Tato diplomová práce se zabývá trávením volného času dětí v období rané adolescence v soukromém dětském domově. Práce se skládá ze dvou částí - z teoretické a praktické. Teoretická část charakterizuje a vymezuje volný čas. Dále se zabývá výchovou v dětských domovech, obdobím adolescence, kterou dělíme na ranou a pozdní. Také se věnuje ústavní výchově a dětským domovům. Teoretická část se také zabývá konkrétním soukromým dětským domovem a pravidly v něm. Jde o domov, ve kterém žijí moji respondenti. Předposlední kapitola pojednává o sociální pedagogice, jejím vymezení a také o její historií. Poslední kapitola se zabývá hrou, její historií a také zážitkovou pedagogikou. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum a pomocí zakotvené teorie jsou analyzovány čtyři rozhovory s adolescenty ze soukromého dětského domova.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with spending free time of children in the period of early adolescence in a private children's home. The work consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part characterizes and defines free time. It also deals with education in children's homes, the period of adolescence, which is divided into early and late. It also deals with institutional education and children's homes. The theoretical part also deals with a specific private children's home and the rules in it. This is the home in which my respondents live. The penultimate chapter discusses social pedagogy, its definition and also its history. The last chapter deals with the game, its history and experiential pedagogy. In the practical part, qualitative research was conducted and four interviews with adolescents from a private children's home are analyzed using grounded theory.
Klíčová slova
volný čas, dětský domov, adolescence, kvalitativní výzkum, zakotvená teorie
Klíčová slova v angličtině
leisure time, children's Home, adolescence, quality research, grounded theory
Rozsah průvodní práce
71 s. (138 069 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá trávením volného času dětí v období rané adolescence v soukromém dětském domově. Práce se skládá ze dvou částí - z teoretické a praktické. Teoretická část charakterizuje a vymezuje volný čas. Dále se zabývá výchovou v dětských domovech, obdobím adolescence, kterou dělíme na ranou a pozdní. Také se věnuje ústavní výchově a dětským domovům. Teoretická část se také zabývá konkrétním soukromým dětským domovem a pravidly v něm. Jde o domov, ve kterém žijí moji respondenti. Předposlední kapitola pojednává o sociální pedagogice, jejím vymezení a také o její historií. Poslední kapitola se zabývá hrou, její historií a také zážitkovou pedagogikou. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum a pomocí zakotvené teorie jsou analyzovány čtyři rozhovory s adolescenty ze soukromého dětského domova.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with spending free time of children in the period of early adolescence in a private children's home. The work consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part characterizes and defines free time. It also deals with education in children's homes, the period of adolescence, which is divided into early and late. It also deals with institutional education and children's homes. The theoretical part also deals with a specific private children's home and the rules in it. This is the home in which my respondents live. The penultimate chapter discusses social pedagogy, its definition and also its history. The last chapter deals with the game, its history and experiential pedagogy. In the practical part, qualitative research was conducted and four interviews with adolescents from a private children's home are analyzed using grounded theory.
Klíčová slova
volný čas, dětský domov, adolescence, kvalitativní výzkum, zakotvená teorie
Klíčová slova v angličtině
leisure time, children's Home, adolescence, quality research, grounded theory
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Jaká jsou specifika trávení volného času dětmi v dětském domově a jakým způsobem jsou od pracovníků dětského domova motivováni ke kvalitnímu trávení volného času?
Cíl výzkumu: Zjistit a popsat specifika trávení volného času u dětí žijících v dětském domově. Cílem také bude zjistit, jak adolescenti vnímají hodnotu volného času, co jim to dává a jak je ovlivňuje.
Výzkumné otázky: 1)Jak děti rané adolescence žijící v dětském domově tráví volný čas?
2) Jak děti vnímají hodnotu volného času a co jim volný čas dává?
3) Jak dítě prožívá chvíle při volnočasových aktivitách, které tráví společně s ostatními dětmi z DD?
Výzkumný soubor: 5-7 dětí ve věku 13-15 let žijících v dětském domově
Výzkumná strategie: kvalitativní- zakotvená teorie
Výzkumný nástroj: rozhovory
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Jaká jsou specifika trávení volného času dětmi v dětském domově a jakým způsobem jsou od pracovníků dětského domova motivováni ke kvalitnímu trávení volného času?
Cíl výzkumu: Zjistit a popsat specifika trávení volného času u dětí žijících v dětském domově. Cílem také bude zjistit, jak adolescenti vnímají hodnotu volného času, co jim to dává a jak je ovlivňuje.
Výzkumné otázky: 1)Jak děti rané adolescence žijící v dětském domově tráví volný čas?
2) Jak děti vnímají hodnotu volného času a co jim volný čas dává?
3) Jak dítě prožívá chvíle při volnočasových aktivitách, které tráví společně s ostatními dětmi z DD?
Výzkumný soubor: 5-7 dětí ve věku 13-15 let žijících v dětském domově
Výzkumná strategie: kvalitativní- zakotvená teorie
Výzkumný nástroj: rozhovory
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., & kol., J. P. (2010). Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
PÁVKOVÁ, J. (2003). Průvodce studiem oboru Pedagogika volného času. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
VERDON, J. (2003). Volný čas ve středověku. Kulturní historie. Praha: Vyšehrad.
CORBIN, J. & STRAUSS, A. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., & kol., J. P. (2010). Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
PÁVKOVÁ, J. (2003). Průvodce studiem oboru Pedagogika volného času. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
VERDON, J. (2003). Volný čas ve středověku. Kulturní historie. Praha: Vyšehrad.
CORBIN, J. & STRAUSS, A. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert