Diplomová práce je zaměřena na specifika adaptace žáků 1. ročníku, kteří se vzdělávají podle vzdělávacího programu Začít spolu. Popisuje problematiku mladšího školního věku, školní zralosti, adaptaci na školní prostředí a vzdělávací program Začít spolu. Prezentuje zjištění kvalitativního výzkumného šetření, za pomocí analýzy a interpretace dat získaných pozorováním a rozhovorem.
Annotation in English
The thesis focuses on the specifics of the adaptation of pupils in the first grade who are educated according to the educational program Step by Step. It describes the issues of younger school age, school maturity, adaptation to the school environment and the educational programme Step by Step. Presents the findings of a qualitative research investigation, using analysis and interpretation of data obtained through observation and interview.
Keywords
mladší školní věk, školní zralost, školní připravenost, vstup dítěte do školy, program Začít spolu, adaptace, adaptační problémy, spolupráce, rodina
Keywords in English
younger school age, school maturity, school readiness, starting school, Step by Step program, adaptation, adaptation problems, cooperation, family
Length of the covering note
81 s. (160 789)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na specifika adaptace žáků 1. ročníku, kteří se vzdělávají podle vzdělávacího programu Začít spolu. Popisuje problematiku mladšího školního věku, školní zralosti, adaptaci na školní prostředí a vzdělávací program Začít spolu. Prezentuje zjištění kvalitativního výzkumného šetření, za pomocí analýzy a interpretace dat získaných pozorováním a rozhovorem.
Annotation in English
The thesis focuses on the specifics of the adaptation of pupils in the first grade who are educated according to the educational program Step by Step. It describes the issues of younger school age, school maturity, adaptation to the school environment and the educational programme Step by Step. Presents the findings of a qualitative research investigation, using analysis and interpretation of data obtained through observation and interview.
Keywords
mladší školní věk, školní zralost, školní připravenost, vstup dítěte do školy, program Začít spolu, adaptace, adaptační problémy, spolupráce, rodina
Keywords in English
younger school age, school maturity, school readiness, starting school, Step by Step program, adaptation, adaptation problems, cooperation, family
Research Plan
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Research Plan
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
KREJČOVÁ, Věra a Jana POCHE KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. Step by step (Portál). ISBN 978-80-7367-906-4.
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
KREJČOVÁ, Věra a Jana POCHE KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. Step by step (Portál). ISBN 978-80-7367-906-4.
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.