Diplomová práce se zabývá tvorbou zásobníku aktivit pro rozvoj komunikace dětí s mozkovou obrnou a jejich rodiče. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce se věnuje vymezení termínu mozkové obrny, její etiologii, formám, diagnostice a komplexní péči. Dále se zabývá vývojem a poruchami řeči u dětí s mozkovou obrnou a jejich možnou intervencí. Pozornost je také věnována rodičům dětí s postižením a jejich rolím během intervenčního procesu. V praktické části je uveden cíl práce
a výzkumné otázky. Je popsána tvorba samotného zásobníku a průběh jeho ověřování, který je zpracován do třech případových studií. V závěru práce je uvedena diskuse, kde jsou zodpovězeny výzkumné otázky a uvedeny limity
a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the creation of a supply of activities for the development of communication between children with cerebral palsy and their parents. The thesis is divided into
a theoretical and a practical part. The theoretical part of the thesis is devoted to the definition of the term cerebral palsy, its etiology, forms, diagnosis and complex care, It also deals with the development and speech disorders that occurs with children with cerebral palsy and their possible intervention. The focus is also placed on parents of children with the disability and their roles during the intervention process. The aim of the thesis as well as research questions are stated in the practical part. The creation of the supply of activities and the development of its verification are described. The development is then elaborated into three case studies. The thesis concludes with a discussion where the research questions are answered. The limits and recommendations for practice are provided as well.
Klíčová slova
Mozková obrna, rodič dítěte s mozkovou obrnou, logopedická intervence u dětí s mozkovou obrnou
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy, cerebral palsy and parents, cerebral palsy and speech therapy
Rozsah průvodní práce
78 (116 206)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tvorbou zásobníku aktivit pro rozvoj komunikace dětí s mozkovou obrnou a jejich rodiče. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce se věnuje vymezení termínu mozkové obrny, její etiologii, formám, diagnostice a komplexní péči. Dále se zabývá vývojem a poruchami řeči u dětí s mozkovou obrnou a jejich možnou intervencí. Pozornost je také věnována rodičům dětí s postižením a jejich rolím během intervenčního procesu. V praktické části je uveden cíl práce
a výzkumné otázky. Je popsána tvorba samotného zásobníku a průběh jeho ověřování, který je zpracován do třech případových studií. V závěru práce je uvedena diskuse, kde jsou zodpovězeny výzkumné otázky a uvedeny limity
a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the creation of a supply of activities for the development of communication between children with cerebral palsy and their parents. The thesis is divided into
a theoretical and a practical part. The theoretical part of the thesis is devoted to the definition of the term cerebral palsy, its etiology, forms, diagnosis and complex care, It also deals with the development and speech disorders that occurs with children with cerebral palsy and their possible intervention. The focus is also placed on parents of children with the disability and their roles during the intervention process. The aim of the thesis as well as research questions are stated in the practical part. The creation of the supply of activities and the development of its verification are described. The development is then elaborated into three case studies. The thesis concludes with a discussion where the research questions are answered. The limits and recommendations for practice are provided as well.
Klíčová slova
Mozková obrna, rodič dítěte s mozkovou obrnou, logopedická intervence u dětí s mozkovou obrnou
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy, cerebral palsy and parents, cerebral palsy and speech therapy
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím
Rešerše dostupných zdrojů
Vypracování teoretické části
Vypracování praktické části
Diskuze
Závěry
Doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím
Rešerše dostupných zdrojů
Vypracování teoretické části
Vypracování praktické části
Diskuze
Závěry
Doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-663-6.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. Psychologická literatura. ISBN 80-04-25236-2.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1018-8.
GANGALE, Debra C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0534-6.
Seznam doporučené literatury
FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-663-6.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. Psychologická literatura. ISBN 80-04-25236-2.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1018-8.
GANGALE, Debra C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0534-6.