Téma diplomové práce pojednává o podpoře profesního
rozvoje u začínajících pedagogů 1. stupně ZŠ. Práce je
rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické
části se zabýváme důležitými vnějšími a vnitřními faktory
ovlivňující začínajícího učitele a jeho potřebami, dále
popisujeme aktuální formy cílené podpory profesního rozvoje
u začínajících učitelů včetně podmínek pro realizaci.
V empirické části využíváme kvantitativní i kvalitativní
výzkum. Pro sběr dat jsme zařadili dotazník,
polostrukturované rozhovory a analýzu dokumentů. Dále
prezentujeme výsledky z výzkumu, kterých jsme za použití
těchto metod dosáhli.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis deals with professional
development support of novice primary teachers. The diploma
thesis is divided into a theoretical part and an empirical part.
The theoretical part defines important external and internal
factors influencing novice teachers and their needs, we also
describe current forms of professional development support of
novice primary teachers including conditions for
implementation. In the empirical part we use quantitative and
qualitative research. We included a questionnaire, in-depth
interviews and document analysis for data collection. We also
present the research results we have achieved using these
methods.
Klíčová slova
profesní rozvoj, začínající učitel, efektivní výuka, profesní
učení, kolegiální sdílení, adaptační období, vstup do profese,
sebepojetí učitele
Klíčová slova v angličtině
professional development, novice teacher, effective teaching,
professional learning, teacher collaboration, adaptation of
a novice teacher in primary education, self-efficacy
Rozsah průvodní práce
88 s. (174 397)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma diplomové práce pojednává o podpoře profesního
rozvoje u začínajících pedagogů 1. stupně ZŠ. Práce je
rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické
části se zabýváme důležitými vnějšími a vnitřními faktory
ovlivňující začínajícího učitele a jeho potřebami, dále
popisujeme aktuální formy cílené podpory profesního rozvoje
u začínajících učitelů včetně podmínek pro realizaci.
V empirické části využíváme kvantitativní i kvalitativní
výzkum. Pro sběr dat jsme zařadili dotazník,
polostrukturované rozhovory a analýzu dokumentů. Dále
prezentujeme výsledky z výzkumu, kterých jsme za použití
těchto metod dosáhli.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis deals with professional
development support of novice primary teachers. The diploma
thesis is divided into a theoretical part and an empirical part.
The theoretical part defines important external and internal
factors influencing novice teachers and their needs, we also
describe current forms of professional development support of
novice primary teachers including conditions for
implementation. In the empirical part we use quantitative and
qualitative research. We included a questionnaire, in-depth
interviews and document analysis for data collection. We also
present the research results we have achieved using these
methods.
Klíčová slova
profesní rozvoj, začínající učitel, efektivní výuka, profesní
učení, kolegiální sdílení, adaptační období, vstup do profese,
sebepojetí učitele
Klíčová slova v angličtině
professional development, novice teacher, effective teaching,
professional learning, teacher collaboration, adaptation of
a novice teacher in primary education, self-efficacy
Zásady pro vypracování
Sběr literatury Příprava teoretické části Příprava výzkumného nástroje Sběr dat Vyhodnocování dat Zpracování empirické části Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury Příprava teoretické části Příprava výzkumného nástroje Sběr dat Vyhodnocování dat Zpracování empirické části Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. 177 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-266-9.
VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Lucie ŠKARKOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Petr KVĚTON a Stanislav JEŽEK. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9651-6.
BABANOVÁ, Anna. Dvanáct ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce: podpora rovnosti a rozmanitosti ve vzdělávání. V Praze: Gender Studies, 2019. ISBN 978-80-86520-53-7.
SMETÁČKOVÁ, Irena, Veronika MARTANOVÁ, Veronika FRANCOVÁ, Ida VIKTOROVÁ, Helena FRANKE a Anna PÁCHOVÁ. Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností: když spolu vyučující mluví o práci... Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-272-9.
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, et al. Chtějí zůstat nebo odejít?: začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8889-4.
KANTOROVÁ, Jana a Helena GRECMANOVÁ. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex, 2008. Vzdělávání. ISBN 978-80-7409-024-0.
Švaříček, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. 177 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-266-9.
VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Lucie ŠKARKOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Petr KVĚTON a Stanislav JEŽEK. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9651-6.
BABANOVÁ, Anna. Dvanáct ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce: podpora rovnosti a rozmanitosti ve vzdělávání. V Praze: Gender Studies, 2019. ISBN 978-80-86520-53-7.
SMETÁČKOVÁ, Irena, Veronika MARTANOVÁ, Veronika FRANCOVÁ, Ida VIKTOROVÁ, Helena FRANKE a Anna PÁCHOVÁ. Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností: když spolu vyučující mluví o práci... Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-272-9.
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, et al. Chtějí zůstat nebo odejít?: začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8889-4.
KANTOROVÁ, Jana a Helena GRECMANOVÁ. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex, 2008. Vzdělávání. ISBN 978-80-7409-024-0.
Švaříček, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1 - Dotazník pro studenty oboru Učitelství pro 1.
stupeň ZŠ
Příloha č. 2 - Otázky k rozhovoru se začínajícími učiteli 1.
stupně ZŠ
Příloha č. 3 - Přepis polostrukturovaného rozhovoru -
Pedagog A a výzkumník (V)
Příloha č. 4 - Přepis polostrukturovaného rozhovoru -
Pedagog B a výzkumník (V)
Příloha č. 5 - Přepis polostrukturovaného rozhovoru -
Pedagog C a výzkumník (V)