Diplomová práce se zabývá problematikou uvádějícího učitele a jeho role v rámci pedagogických praxí. V teoretické části se vymezuje učitelství primární školy, pozornost je věnována zahraničnímu pojetí, ale i samotnému studentovi. Dále je charakterizována profese učitele primární školy, vymezuje se pozice uvádějícího učitele i z pohledu odlišného názvosloví. Popisují se osobnostní předpoklady a profesní kompetence. V závěru teoretické části se předkládá koncepce pedagogických praxí na Univerzitě Palackého v Olomouci v rámci oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika. Praktická část popisuje zpracování dat z dotazníkového šetření a rozhovorů se studenty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with problematics of introductory teacher and his role during the pedagogical practice. The theoretical part defines teacher training for primary school, attention is focused on foreign concepts and on the student himself. The profession of a primary school teacher is further characterized, then also the position introductory teacher from the point of view of different terminology. We mention personality preconditions and professional competencies. At the end of the theoretical part, the concept of pedagogical practice at Palacky University in Olomouc within study fields Teacher training for primary schools and Teacher training for primary school and special education, is presented. The practical part describes data processing from a questionnaire survey and interviews with students.
Klíčová slova
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika, praxe, uvádějící učitel, student
Klíčová slova v angličtině
Teacher training for primary schools, Teacher training for primary schools and special education, student practice, introductory teacher, student
Rozsah průvodní práce
98 s. (190 862 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou uvádějícího učitele a jeho role v rámci pedagogických praxí. V teoretické části se vymezuje učitelství primární školy, pozornost je věnována zahraničnímu pojetí, ale i samotnému studentovi. Dále je charakterizována profese učitele primární školy, vymezuje se pozice uvádějícího učitele i z pohledu odlišného názvosloví. Popisují se osobnostní předpoklady a profesní kompetence. V závěru teoretické části se předkládá koncepce pedagogických praxí na Univerzitě Palackého v Olomouci v rámci oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika. Praktická část popisuje zpracování dat z dotazníkového šetření a rozhovorů se studenty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with problematics of introductory teacher and his role during the pedagogical practice. The theoretical part defines teacher training for primary school, attention is focused on foreign concepts and on the student himself. The profession of a primary school teacher is further characterized, then also the position introductory teacher from the point of view of different terminology. We mention personality preconditions and professional competencies. At the end of the theoretical part, the concept of pedagogical practice at Palacky University in Olomouc within study fields Teacher training for primary schools and Teacher training for primary school and special education, is presented. The practical part describes data processing from a questionnaire survey and interviews with students.
Klíčová slova
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika, praxe, uvádějící učitel, student
Klíčová slova v angličtině
Teacher training for primary schools, Teacher training for primary schools and special education, student practice, introductory teacher, student
Zásady pro vypracování
Sběr literatury Příprava teoretické části Příprava výzkumného nástroje Sběr dat Vyhodnocování dat Zpracování empirické části Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury Příprava teoretické části Příprava výzkumného nástroje Sběr dat Vyhodnocování dat Zpracování empirické části Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 154 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-621-7.
ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (Některé ped. problémy začínajících učit.). Brno: Masarykova univerzita, 1995. Spisy Ped. fak. MU v Brně. ISBN 80-210-0944-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2.
VÍTEČKOVÁ, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. 183 stran. ISBN 978-80-7315-269-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 154 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-621-7.
ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (Některé ped. problémy začínajících učit.). Brno: Masarykova univerzita, 1995. Spisy Ped. fak. MU v Brně. ISBN 80-210-0944-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2.
VÍTEČKOVÁ, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. 183 stran. ISBN 978-80-7315-269-7.
Přílohy volně vložené
Soubor příloh (Položky dotazníkového šetření, Otázky rozhovor, Doslovné přepisy rozhovorů s informanty)