Bakalářská práce se zabývá netradičními metodami reedukace čtení u dětí s dyslexií. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Cílem bylo porovnat výkonnost dětí s vývojovou poruchou učení - dyslexií a kontrolní vzorek skupiny pomocí vytvořeného testu.
Teoretická část se věnuje vymezení diagnostiky, základní terminologii a charakteristice vybraných vývojových poruch učení - dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Dále jsou zde uvedeny poruchy dle jednotlivých klasifikací. Na tuto charakteristiku navazují tradiční i netradiční způsoby možné reedukace dyslexie.
Praktická část se věnuje ověření stanovených hypotéz. Které byly za pomocí testu následně potvrzeny či vyvráceny.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with non-traditional methods of reading re-education for children with dyslexia. The thesis consists of theoretical and practical parts. The aim was to compare the performance of children with developmental learning disorder - dyslexia and a control group sample using a developed test.
The theoretical part is devoted to the definition of diagnosis, basic terminology and characteristics of selected developmental learning disorders - dyslexia, dysgraphia, dysortography and dyscalculia. Furthermore, the classification of the disorders according to the individual classifications. The characteristics are followed by traditional and non-traditional ways of possible re-education of dyslexia.
The practical part is devoted to the testing of the hypotheses. Which were subsequently confirmed or refuted by means of a test.
Klíčová slova
vývojové poruchy učení, dítě s dyslexií, dyslexie, tradiční reedukace, netradiční reedukace, hypotézy
Klíčová slova v angličtině
developmental learning disabilities, child with dyslexia, dyslexia, traditional re-education, non-traditional re-education, hypotheses
Rozsah průvodní práce
62 s. (98 097 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá netradičními metodami reedukace čtení u dětí s dyslexií. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Cílem bylo porovnat výkonnost dětí s vývojovou poruchou učení - dyslexií a kontrolní vzorek skupiny pomocí vytvořeného testu.
Teoretická část se věnuje vymezení diagnostiky, základní terminologii a charakteristice vybraných vývojových poruch učení - dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Dále jsou zde uvedeny poruchy dle jednotlivých klasifikací. Na tuto charakteristiku navazují tradiční i netradiční způsoby možné reedukace dyslexie.
Praktická část se věnuje ověření stanovených hypotéz. Které byly za pomocí testu následně potvrzeny či vyvráceny.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with non-traditional methods of reading re-education for children with dyslexia. The thesis consists of theoretical and practical parts. The aim was to compare the performance of children with developmental learning disorder - dyslexia and a control group sample using a developed test.
The theoretical part is devoted to the definition of diagnosis, basic terminology and characteristics of selected developmental learning disorders - dyslexia, dysgraphia, dysortography and dyscalculia. Furthermore, the classification of the disorders according to the individual classifications. The characteristics are followed by traditional and non-traditional ways of possible re-education of dyslexia.
The practical part is devoted to the testing of the hypotheses. Which were subsequently confirmed or refuted by means of a test.
Klíčová slova
vývojové poruchy učení, dítě s dyslexií, dyslexie, tradiční reedukace, netradiční reedukace, hypotézy
Klíčová slova v angličtině
developmental learning disabilities, child with dyslexia, dyslexia, traditional re-education, non-traditional re-education, hypotheses
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat - netradiční metody reedukace čtení u dyslektických dětí tj. děti s dyslexií, charakteristika, reedukace, rozbor sledovaných dětí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat - netradiční metody reedukace čtení u dyslektických dětí tj. děti s dyslexií, charakteristika, reedukace, rozbor sledovaných dětí.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-x.
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3030-1.
SVOBODA, Pavel. Cvičení pro rozvoj čtení: pro začínající čtenáře a děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-396-3.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3950-2.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0645-3.
VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0621-9.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-x.
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3030-1.
SVOBODA, Pavel. Cvičení pro rozvoj čtení: pro začínající čtenáře a děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-396-3.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3950-2.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0645-3.
VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0621-9.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.