Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část vymezuje zařazení hudební výchovy do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dále se zaměřuje na hlasovou výchovu, kde se zabývá jejími jednotlivými složkami. Také se soustředí na vokální kompetence v primární škole, kde se zabývá metodami nácviku jednohlasé písně. Dále vymezuje činnosti a metody v oblasti instrumentálních kompetencí v primární škole nebo práci s online aplikacemi a využití moderních technologií v hodinách hudební výchovy. Ve výzkumné části se soustředí na vokální i instrumentální činnosti učitelů hudební výchovy na prvním stupni základních škol. Také zkoumá jejich přístupy, metody a formy ve vyučování hudební výchovy.
Anotace v angličtině
The thesis is divided into two parts. The theoretical and research part. The theoretical part defines the inclusion of Music Education in the Framework Curriculum for Primary Education. It also focuses on Voice Education, where it deals with its different components. It also focuses on vocal competences in primary school, where it deals with the methods of single voice song training. It also defines activities and methods in the field of instrumental competences in primary school or working with online applications and the use of modern technologies in music education classes. In the research part, it focuses on vocal and instrumental activities of primary school music teachers. It also explores their approaches, methods and forms in Music Education teaching. This research was performed by using an online questionnaire.
Klíčová slova
primární škola, hudební výchova, intonace, hlasová výchova, instrumentální činnost, vokální činnost, hra na hudební nástroj, metody, nácvik jednohlasé písně
Klíčová slova v angličtině
Primary schoolPrimary school, music education, intonation, voice education, instrumentál activities, vocal activitiesvoice education, instrumental activities, vocal activities, playing a musical instrument, methods, practicing a one-part song
Rozsah průvodní práce
99 s. (180 751)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část vymezuje zařazení hudební výchovy do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dále se zaměřuje na hlasovou výchovu, kde se zabývá jejími jednotlivými složkami. Také se soustředí na vokální kompetence v primární škole, kde se zabývá metodami nácviku jednohlasé písně. Dále vymezuje činnosti a metody v oblasti instrumentálních kompetencí v primární škole nebo práci s online aplikacemi a využití moderních technologií v hodinách hudební výchovy. Ve výzkumné části se soustředí na vokální i instrumentální činnosti učitelů hudební výchovy na prvním stupni základních škol. Také zkoumá jejich přístupy, metody a formy ve vyučování hudební výchovy.
Anotace v angličtině
The thesis is divided into two parts. The theoretical and research part. The theoretical part defines the inclusion of Music Education in the Framework Curriculum for Primary Education. It also focuses on Voice Education, where it deals with its different components. It also focuses on vocal competences in primary school, where it deals with the methods of single voice song training. It also defines activities and methods in the field of instrumental competences in primary school or working with online applications and the use of modern technologies in music education classes. In the research part, it focuses on vocal and instrumental activities of primary school music teachers. It also explores their approaches, methods and forms in Music Education teaching. This research was performed by using an online questionnaire.
Klíčová slova
primární škola, hudební výchova, intonace, hlasová výchova, instrumentální činnost, vokální činnost, hra na hudební nástroj, metody, nácvik jednohlasé písně
Klíčová slova v angličtině
Primary schoolPrimary school, music education, intonation, voice education, instrumentál activities, vocal activitiesvoice education, instrumental activities, vocal activities, playing a musical instrument, methods, practicing a one-part song
Zásady pro vypracování
1. Popis rešeršní strategie
2. Zařazení hudební výchovy do RVP ZV
3. Hlasová výchova
4. Vokální kompetence v primárním vzdělávání
5. Nácvik jednohlasé písně imitací
6. Intonace
7. Nácvik jednohlasé písně intonací
8. Instrumentální kompetence v primárním vzdělávání
9. Nadaní žáci VS nezpěváci
10. Výzkumná část
Zásady pro vypracování
1. Popis rešeršní strategie
2. Zařazení hudební výchovy do RVP ZV
3. Hlasová výchova
4. Vokální kompetence v primárním vzdělávání
5. Nácvik jednohlasé písně imitací
6. Intonace
7. Nácvik jednohlasé písně intonací
8. Instrumentální kompetence v primárním vzdělávání
9. Nadaní žáci VS nezpěváci
10. Výzkumná část
Seznam doporučené literatury
DANIEL, L. Intonační cvičení I. Praha: Panton 1965. ISBN 8070392444.
DANIEL, L. Intonační cvičení II. Praha: Panton 1967. 20 s.
DANIEL, L. Kukačka, hudební výchova pro 1. ročník základní školy. Praha: Panton, 1994. 31 s. ISBN 80-7039-199-5.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-616-X.
DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: MONTANEX, 1992. 105 s. ISBN 80-85300-98-2
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy 1. 1. vyd. Praha: SPN, 1985. 311 s. ISBN 14-512-85.
Hudební výchova. 4. Praha, 2007.
Múzy v škole. 25. Bánská Bystrica, 2019.
Múzy v škole. 26. Bánská Bystrica, 2020.
B. CHLÁDKOVÁ, První pěvecké kroky. Praha, 1988
Člověk a výchova: Časopis pro waldorfskou pedagogiku. Praha, 2007.
BALCÁROVÁ, Božena. Alfa didaktiky hudobnej výchovy. Prešov: Prešovský hudobný spolok Súzvuk, 2004
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů hudební výchovy. Praha 1976.
KOMÁRKOVÁ, Šárka. Muzikpohádky. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1729-9.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, L. Intonační cvičení I. Praha: Panton 1965. ISBN 8070392444.
DANIEL, L. Intonační cvičení II. Praha: Panton 1967. 20 s.
DANIEL, L. Kukačka, hudební výchova pro 1. ročník základní školy. Praha: Panton, 1994. 31 s. ISBN 80-7039-199-5.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-616-X.
DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: MONTANEX, 1992. 105 s. ISBN 80-85300-98-2
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy 1. 1. vyd. Praha: SPN, 1985. 311 s. ISBN 14-512-85.
Hudební výchova. 4. Praha, 2007.
Múzy v škole. 25. Bánská Bystrica, 2019.
Múzy v škole. 26. Bánská Bystrica, 2020.
B. CHLÁDKOVÁ, První pěvecké kroky. Praha, 1988
Člověk a výchova: Časopis pro waldorfskou pedagogiku. Praha, 2007.
BALCÁROVÁ, Božena. Alfa didaktiky hudobnej výchovy. Prešov: Prešovský hudobný spolok Súzvuk, 2004
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů hudební výchovy. Praha 1976.
KOMÁRKOVÁ, Šárka. Muzikpohádky. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1729-9.