Diplomová práce se zabývá výhodami a nevýhodami genetické a analyticko-syntetické metody čtení u dětí se specifickými poruchami učení.
V teoretické části jsou uvedeny kapitoly obsahující stěžejní témata - charakteristika žáků se specifickými poruchami učení, vzdělávání a legislativa žáků se specifickými
poruchami učení, prvopočáteční čtení a psaní, které nás podrobně seznámí s danou problematikovu.
Praktická část obsahuje kvalitativní a kvantitativní výzkumná šetření, která zjišťují výhody a nevýhody genetické a analyticko-syntetické metody čtení u dětí se specifickými poruchami učení.
Diplomová práce má 93 stran a 2 přílohy.
Anotace v angličtině
The Thesis deals with the advantages and disadvantages of
genetic and analytical-synthetic method of reading in the
children with specific learning disorders.
The theoretical part includes the chapters containing the main
topics - characteristics of the pupils with specific learning
disorders, education and legislation of the pupils with specific
learning disorders, primary reading and writing, which will
introduce us into the given issue in details.
The practical part contains qualitative and quantitative research investigations, which try to find out the advantages and disadvantages of genetic and analytical-synthetic method of reading in the children with specific learning disorders.
The Thesis has 93 pages and 2 appendices.
Klíčová slova
Genetická metoda čtení, Analyticko-syntetická metoda čtení, vzdělávání, výhody, nevýhody
Klíčová slova v angličtině
Genetic method of reading, analytical-synthetic method of
reading, education, advantages, disadvantage
Rozsah průvodní práce
93 s. (127 541 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výhodami a nevýhodami genetické a analyticko-syntetické metody čtení u dětí se specifickými poruchami učení.
V teoretické části jsou uvedeny kapitoly obsahující stěžejní témata - charakteristika žáků se specifickými poruchami učení, vzdělávání a legislativa žáků se specifickými
poruchami učení, prvopočáteční čtení a psaní, které nás podrobně seznámí s danou problematikovu.
Praktická část obsahuje kvalitativní a kvantitativní výzkumná šetření, která zjišťují výhody a nevýhody genetické a analyticko-syntetické metody čtení u dětí se specifickými poruchami učení.
Diplomová práce má 93 stran a 2 přílohy.
Anotace v angličtině
The Thesis deals with the advantages and disadvantages of
genetic and analytical-synthetic method of reading in the
children with specific learning disorders.
The theoretical part includes the chapters containing the main
topics - characteristics of the pupils with specific learning
disorders, education and legislation of the pupils with specific
learning disorders, primary reading and writing, which will
introduce us into the given issue in details.
The practical part contains qualitative and quantitative research investigations, which try to find out the advantages and disadvantages of genetic and analytical-synthetic method of reading in the children with specific learning disorders.
The Thesis has 93 pages and 2 appendices.
Klíčová slova
Genetická metoda čtení, Analyticko-syntetická metoda čtení, vzdělávání, výhody, nevýhody
Klíčová slova v angličtině
Genetic method of reading, analytical-synthetic method of
reading, education, advantages, disadvantage
Zásady pro vypracování
Diplomová práce by měla shrnout hlavní silné a slabé stránky genetické a analyticko-syntetické metody prvopočátečního čtení u dětí jež mají specifické vzdělávací potřeby. Výzkum bude probíhat formou kvantitativního dotazníkového šetření, a to na pracovišti pedagogicko psychologické poradny. Zaznamenávání a analyzování názorů speciálních pedagogů na pracovišti. Vzájemným porovnáním obou metod čtení tak prokážeme klady a zápory pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce by měla shrnout hlavní silné a slabé stránky genetické a analyticko-syntetické metody prvopočátečního čtení u dětí jež mají specifické vzdělávací potřeby. Výzkum bude probíhat formou kvantitativního dotazníkového šetření, a to na pracovišti pedagogicko psychologické poradny. Zaznamenávání a analyzování názorů speciálních pedagogů na pracovišti. Vzájemným porovnáním obou metod čtení tak prokážeme klady a zápory pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
Seznam doporučené literatury
WAGNEROVÁ, Jarmila. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 1997. ISBN 80-7082-309-7.
SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-05-2.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie. 2., upr. vyd. Praha: D + H, 2008. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-903869-7-6.
KUBICKÁ, Eva. Metody práce při úpravě poruch učení u dětí druhého ročníku základní školy: metodický návod pro učitele při úpravě specifických poruch učení - dyslexie a disortografie u dětí ve specializovaných třídách a při individuální nápravě uvedených poruch. Ostrava: Grafie, 1994.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2015. ISBN 978-80-87295-18-2.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII: Education of pupils with special educational needs VII. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7315-246-8.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-421-3.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
PENG, Yan a Miloň POTMĚŠIL. Inclusive setting - a current issue in special education. Olomouc: Palacký University, Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4434-5.
PANČOCHA, Karel a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Education and support of people with special needs: Bildung und Förderung von Menschen mit Behinderung. Brno: Masaryk University, 2012. ISBN 978-80-210-5848-4.
Seznam doporučené literatury
WAGNEROVÁ, Jarmila. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 1997. ISBN 80-7082-309-7.
SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-05-2.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie. 2., upr. vyd. Praha: D + H, 2008. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-903869-7-6.
KUBICKÁ, Eva. Metody práce při úpravě poruch učení u dětí druhého ročníku základní školy: metodický návod pro učitele při úpravě specifických poruch učení - dyslexie a disortografie u dětí ve specializovaných třídách a při individuální nápravě uvedených poruch. Ostrava: Grafie, 1994.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2015. ISBN 978-80-87295-18-2.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII: Education of pupils with special educational needs VII. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7315-246-8.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-421-3.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
PENG, Yan a Miloň POTMĚŠIL. Inclusive setting - a current issue in special education. Olomouc: Palacký University, Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4434-5.
PANČOCHA, Karel a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Education and support of people with special needs: Bildung und Förderung von Menschen mit Behinderung. Brno: Masaryk University, 2012. ISBN 978-80-210-5848-4.