ÚVOD: Týmovou spolupráci lze považovat za jeden z klíčových faktorů podpory alternativní a augmentativní komunikace (AAK) u jedinců s narušenou komunikační schopností. Spolupráce a otevřená komunikace všech zúčastněných na podpoře je základem úspěšné implementace AAK do života jedince. Téma bylo autorkou zvoleno na základě zjištění bakalářské práce, která poukazovala právě na důležitost spolupráce mezi logopedy, učiteli a rodiči, zároveň podle výsledků spolupráce představovala jeden z nejzásadnějších problémů při snaze o efektivní zavedení AAK do praxe u dítěte.
CÍL: Reflektovat spolupráci osob, které se účastní podpory alternativní či augmentativní komunikace u vybraných žáků a zjistit, jaké podoby tato spolupráce v rámci jednotlivých časových úseků nabývá. Jedná se konkrétně o stádia: hledání vhodného systému AAK; zkoušení a zavádění AAK do praxe; aktuální nastavení AAK a současné fungování; představy a plány podpory do budoucna.
METODY: Výzkumné šetření bylo založeno na kvalitativním přístupu. Po fázi sběru dat metodou polostrukturovaných rozhovorů s osobami zúčastněnými na podpoře u vybraných žáků následovala analýza a interpretace získaných informací.
VÝSLEDKY: Podoba spolupráce členů podpůrných týmů vyplývá z přirozeného dění ve školním prostředí. Důležitou roli v oblasti podpory komunikace hraje u obou žáků učitel komunikace a pedagogičtí pracovníci ve třídě. Významná podpora u jednoho z žáků přichází ze strany rodiny. Vzájemné sdílení informací je pravidelné a založené na osobním kontaktu.
ZÁVĚR: Diplomová práce předkládá teoretické poznatky týkající se podpory AAK a týmové spolupráce, na které navazuje praktickou částí s vlastním výzkumným šetřením. Zjištění poukazují na důležitost zapojení komunikačních partnerů žáka do procesu podpory AAK, a to zejména jeho rodiny, pro zajištění úspěšného užívání AAK i mimo prostředí školy a do budoucna. Je nezbytné si uvědomit, že budování efektivní komunikace u žáka vyžaduje čas a trpělivost od všech členů podpůrného týmu.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION: Teamwork can be considered one of the key factors in supporting alternative and augmentative communication (AAC) in individuals with complex communication needs. Collaboration and open communication among all those involved in the support is the foundation for successful implementation of AAC in an individual's life. The topic was chosen by the author based on the findings of her bachelor's thesis, which pointed specifically to the importance of collaboration between speech therapists, teachers and parents, while at the same time, according to the results, collaboration represented one of the most significant challenges in trying to effectively implement AAC in a child's practice.
GOAL: To reflect on the collaboration of individuals involved in supporting alternative or augmentative communication in selected students and to determine what form this collaboration takes over time. The stages in question are specifically: searching for a suitable AAC system; trying out and putting AAC into practice; current AAC set-up and current functioning; ideas and plans for future support.
METHODS: The research was based on a qualitative approach. The data collection phase, using the method of semi-structured interviews with those involved in the support of the selected students, was followed by the analysis and interpretation of the information obtained.
RESULTS: The form of cooperation between the members of the support teams results from the natural occurrence in the school environment. The teacher of communication and the teaching staff in the classroom play an important role in the support of communication for both students. Significant support for one of the students comes from the family. Mutual information sharing is regular and based on personal contact.
CONCLUSION: The masters thesis presents the theoretical findings related to AAC support and teamwork, which is followed by a practical part with its own research investigation. The findings highlight the importance of involving the student's communication partners in the process of AAC support, particularly the student's family, to ensure successful use of AAC outside of the school setting and into the future. It is essential to understand that building effective communication in a student requires time and patience from all members of the support team.
Klíčová slova
komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, AAK, narušená komunikační schopnost, žák základní školy, týmová spolupráce, mentální postižení, tělesné postižení, poruchy autistického spektra, kombinované postižení
Klíčová slova v angličtině
communication, alternative and augmentative communication, AAC, complex communication needs, elementary school pupil, teamwork, intellectual disability, physical disability, autism spectrum disorders, multiple disabilities
Rozsah průvodní práce
136 s.
Jazyk
CZ
Anotace
ÚVOD: Týmovou spolupráci lze považovat za jeden z klíčových faktorů podpory alternativní a augmentativní komunikace (AAK) u jedinců s narušenou komunikační schopností. Spolupráce a otevřená komunikace všech zúčastněných na podpoře je základem úspěšné implementace AAK do života jedince. Téma bylo autorkou zvoleno na základě zjištění bakalářské práce, která poukazovala právě na důležitost spolupráce mezi logopedy, učiteli a rodiči, zároveň podle výsledků spolupráce představovala jeden z nejzásadnějších problémů při snaze o efektivní zavedení AAK do praxe u dítěte.
CÍL: Reflektovat spolupráci osob, které se účastní podpory alternativní či augmentativní komunikace u vybraných žáků a zjistit, jaké podoby tato spolupráce v rámci jednotlivých časových úseků nabývá. Jedná se konkrétně o stádia: hledání vhodného systému AAK; zkoušení a zavádění AAK do praxe; aktuální nastavení AAK a současné fungování; představy a plány podpory do budoucna.
METODY: Výzkumné šetření bylo založeno na kvalitativním přístupu. Po fázi sběru dat metodou polostrukturovaných rozhovorů s osobami zúčastněnými na podpoře u vybraných žáků následovala analýza a interpretace získaných informací.
VÝSLEDKY: Podoba spolupráce členů podpůrných týmů vyplývá z přirozeného dění ve školním prostředí. Důležitou roli v oblasti podpory komunikace hraje u obou žáků učitel komunikace a pedagogičtí pracovníci ve třídě. Významná podpora u jednoho z žáků přichází ze strany rodiny. Vzájemné sdílení informací je pravidelné a založené na osobním kontaktu.
ZÁVĚR: Diplomová práce předkládá teoretické poznatky týkající se podpory AAK a týmové spolupráce, na které navazuje praktickou částí s vlastním výzkumným šetřením. Zjištění poukazují na důležitost zapojení komunikačních partnerů žáka do procesu podpory AAK, a to zejména jeho rodiny, pro zajištění úspěšného užívání AAK i mimo prostředí školy a do budoucna. Je nezbytné si uvědomit, že budování efektivní komunikace u žáka vyžaduje čas a trpělivost od všech členů podpůrného týmu.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION: Teamwork can be considered one of the key factors in supporting alternative and augmentative communication (AAC) in individuals with complex communication needs. Collaboration and open communication among all those involved in the support is the foundation for successful implementation of AAC in an individual's life. The topic was chosen by the author based on the findings of her bachelor's thesis, which pointed specifically to the importance of collaboration between speech therapists, teachers and parents, while at the same time, according to the results, collaboration represented one of the most significant challenges in trying to effectively implement AAC in a child's practice.
GOAL: To reflect on the collaboration of individuals involved in supporting alternative or augmentative communication in selected students and to determine what form this collaboration takes over time. The stages in question are specifically: searching for a suitable AAC system; trying out and putting AAC into practice; current AAC set-up and current functioning; ideas and plans for future support.
METHODS: The research was based on a qualitative approach. The data collection phase, using the method of semi-structured interviews with those involved in the support of the selected students, was followed by the analysis and interpretation of the information obtained.
RESULTS: The form of cooperation between the members of the support teams results from the natural occurrence in the school environment. The teacher of communication and the teaching staff in the classroom play an important role in the support of communication for both students. Significant support for one of the students comes from the family. Mutual information sharing is regular and based on personal contact.
CONCLUSION: The masters thesis presents the theoretical findings related to AAC support and teamwork, which is followed by a practical part with its own research investigation. The findings highlight the importance of involving the student's communication partners in the process of AAC support, particularly the student's family, to ensure successful use of AAC outside of the school setting and into the future. It is essential to understand that building effective communication in a student requires time and patience from all members of the support team.
Klíčová slova
komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, AAK, narušená komunikační schopnost, žák základní školy, týmová spolupráce, mentální postižení, tělesné postižení, poruchy autistického spektra, kombinované postižení
Klíčová slova v angličtině
communication, alternative and augmentative communication, AAC, complex communication needs, elementary school pupil, teamwork, intellectual disability, physical disability, autism spectrum disorders, multiple disabilities
Zásady pro vypracování
Vymezení tématu
Vyhledání literatury a jiných dostupných zdrojů ke zvolenému tématu
Vytyčení koncepce práce, formulace cíle práce
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Shromažďování a studium odborné literatury k tématu
Realizace teoretické části práce
Zvolení metody a postupu výzkumného šetření v praktické části
Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické části práce
Zpracování výsledků výzkumného šetření a jejich interpretace
Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, diskuse a doporučení pro praxi
Shrnutí, závěry
Zásady pro vypracování
Vymezení tématu
Vyhledání literatury a jiných dostupných zdrojů ke zvolenému tématu
Vytyčení koncepce práce, formulace cíle práce
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Shromažďování a studium odborné literatury k tématu
Realizace teoretické části práce
Zvolení metody a postupu výzkumného šetření v praktické části
Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické části práce
Zpracování výsledků výzkumného šetření a jejich interpretace
Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, diskuse a doporučení pro praxi
Shrnutí, závěry
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 978-80-247-4640-1.
NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 80-7367-174-3.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-80-262-0716-0.
ŠTIHOVÁ, Alena, Martina KUKUMBERGOVÁ, Anna VOZÁROVÁ a Tatiana JÁNOŠKOVÁ. Augmentatívna a alternatívna komunikácia v špeciálnej základnej škole. V Bratislave: Štátny pedagogický ústav, 2014, 150 s. ISBN 978-80-8118-116-0.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 978-80-247-4640-1.
NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 80-7367-174-3.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-80-262-0716-0.
ŠTIHOVÁ, Alena, Martina KUKUMBERGOVÁ, Anna VOZÁROVÁ a Tatiana JÁNOŠKOVÁ. Augmentatívna a alternatívna komunikácia v špeciálnej základnej škole. V Bratislave: Štátny pedagogický ústav, 2014, 150 s. ISBN 978-80-8118-116-0.
Přílohy volně vložené
Příloha 1 Dohoda o spolupráci
Příloha 2 Informovaný souhlas o realizaci rozhovorů
Příloha 3 Informovaný souhlas s poskytnutím rozhovoru
Příloha 4 Položky dotazování