežití a úspěšné přizpůsobení se životním podmínkám. V současné době se čím dál tím
více vzdělávacích institucí rozhoduje pro přítomnost zvířat ve svých prostorách. I přesto,
že mnoho pedagogů vidí využití zvířat jako přínosné pro žáky, často se kvůli dalším
povinnostem a zátěži rozhodnou zvířata ve školách nechovat. Chov obojživelníků ve
škole přináší pozitivní příležitost pro žáky pochopit biologii a ekosystémy, podněcuje
zodpovědnost a péči o živé tvory a rozvíjí učební plán obohacením o praktické zkušenosti
s živými organismy. Výzkumy, včetně této práce, se zaměřují na vztahy mezi žáky a
zvířaty a zkoumají přínosy, které mohou zvířata přinést do školního prostředí. V rámci
této studie byla provedena modelová vyučovací hodina s pomocí videí, které detailně
vysvětlily fáze metamorfózy a související změny u obojživelníků. Před a po modelové
hodině byla realizována dotazníková šetření, která testovala znalosti žáků o
obojživelnících, včetně jejich anatomie, fyziologie, systému, ohrožení a ochrany. Z
výsledků vyplývá, že po modelové hodině došlo ke zlepšení úrovně znalostí žáků a také
k pozitivní změně jejich postojů vůči obojživelníkům. Počet správných odpovědí na
otázky týkající se znalostí o obojživelnících se zvýšil z původních 41 % na 68 %.
Vzhledem k náročnosti sledování metamorfózy v průběhu jediné vyučovací hodiny jsem
se rozhodla nepracovat s živými zvířaty; nicméně práce s videi otevírá nové možnosti a
představuje potenciál pro výuku, který by mohl poskytnout další dimenzi a přenést ji na
zcela novou úroveň při využití živých zvířat.
Anotace v angličtině
Metamorphosis in amphibians is an important topic because during this process dramatic
changes in body structure, adaptation to new environments and changes in feeding
behaviour occur. This phenomenon can be an excellent example for a model lesson as it
shows students how nature can generate complex adaptations that provide for survival
and successful adaptation to living conditions. Nowadays, more and more educational
institutions are opting for the presence of animals in their facilities. Even though many
teachers see the use of animals as beneficial to students, they often choose not to keep
animals in schools due to the added responsibilities and workload. Keeping amphibians
in school provides a positive opportunity for students to understand biology and
ecosystems, encourages responsibility and care for living creatures, and develops the
curriculum by enriching hands-on experiences with living organisms. Research, including
this work, focuses on the relationships between students and animals and explores the
benefits that animals can bring to the school environment. In this study, a model lesson
was conducted using videos to explain in detail the stages of metamorphosis and
associated changes in amphibians. Questionnaires were administered before and after the
model lesson to test students' knowledge of amphibians, including their anatomy,
physiology, systems, threats, and conservation. The results showed that after the model
lesson, there was an improvement in the level of knowledge of the students as well as a
positive change in their attitudes towards amphibians. The number of correct answers to
questions related to amphibian knowledge increased from the initial 41% to 68%. Due to
the difficulty of observing metamorphosis during a single lesson, I chose not to work with
live animals; however, working with videos opens up new possibilities and represents a
potential for teaching that could provide an additional dimension and take it to a whole
new level when using live animals.
Klíčová slova
chov, obojživelníci, metamorfóza
Klíčová slova v angličtině
breeding, amphibians, metamorphosis
Zásady pro vypracování
Janáčková (2006) spatřuje zvířata jako zdroj přirozeného nadšení dětí, protože do určitého věku slouží jako motivace pro poznávání přírody. Podle Kellnerové (2013) zvířata přispívají také ke zvýšení atraktivity školy, ke vzniku nových zájmových kroužků, obohacují výuku, pomáhají tvořit zajímavé akce pro veřejnost, ale slouží také k praktikování zooterapie. Zároveň má ale přítomnost zvířat ve třídě i širší význam než pouze jejich zapojení do výuky (Wagoner B & Jensen E 2010).
Ve své práci bych se chtěla zaměřit v první řadě na rešerši, co to metamorfóza je a jak ovlivňuje chování jednotlivých obojživelníků. Poté bych chtěla vytvořit výukový program, ve kterém se zaměřím právě na metamorfózu u vybraných skupin obojživelníků. Tento výukový program bych měla realizovat na vyšším stupni osmiletého nebo čtyřletého Gymnázia Josefa Božka v Českém Těšíně. Aby byla výuka více interaktivní, tak do výukového programu zařadím i videa. Nově získané znalosti poté ověřím dotazníkovým šetřením mezi žáky před výukovým programem, a poté s odstupem času i po něm. Tímto šetřením si ověřím nejenom změnu vztahu žáků k této skupině živočichů, ale také zdali videa s názornou ukázkou pomohla k lepšímu zapamatování si učiva. V neposlední řadě se ve své práci budu zabývat možnostmi chovu obojživelníků ve škole, kde se zaměřím na nároky pro chov a také možné benefity pro školu vyplývající z chovu.
Zásady pro vypracování
Janáčková (2006) spatřuje zvířata jako zdroj přirozeného nadšení dětí, protože do určitého věku slouží jako motivace pro poznávání přírody. Podle Kellnerové (2013) zvířata přispívají také ke zvýšení atraktivity školy, ke vzniku nových zájmových kroužků, obohacují výuku, pomáhají tvořit zajímavé akce pro veřejnost, ale slouží také k praktikování zooterapie. Zároveň má ale přítomnost zvířat ve třídě i širší význam než pouze jejich zapojení do výuky (Wagoner B & Jensen E 2010).
Ve své práci bych se chtěla zaměřit v první řadě na rešerši, co to metamorfóza je a jak ovlivňuje chování jednotlivých obojživelníků. Poté bych chtěla vytvořit výukový program, ve kterém se zaměřím právě na metamorfózu u vybraných skupin obojživelníků. Tento výukový program bych měla realizovat na vyšším stupni osmiletého nebo čtyřletého Gymnázia Josefa Božka v Českém Těšíně. Aby byla výuka více interaktivní, tak do výukového programu zařadím i videa. Nově získané znalosti poté ověřím dotazníkovým šetřením mezi žáky před výukovým programem, a poté s odstupem času i po něm. Tímto šetřením si ověřím nejenom změnu vztahu žáků k této skupině živočichů, ale také zdali videa s názornou ukázkou pomohla k lepšímu zapamatování si učiva. V neposlední řadě se ve své práci budu zabývat možnostmi chovu obojživelníků ve škole, kde se zaměřím na nároky pro chov a také možné benefity pro školu vyplývající z chovu.
Seznam doporučené literatury
Gymnázium, Český Těšín, příspěvková organizace. Školní vzdělávací program osmiletého gymnázia. 188 s. Český Těšín 2015 [cit. 2022-01-10] Dostupné z: https://docplayer.cz/3914148-Skolni-vzdelavaci-program-osmileteho-gymnazia-gymnazium-cesky-tesin-prispevkova-organizace.html
JANÁČKOVÁ B. 2006. Vzdělávání a výchova - předpoklad zodpovědného vztahu ke zvířatům: diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, 134 s. Vedoucí diplomové práce: Dana Kellnerová
KELLNEROVÁ D. 2013. Chov zvířat ve školách. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978-80-87604-57-1.
WAGONER B & JENSEN E. 2010. Science learning at the zoo: evaluating children´s developing understanding of animals and their habitats. Psychology & Society, 3(1), 65-76.
Seznam doporučené literatury
Gymnázium, Český Těšín, příspěvková organizace. Školní vzdělávací program osmiletého gymnázia. 188 s. Český Těšín 2015 [cit. 2022-01-10] Dostupné z: https://docplayer.cz/3914148-Skolni-vzdelavaci-program-osmileteho-gymnazia-gymnazium-cesky-tesin-prispevkova-organizace.html
JANÁČKOVÁ B. 2006. Vzdělávání a výchova - předpoklad zodpovědného vztahu ke zvířatům: diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, 134 s. Vedoucí diplomové práce: Dana Kellnerová
KELLNEROVÁ D. 2013. Chov zvířat ve školách. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978-80-87604-57-1.
WAGONER B & JENSEN E. 2010. Science learning at the zoo: evaluating children´s developing understanding of animals and their habitats. Psychology & Society, 3(1), 65-76.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Během prezentace studentka seznámila komisi s obsahem obhajované práce. Po přečtení posudků se snažila na výtky reagovat a dotazy zodpovědět – se střídavým úspěchem. Ve volné diskuzi čelila prof. Tkadlec upozornil na formální nedostatky práce. Oponent kvitoval prezentované upravené grafy. Ve volné diskuzi se zapojit hlavně dr. Kuras, který kritizovat špatné taxonomické zařazení modelové skupiny, což vedlo k širší diskuzi i mezi členy komise.