Diplomová práce se zaměřuje na popis implementace tematiky holokaustu do vyučovacích hodin literární výchovy na druhém stupni základních škol. Po úvodní kapitole obsahující základní terminologii se diplomová práce zabývá důvody, proč je tematika holokaustu důležitá pro vzdělávání žáků základních škol. Dále prezentuje přístupy, jak ji implementovat do výuky literární výchovy. Praktická část obsahuje pět pracovních listů tematizujících holokaust.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the implementation of the Holocaust theme into the literature classes at lower-secondary schools. After an introductory chapter containing basic terminology, the thesis discusses the reasons why the Holocaust theme is important for the education of lower-secondary school pupils. Furthermore, it presents approaches on how to implement it in literature classes. The practical part includes five worksheets dealing with the Holocaust.
Klíčová slova
holokaust, antisemitismus, implementace, literární výchova, druhý stupeň základní školy, didaktika literatury
Klíčová slova v angličtině
Holocaust, anti-Semitism, implementation, literary education, lower secondary school, didactics of literature
Rozsah průvodní práce
106 s. (113 831 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na popis implementace tematiky holokaustu do vyučovacích hodin literární výchovy na druhém stupni základních škol. Po úvodní kapitole obsahující základní terminologii se diplomová práce zabývá důvody, proč je tematika holokaustu důležitá pro vzdělávání žáků základních škol. Dále prezentuje přístupy, jak ji implementovat do výuky literární výchovy. Praktická část obsahuje pět pracovních listů tematizujících holokaust.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the implementation of the Holocaust theme into the literature classes at lower-secondary schools. After an introductory chapter containing basic terminology, the thesis discusses the reasons why the Holocaust theme is important for the education of lower-secondary school pupils. Furthermore, it presents approaches on how to implement it in literature classes. The practical part includes five worksheets dealing with the Holocaust.
Klíčová slova
holokaust, antisemitismus, implementace, literární výchova, druhý stupeň základní školy, didaktika literatury
Klíčová slova v angličtině
Holocaust, anti-Semitism, implementation, literary education, lower secondary school, didactics of literature
Zásady pro vypracování
1. sestavení bibliografie primární a sekundární literatury
2. terminologické vymezení diplomové práce
3. literární výchova v kurikulárních dokumentech
4. holokaust v RVP ZV
5. přístupy k výuce o holokaustu
6. holokaust ve výuce literární výchovy
7. závěr
Cílem práce je popsat implementaci tématiky holokaustu do literární výuky na druhém stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
1. sestavení bibliografie primární a sekundární literatury
2. terminologické vymezení diplomové práce
3. literární výchova v kurikulárních dokumentech
4. holokaust v RVP ZV
5. přístupy k výuce o holokaustu
6. holokaust ve výuce literární výchovy
7. závěr
Cílem práce je popsat implementaci tématiky holokaustu do literární výuky na druhém stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
Agentura Evropské unie pro základní práva. Exkurze do minulosti – výuka pro budoucnost: příručka pro pedagogy [online].1. vyd. Agentura Evropské unie pro základní práva, 2010 [cit. 27. 12. 2021]. ISBN: 978-92-9192-678-7. Dostupné z:https://euhrou.cz/wp-content/uploads/2018/10/exkurze-do-minulosti9ce8.pdf.
GRECH, Leonard. Teaching about the Holocaust. [online].1. vyd. Strasbourg: Council for Cultural Cooperation, 2000. [cit. 27. 12. 2021]. Dostupné z: https://rm.coe.int/1680494240.
HOLÝ, Jiří. Šoa v české literatuře a v kulturní paměti. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2011. 309 s. ISBN 978-80-87481-14-1.
IHRA. Doporučení k učení (se) o holokaustu [online]. 1. vyd. IHRA, 2019 [cit. 27. 12. 2021]. Dostupné z:https://www.holocaustremembrance.com/sites/default/files/Doporu%C4%8Den%C3%AD%20k%20u%C4%8Den%C3%AD%20(se)%20o%20holokaustu%20aliance%20IHRA.pdf.
JIRCHÁŘOVÁ, Zuzana. Ghetto Terezín, holokaust a dnešek: metodické modely s využitím filmových svědectví pro výuku na ZŠ a SŠ. 1. vyd.Terezín: Památník Terezín, 2009. 119 s. ISBN 978-80-254-4862-5.
Seznam doporučené literatury
Agentura Evropské unie pro základní práva. Exkurze do minulosti – výuka pro budoucnost: příručka pro pedagogy [online].1. vyd. Agentura Evropské unie pro základní práva, 2010 [cit. 27. 12. 2021]. ISBN: 978-92-9192-678-7. Dostupné z:https://euhrou.cz/wp-content/uploads/2018/10/exkurze-do-minulosti9ce8.pdf.
GRECH, Leonard. Teaching about the Holocaust. [online].1. vyd. Strasbourg: Council for Cultural Cooperation, 2000. [cit. 27. 12. 2021]. Dostupné z: https://rm.coe.int/1680494240.
HOLÝ, Jiří. Šoa v české literatuře a v kulturní paměti. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2011. 309 s. ISBN 978-80-87481-14-1.
IHRA. Doporučení k učení (se) o holokaustu [online]. 1. vyd. IHRA, 2019 [cit. 27. 12. 2021]. Dostupné z:https://www.holocaustremembrance.com/sites/default/files/Doporu%C4%8Den%C3%AD%20k%20u%C4%8Den%C3%AD%20(se)%20o%20holokaustu%20aliance%20IHRA.pdf.
JIRCHÁŘOVÁ, Zuzana. Ghetto Terezín, holokaust a dnešek: metodické modely s využitím filmových svědectví pro výuku na ZŠ a SŠ. 1. vyd.Terezín: Památník Terezín, 2009. 119 s. ISBN 978-80-254-4862-5.