Cílem bakalářského projektu je vytvořit program lesní pedagogiky jako komunikační a osvětový nástroj využívaný lesnickými subjekty pro spolupráci se základními školami. Práce se zaměřuje na teoretické ukotvení lesní pedagogiky, charakteristiku cílové skupiny a realizátora programu. Konkrétní program je pak představen včetně jeho přínosu a potřebnosti a související analýzy potřeb z pohledu realizátora. Celý program je navržen s ohledem na potřeby vyučovaného tématu v předmětu Prvouka pro 3. třídu základní školy a zahrnuje detailní rozpracování jednotlivých aktivit.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor thesis project is a creation of a programme of forest pedagogy as an instrument of learning and communication used by forestry organisations for co-operation and collaboration with primary schools. The focus of this thesis is theoretical anchoring of the forest pedagogy, the implementer of the programme and characteristics of the target group. Concrete and complete programme is then introduced, including its impact and why it is needed with related analysis of requirements from the implementer's perspective. This programme was created with regard to the needs and requirements of this topic being taught within "First Sciences" subject in Year 3 of the primary schools and includes detailed instructions for implementation of suggested activities.
Klíčová slova
lesní pedagogika, metodika programu, mladší školní věk, prvouka, aktivity
Klíčová slova v angličtině
forest pedagogy, First Sciences, methodology of a programme, younger school age, lower Key Stage 2 (UK), activities
Rozsah průvodní práce
49 s. (65 104 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářského projektu je vytvořit program lesní pedagogiky jako komunikační a osvětový nástroj využívaný lesnickými subjekty pro spolupráci se základními školami. Práce se zaměřuje na teoretické ukotvení lesní pedagogiky, charakteristiku cílové skupiny a realizátora programu. Konkrétní program je pak představen včetně jeho přínosu a potřebnosti a související analýzy potřeb z pohledu realizátora. Celý program je navržen s ohledem na potřeby vyučovaného tématu v předmětu Prvouka pro 3. třídu základní školy a zahrnuje detailní rozpracování jednotlivých aktivit.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor thesis project is a creation of a programme of forest pedagogy as an instrument of learning and communication used by forestry organisations for co-operation and collaboration with primary schools. The focus of this thesis is theoretical anchoring of the forest pedagogy, the implementer of the programme and characteristics of the target group. Concrete and complete programme is then introduced, including its impact and why it is needed with related analysis of requirements from the implementer's perspective. This programme was created with regard to the needs and requirements of this topic being taught within "First Sciences" subject in Year 3 of the primary schools and includes detailed instructions for implementation of suggested activities.
Klíčová slova
lesní pedagogika, metodika programu, mladší školní věk, prvouka, aktivity
Klíčová slova v angličtině
forest pedagogy, First Sciences, methodology of a programme, younger school age, lower Key Stage 2 (UK), activities
Zásady pro vypracování
Cílem práce je sestavení projektu jednodenní akce lesní pedagogiky tematicky odpovídající potřebám učebního plánu 1. stupně základní školy.
Práce bude zaměřena na popis role lesnického subjektu jako lokálního poskytovatele neformálního vzdělávání, kdy v užším zaměření bude věnován lesní pedagogice, jejíž základ stojí na pedagogice zážitkové.
Průzkumem na 1. stupních základních škol města Svitavy bude zjištěna míra povědomí o lesní pedagogice, možnostech jaké nabízí a její využitelnosti při zapojení do vyučovaných témat.
Výsledky průzkumu budou sloužit k sestavení praktické části práce, tj. vytvoření jednodenního programu lesní pedagogiky odpovídajícího potřebám 1. stupně základní školy ve vztahu ke konkrétnímu vyučovanému tématu.
Postup:
Studium odborné literatury (leden - březen 2022)
Zpracování struktury práce a průzkumu (duben 2022)
Průzkum (květen - září 2022)
Zpracování teoretické části (červenec 2022)
Zpracování praktické části (září - říjen 2022)
Formální a grafické zpracování (leden 2023)
Postup práce a její zpracování budou pravidelně konzultovány s vedoucí práce.
Při psaní práce budou dodržovány všechny náležitosti pro zpracování kvalifikačních prací.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je sestavení projektu jednodenní akce lesní pedagogiky tematicky odpovídající potřebám učebního plánu 1. stupně základní školy.
Práce bude zaměřena na popis role lesnického subjektu jako lokálního poskytovatele neformálního vzdělávání, kdy v užším zaměření bude věnován lesní pedagogice, jejíž základ stojí na pedagogice zážitkové.
Průzkumem na 1. stupních základních škol města Svitavy bude zjištěna míra povědomí o lesní pedagogice, možnostech jaké nabízí a její využitelnosti při zapojení do vyučovaných témat.
Výsledky průzkumu budou sloužit k sestavení praktické části práce, tj. vytvoření jednodenního programu lesní pedagogiky odpovídajícího potřebám 1. stupně základní školy ve vztahu ke konkrétnímu vyučovanému tématu.
Postup:
Studium odborné literatury (leden - březen 2022)
Zpracování struktury práce a průzkumu (duben 2022)
Průzkum (květen - září 2022)
Zpracování teoretické části (červenec 2022)
Zpracování praktické části (září - říjen 2022)
Formální a grafické zpracování (leden 2023)
Postup práce a její zpracování budou pravidelně konzultovány s vedoucí práce.
Při psaní práce budou dodržovány všechny náležitosti pro zpracování kvalifikačních prací.
Seznam doporučené literatury
AMANN, Michaela a kol. 2003. Pojďme na to od lesa. Příručka ekologické výchovy a lesní pedagogiky. Vimperk: Správa Národního parku a CHKO Šumava. ISBN neuvedeno
DRAHANSKÁ, Petra. 2020.Učení prožitkem. Vyd. 1. Račice: Petra Drahanská. ISBN 9781234567897
KAPUCIÁNOVÁ, Magdaléna. 2010. Lesní a venkovní pedagogika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-451-8.
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. 1.vyd., Praha, Fortuna, 2006, 136s., ISBN 80-7168-958-0
HARKABUS, Š., MARUŠÁKOVÁ, Ĺ. Kompetence lesního pedagoga. Učebnice-příručka pro účastníky kurzu lesní pedagogiky v rámci projektu PAWS. Project 2004-2007
MACHAR, I. Úvod do ekologie lesa a lesní pedagogiky.1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2009. ISBN 978-80-244-2357-9
Seznam doporučené literatury
AMANN, Michaela a kol. 2003. Pojďme na to od lesa. Příručka ekologické výchovy a lesní pedagogiky. Vimperk: Správa Národního parku a CHKO Šumava. ISBN neuvedeno
DRAHANSKÁ, Petra. 2020.Učení prožitkem. Vyd. 1. Račice: Petra Drahanská. ISBN 9781234567897
KAPUCIÁNOVÁ, Magdaléna. 2010. Lesní a venkovní pedagogika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-451-8.
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. 1.vyd., Praha, Fortuna, 2006, 136s., ISBN 80-7168-958-0
HARKABUS, Š., MARUŠÁKOVÁ, Ĺ. Kompetence lesního pedagoga. Učebnice-příručka pro účastníky kurzu lesní pedagogiky v rámci projektu PAWS. Project 2004-2007
MACHAR, I. Úvod do ekologie lesa a lesní pedagogiky.1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2009. ISBN 978-80-244-2357-9