Cílem této práce je vytvoření učebně vzdělávacího celku, který uvede čtenáře/pozorovatele (žáky) do základů problematiky automatizace a automatizovaných procesů, které nás obklopují jak v běžném životě, tak v procesu výroby. Příjemce by měl být schopen pochopit a popsat základní principy automatizace a její přínos pro společnost.
Práce pojednává o důvodech zavádění automatizace, o tom, jakým způsobem je zaváděna a jaké jsou její stavební prvky. K naplnění účelu je práce sestavena z teoretických poznatků nutných pro pochopení, je proložena příklady z průmyslu i ze života a nedílnou součástí práce je rozbor těchto příkladů.
Dále je sestaven funkční automatizovaný model (CNC ohýbačka drátu), na kterém je popsána skladba, návrh a sestavení takového řešení, jeho účel a funkce. Zároveň jsou uvedeny souvislosti v ekonomickém měřítku a přínos nasazení takového řešení.
Tato práce slouží jako ucelený úvod do problematiky automatizace a obsahuje také podklady pro výuku techniky, mechaniky nebo automatizace na druhém stupni základní školy, potažmo na střední škole.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to create an educational unit that will introduce the reader/observer (students) to the basics of automation and automated processes that surround us in everyday life and in the production process. The recipient should be able to understand and describe the basic principles of automation and its benefits to society.
The thesis discusses the reasons for the introduction of automation, how it is introduced and what are its building blocks. To fulfil the purpose, the thesis is compiled from the theoretical knowledge necessary for understanding, interspersed with examples from industry and life and analysis of these examples. In addition, a functional automated model (CNC wire bender) is built to describe the composition, design and assembly of such a solution, its purpose and function. At the same time, the economic context and the benefits of deploying such a solution are presented.
This work serves as a comprehensive introduction to the subject of automation and also provides a basis for the teaching of engineering, mechanics or automation at the second level of primary school or secondary school.
Cílem této práce je vytvoření učebně vzdělávacího celku, který uvede čtenáře/pozorovatele (žáky) do základů problematiky automatizace a automatizovaných procesů, které nás obklopují jak v běžném životě, tak v procesu výroby. Příjemce by měl být schopen pochopit a popsat základní principy automatizace a její přínos pro společnost.
Práce pojednává o důvodech zavádění automatizace, o tom, jakým způsobem je zaváděna a jaké jsou její stavební prvky. K naplnění účelu je práce sestavena z teoretických poznatků nutných pro pochopení, je proložena příklady z průmyslu i ze života a nedílnou součástí práce je rozbor těchto příkladů.
Dále je sestaven funkční automatizovaný model (CNC ohýbačka drátu), na kterém je popsána skladba, návrh a sestavení takového řešení, jeho účel a funkce. Zároveň jsou uvedeny souvislosti v ekonomickém měřítku a přínos nasazení takového řešení.
Tato práce slouží jako ucelený úvod do problematiky automatizace a obsahuje také podklady pro výuku techniky, mechaniky nebo automatizace na druhém stupni základní školy, potažmo na střední škole.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to create an educational unit that will introduce the reader/observer (students) to the basics of automation and automated processes that surround us in everyday life and in the production process. The recipient should be able to understand and describe the basic principles of automation and its benefits to society.
The thesis discusses the reasons for the introduction of automation, how it is introduced and what are its building blocks. To fulfil the purpose, the thesis is compiled from the theoretical knowledge necessary for understanding, interspersed with examples from industry and life and analysis of these examples. In addition, a functional automated model (CNC wire bender) is built to describe the composition, design and assembly of such a solution, its purpose and function. At the same time, the economic context and the benefits of deploying such a solution are presented.
This work serves as a comprehensive introduction to the subject of automation and also provides a basis for the teaching of engineering, mechanics or automation at the second level of primary school or secondary school.
Vytvoření funkčního modelu automatizovaného celku pro demonstraci ve výuce.
Model bude postaven na platformě Arduino a bude obsahovat akční a zpětnovazebné členy. K vizualizaci procesu bude použito vývojové prostředí Processing. Program pro řídící jednotku bude vytvořen v jazycích Wiring/C++ a Scratch. Všechny programy budou plně komentované.
Budou vytvořeny pracovní listy pro žáky a metodické listy pro učitele. Metodické listy budou obsahovat také popis jednotlivých částí zařízení, funkčních celků a vzájemných vazeb.
Zásady pro vypracování
Vytvoření funkčního modelu automatizovaného celku pro demonstraci ve výuce.
Model bude postaven na platformě Arduino a bude obsahovat akční a zpětnovazebné členy. K vizualizaci procesu bude použito vývojové prostředí Processing. Program pro řídící jednotku bude vytvořen v jazycích Wiring/C++ a Scratch. Všechny programy budou plně komentované.
Budou vytvořeny pracovní listy pro žáky a metodické listy pro učitele. Metodické listy budou obsahovat také popis jednotlivých částí zařízení, funkčních celků a vzájemných vazeb.
Seznam doporučené literatury
SELECKÝ, Matúš. Arduino: uživatelská příručka. Přeložil Martin HERODEK. Brno: Computer Press, 2016. ISBN 9788025148402.
VODA, Zbyšek. Průvodce světem Arduina. Bučovice: Martin Stříž, 2015. ISBN 9788087106907.
Automatizace a automatizační technika: systémové pojetí automatizace. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 9788025136287.
ŠMEJKAL, Ladislav a Marie MARTINÁSKOVÁ. PLC a automatizace. Praha: BEN - technická literatura, 1999. ISBN 80-86056-58-9.
Seznam doporučené literatury
SELECKÝ, Matúš. Arduino: uživatelská příručka. Přeložil Martin HERODEK. Brno: Computer Press, 2016. ISBN 9788025148402.
VODA, Zbyšek. Průvodce světem Arduina. Bučovice: Martin Stříž, 2015. ISBN 9788087106907.
Automatizace a automatizační technika: systémové pojetí automatizace. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 9788025136287.
ŠMEJKAL, Ladislav a Marie MARTINÁSKOVÁ. PLC a automatizace. Praha: BEN - technická literatura, 1999. ISBN 80-86056-58-9.