Tato diplomová práce se zabývá zařazením regionálních dějin do výuky se zaměřením na oblast Valašska. Teoretická část se zaměřuje na zařazení regionálního učiva a přehled výstupů v RVP. Obsahuje projektovou výuku, vyučovací metody a zkoumá roli motivace a zážitku. Zmiňuje vývojové změny u žáků mladšího školního věku. Charakterizuje přírodně a kulturně Valašsko. Praktickou část uvádí dotazník pro učitele, který se týká metod a výuky regionálních témat. Další kapitoly tvoří pracovní listy, projektová výuka a exkurze, které mohou být využity ve výuce vlastivědy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with teaching of homeland studies at primary school with the focus on the Wallachian region. The theoretical part is focused on the regional facts in education area Human and its world. It describes teaching forms, project method and the motivation role. It mentions the development changes of personality of a primary school child. It contains some basic facts about Wallachia, its geography, nature, craft and culture. In the practical part there is a questionnaire survey for teachers about teaching forms, methods and ideas in regional topics. The next chapters denote some worksheets, projects and excursions, which can be used in pupils´ education.
Klíčová slova
region Valašska ve výuce vlastivědy, Člověk a jeho svět, mladší školní věk, motivace, zkušenost, regionální zřetele, projektová výuka
Klíčová slova v angličtině
region Wallachia in homeland studies, Human and its world, primary school child age, motivation, experience, regional aspects, project education
Rozsah průvodní práce
97
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá zařazením regionálních dějin do výuky se zaměřením na oblast Valašska. Teoretická část se zaměřuje na zařazení regionálního učiva a přehled výstupů v RVP. Obsahuje projektovou výuku, vyučovací metody a zkoumá roli motivace a zážitku. Zmiňuje vývojové změny u žáků mladšího školního věku. Charakterizuje přírodně a kulturně Valašsko. Praktickou část uvádí dotazník pro učitele, který se týká metod a výuky regionálních témat. Další kapitoly tvoří pracovní listy, projektová výuka a exkurze, které mohou být využity ve výuce vlastivědy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with teaching of homeland studies at primary school with the focus on the Wallachian region. The theoretical part is focused on the regional facts in education area Human and its world. It describes teaching forms, project method and the motivation role. It mentions the development changes of personality of a primary school child. It contains some basic facts about Wallachia, its geography, nature, craft and culture. In the practical part there is a questionnaire survey for teachers about teaching forms, methods and ideas in regional topics. The next chapters denote some worksheets, projects and excursions, which can be used in pupils´ education.
Klíčová slova
region Valašska ve výuce vlastivědy, Člověk a jeho svět, mladší školní věk, motivace, zkušenost, regionální zřetele, projektová výuka
Klíčová slova v angličtině
region Wallachia in homeland studies, Human and its world, primary school child age, motivation, experience, regional aspects, project education
Zásady pro vypracování
1.Volba tématu a pravidelné konzultace s vedoucím práce
2.Studium odborné literatury, rešerše odborné literatury při dodržení etiky publikování.
3.Vymezení pojmů a teoretických východisek, formulace cílů
4.Uspořádání jednotlivých částí práce, v souladu s ISO-ČSN a formálními požadavky na tento typ kvalifikačních prací
5. Samostatnost studenta při organizaci a realizaci výzkumného šetření a dodržení etiky výzkumu
5.Realizace pracovních listů zaměřených na rozvoj žáků 4. a 5. třídy v praxi.
6.Zpracování a vyhodnocení získaných dat, informací a jejich interpretace.
7.Shrnutí a doporučení pro praxi.
Osnova
Teoretická část
vlastivěda na 1. stupni ZŠ / obsah a pojetí předmětu, ukotvení v RVP ZV, klíčové kompetence, vzdělávací oblast…/
motivace, aktivizační formy
vyučovací formy, metody ve výuce předmětu
dotazník pro vyučující vlastivědy-téma regionální motivy ve výuce
dějiny Valašska, charakteristika regionu Valašsko / přírodní podmínky, zemědělství, průmysl, kulturní pamětihodnosti, významné osobnosti…/
regionální téma ve vlastivědě / vymezení pojmů k této oblasti region,…/
2) Praktická část
pracovní listy / regionální téma v hodinách vlastivědy/, případně projekty, příprava na hodinu
mezipředmětové vztahy
výstupy
analýza využití pracovních listů v hodině
komentář
3/ Závěr
Zásady pro vypracování
1.Volba tématu a pravidelné konzultace s vedoucím práce
2.Studium odborné literatury, rešerše odborné literatury při dodržení etiky publikování.
3.Vymezení pojmů a teoretických východisek, formulace cílů
4.Uspořádání jednotlivých částí práce, v souladu s ISO-ČSN a formálními požadavky na tento typ kvalifikačních prací
5. Samostatnost studenta při organizaci a realizaci výzkumného šetření a dodržení etiky výzkumu
5.Realizace pracovních listů zaměřených na rozvoj žáků 4. a 5. třídy v praxi.
6.Zpracování a vyhodnocení získaných dat, informací a jejich interpretace.
7.Shrnutí a doporučení pro praxi.
Osnova
Teoretická část
vlastivěda na 1. stupni ZŠ / obsah a pojetí předmětu, ukotvení v RVP ZV, klíčové kompetence, vzdělávací oblast…/
motivace, aktivizační formy
vyučovací formy, metody ve výuce předmětu
dotazník pro vyučující vlastivědy-téma regionální motivy ve výuce
dějiny Valašska, charakteristika regionu Valašsko / přírodní podmínky, zemědělství, průmysl, kulturní pamětihodnosti, významné osobnosti…/
regionální téma ve vlastivědě / vymezení pojmů k této oblasti region,…/
2) Praktická část
pracovní listy / regionální téma v hodinách vlastivědy/, případně projekty, příprava na hodinu
mezipředmětové vztahy
výstupy
analýza využití pracovních listů v hodině
komentář
3/ Závěr
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-966-6.
GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. Ilustroval Les EVANS. Praha: Euromedia Group, 2019. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-7617-582-2.
HÁBL, Jan a David LOULA. To nejlepší z Komenského Obecné porady o nápravě věcí lidských. Vojnův Městec: České studny, 2019. ISBN 978-80-905574-6-8.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Pedagogické a psychologické studie. ISBN 80-04-21854-7.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
ŠTIKA, Jaroslav. Valaši a Valašsko: o původu Valachů, valašské kolonizaci, vzniku a historii moravského Valašska a také o karpatských salaších. V Rožnově pod Radhoštěm: Valašské muzeum v přírodě, 2007. ISBN 978-80-254-0836-0.
VAVRDOVÁ, Alena. Didaktika vlastivědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-966-6.
GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. Ilustroval Les EVANS. Praha: Euromedia Group, 2019. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-7617-582-2.
HÁBL, Jan a David LOULA. To nejlepší z Komenského Obecné porady o nápravě věcí lidských. Vojnův Městec: České studny, 2019. ISBN 978-80-905574-6-8.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Pedagogické a psychologické studie. ISBN 80-04-21854-7.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
ŠTIKA, Jaroslav. Valaši a Valašsko: o původu Valachů, valašské kolonizaci, vzniku a historii moravského Valašska a také o karpatských salaších. V Rožnově pod Radhoštěm: Valašské muzeum v přírodě, 2007. ISBN 978-80-254-0836-0.
VAVRDOVÁ, Alena. Didaktika vlastivědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.