Bakalářská práce pojednává o využití poměru, přímé a nepřímé úměry a statistiky u žáků 9. tříd a přibližuje rozsah učiva daných témat na základních školách. Přibližuje téma matematické gramotnosti a poukazuje na kritická místa ve výuce matematiky. Práce obsahuje sbírku úloh, která je zaměřená na praktické příklady ze života. Žáci si na nich procvičí nejen učivo poměru, statistiky a přímé a nepřímé úměry, ale také zde mohou vidět, kde dané učivo použít v praxi. Bakalářská práce obsahuje na toto téma také výzkumné šetření.
Annotation in English
The bachelor's thesis discusses the use of ratios, direct and inverse proportions, and statistics in the education of 9th-grade students. It presents the scope of the curriculum for these topics in primary schools. The thesis focuses on the theme of mathematical literacy and highlights critical points in the teaching of mathematics. The work contains a collection of problems that focus on practical examples from everyday life. Students can practice not only the curriculum related to ratios, statistics, and direct and inverse proportions but also see where this knowledge can be applied in practice. The bachelor's thesis also includes research on this topic.
Keywords
Přímá úměra, nepřímá úměra, statistika, poměr, základní škola, matematická gramotnost
Keywords in English
Direct proportion, inverse proportion, statistics, ratio, elementary school, mathematical literacy.
Length of the covering note
54
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce pojednává o využití poměru, přímé a nepřímé úměry a statistiky u žáků 9. tříd a přibližuje rozsah učiva daných témat na základních školách. Přibližuje téma matematické gramotnosti a poukazuje na kritická místa ve výuce matematiky. Práce obsahuje sbírku úloh, která je zaměřená na praktické příklady ze života. Žáci si na nich procvičí nejen učivo poměru, statistiky a přímé a nepřímé úměry, ale také zde mohou vidět, kde dané učivo použít v praxi. Bakalářská práce obsahuje na toto téma také výzkumné šetření.
Annotation in English
The bachelor's thesis discusses the use of ratios, direct and inverse proportions, and statistics in the education of 9th-grade students. It presents the scope of the curriculum for these topics in primary schools. The thesis focuses on the theme of mathematical literacy and highlights critical points in the teaching of mathematics. The work contains a collection of problems that focus on practical examples from everyday life. Students can practice not only the curriculum related to ratios, statistics, and direct and inverse proportions but also see where this knowledge can be applied in practice. The bachelor's thesis also includes research on this topic.
Keywords
Přímá úměra, nepřímá úměra, statistika, poměr, základní škola, matematická gramotnost
Keywords in English
Direct proportion, inverse proportion, statistics, ratio, elementary school, mathematical literacy.
Research Plan
V teroretické části práce budou zpracovány rešerše odborné literatury na dané téma.
V praktické části práce bude vytvořena sbírka úloh na využití uvedené problematiky.
Z vybraných příkladů bude sestaven test, který bude zadán žákům 9. tříd. Následně bude udělán rozbor výsledků testu, zajímá nás, kde při výpočtu žáci dělají nejčastější chyby a jaké byly jejich postupy.
Research Plan
V teroretické části práce budou zpracovány rešerše odborné literatury na dané téma.
V praktické části práce bude vytvořena sbírka úloh na využití uvedené problematiky.
Z vybraných příkladů bude sestaven test, který bude zadán žákům 9. tříd. Následně bude udělán rozbor výsledků testu, zajímá nás, kde při výpočtu žáci dělají nejčastější chyby a jaké byly jejich postupy.
Recommended resources
Knižní zdroje:
PALKOVÁ, Martina a Václav ZEMEK. Průvodce matematikou 1, aneb, Co byste měli znát z numerické matematiky ze základní školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2009, 200 s. Co byste měli znát ze základní školy. ISBN 978-80-7358-085-8.
FEHÉROVÁ, Šárka - KUČINOVÁ, Eva - KVĚTOŇ, Pavel. Didaktika matematiky pro základní školy. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2006. ISBN 80-7368-278-8.
VONDROVÁ, Naďa - RENDL, Miroslav. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Vydání první. V Praze : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4.
NEMČÍKOVÁ, Katarína. Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. vyd.. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011, 71 s. ISBN 978- 80-86856- 99-5.
Internetové zdroje:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2021. Dostupné na http://www.nuv.cz/file/4982/
Recommended resources
Knižní zdroje:
PALKOVÁ, Martina a Václav ZEMEK. Průvodce matematikou 1, aneb, Co byste měli znát z numerické matematiky ze základní školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2009, 200 s. Co byste měli znát ze základní školy. ISBN 978-80-7358-085-8.
FEHÉROVÁ, Šárka - KUČINOVÁ, Eva - KVĚTOŇ, Pavel. Didaktika matematiky pro základní školy. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2006. ISBN 80-7368-278-8.
VONDROVÁ, Naďa - RENDL, Miroslav. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Vydání první. V Praze : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4.
NEMČÍKOVÁ, Katarína. Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. vyd.. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011, 71 s. ISBN 978- 80-86856- 99-5.
Internetové zdroje:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2021. Dostupné na http://www.nuv.cz/file/4982/