Diplomová práce se zabývá specifickou úpravou literárního texu prostřednictvím pracovních listů pro žáky se slabozrakostí a žáky se zbytky zraku na prvním stupni základních škol. Hlavním cílem je vytvoření souboru čtrnácti pracovních listů zaměřeného na jednotlivé předměty. Pracovní listy vycházejí z knihy "Sedmilhář Josífek". Dílčím cílem je ověření těchto listů v edukačním procesu a také vytvoření metodik pro pedagogy. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá klasifikací zrakového postižení, popisuje specifika edukačního procesu žáků se slabozrakostí a zbytky zraku a dále nastiňuje teoretická východiska pro tvorbu pracovních listů. Praktická část se již podrobně zabývá tvorbou pracovních listů metodikou a evaluací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the alternation of literature text through worksheets for pupils with low vision and pupils with residual vision in the first grade of primary schools. The main aim is to create a set of fourteen worksheets focused on each subject. The worksheets are based on the book "Sedmilhář Josífek". Partial aim of the diploma thesis is to validate these worksheets in the educational process and also to create methodologies for teachers. The work consists of two parts, theoretical and empirical. The theoretical part deals with the classification of visual impairment, specifics of the educational process of pupils with low vision and residual vision and also describe the theoretical background for the worksheets creation. The practical part deals with the detail worksheet creation, methodology and evaluation.
Klíčová slova
žák se slabozrakostí, žák se zbytky zraku, pracovní listy, zraková hygiena, zraková ostrost, kniha
Klíčová slova v angličtině
pupil with low vision, pupil with residual vision, worksheets, visual hygiene, visual acuity, book
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá specifickou úpravou literárního texu prostřednictvím pracovních listů pro žáky se slabozrakostí a žáky se zbytky zraku na prvním stupni základních škol. Hlavním cílem je vytvoření souboru čtrnácti pracovních listů zaměřeného na jednotlivé předměty. Pracovní listy vycházejí z knihy "Sedmilhář Josífek". Dílčím cílem je ověření těchto listů v edukačním procesu a také vytvoření metodik pro pedagogy. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá klasifikací zrakového postižení, popisuje specifika edukačního procesu žáků se slabozrakostí a zbytky zraku a dále nastiňuje teoretická východiska pro tvorbu pracovních listů. Praktická část se již podrobně zabývá tvorbou pracovních listů metodikou a evaluací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the alternation of literature text through worksheets for pupils with low vision and pupils with residual vision in the first grade of primary schools. The main aim is to create a set of fourteen worksheets focused on each subject. The worksheets are based on the book "Sedmilhář Josífek". Partial aim of the diploma thesis is to validate these worksheets in the educational process and also to create methodologies for teachers. The work consists of two parts, theoretical and empirical. The theoretical part deals with the classification of visual impairment, specifics of the educational process of pupils with low vision and residual vision and also describe the theoretical background for the worksheets creation. The practical part deals with the detail worksheet creation, methodology and evaluation.
Klíčová slova
žák se slabozrakostí, žák se zbytky zraku, pracovní listy, zraková hygiena, zraková ostrost, kniha
Klíčová slova v angličtině
pupil with low vision, pupil with residual vision, worksheets, visual hygiene, visual acuity, book
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Vypracování osnovy práce.
3. Sběr dat a vhodné literatury - komparace zdrojů.
4. Samostatné vypracování DP
5. Stanovení závěrů práce.
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Vypracování osnovy práce.
3. Sběr dat a vhodné literatury - komparace zdrojů.
4. Samostatné vypracování DP
5. Stanovení závěrů práce.
Seznam doporučené literatury
KROLUPPEROVÁ, Daniela. Sedmilhář Josífek. Ilustroval Markéta VYDROVÁ. Praha: Albatros, 2008. Druhé čtení (Albatros). ISBN 978-80-00-02166-9
MOLÁČEK, Jarmil. Poslepu s přehledem: přehled bezbariérových úprav pro těžce zrakově postižené osoby. 1. vydání. Hradec Králové: TyfloCentrum Hradec Králové, o.p.s., 2019. 40 stran. ISBN 978-80-270-5515-9.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KRAMOSILOVÁ, Zuzana. Možnosti podpory samostatného pohybu a prostorové orientace u osob s kombinovaným postižením = Support options in area of movement and spatial orientation of persons with multiple disabilities. IV. Olomoucké speciálněpedagogické dny: sborník příspěvků konference: XVII. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, IV. konference mladých vědeckých pracovníků: konference se konala 15.-16. března 2016 v Olomouci: téma konference: Koheze speciální pedagogiky v současnosti, 2017, 2017, s. 147-158. ISBN 978-80-244-5256-2.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 177 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5273-9.
ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 181 stran. ISBN 978-80-7603-005-3.
WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. 168 s. ISBN 80-239-6775-4.
Seznam doporučené literatury
KROLUPPEROVÁ, Daniela. Sedmilhář Josífek. Ilustroval Markéta VYDROVÁ. Praha: Albatros, 2008. Druhé čtení (Albatros). ISBN 978-80-00-02166-9
MOLÁČEK, Jarmil. Poslepu s přehledem: přehled bezbariérových úprav pro těžce zrakově postižené osoby. 1. vydání. Hradec Králové: TyfloCentrum Hradec Králové, o.p.s., 2019. 40 stran. ISBN 978-80-270-5515-9.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KRAMOSILOVÁ, Zuzana. Možnosti podpory samostatného pohybu a prostorové orientace u osob s kombinovaným postižením = Support options in area of movement and spatial orientation of persons with multiple disabilities. IV. Olomoucké speciálněpedagogické dny: sborník příspěvků konference: XVII. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, IV. konference mladých vědeckých pracovníků: konference se konala 15.-16. března 2016 v Olomouci: téma konference: Koheze speciální pedagogiky v současnosti, 2017, 2017, s. 147-158. ISBN 978-80-244-5256-2.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 177 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5273-9.
ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 181 stran. ISBN 978-80-7603-005-3.
WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. 168 s. ISBN 80-239-6775-4.