Diplomová práce se zabývá adaptací mobilní výukové aplikace Kalulu pro české jazykové prostředí. Jedná se o aplikaci, která by mohla usnadňovat proces osvojování si schopnosti prvopočátečního čtení. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje základní teoretické poznatky o čtení, čtenářské gramotnosti a digitálních technologiích. V třetí kapitole je čtenářům představena výuková aplikace Kalulu, její principy, struktura, historie a zahraniční výzkumné studie. V praktické části je podrobně popsán proces adaptace výukové aplikace Kalulu pro české jazykové prostředí. Vytvořená pilotní verze tohoto výukového software je následně otestována z hlediska srozumitelnosti, funkčnosti, ovladatelnosti a herní interaktivnosti na vzorku pěti dětí ve věku šesti až osmi let.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the adaptation of the mobile learning application Kalulu for the Czech language environment. It is an application that could facilitate the process of acquiring the first reading skills. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part contains basic theoretical knowledge about reading, literacy and digital technologies. In the third section, the reader is introduced to the Kalulu teaching application, its principles, structure, history and foreign research studies. The practical part describes in detail the process of adapting the Kalulu learning application for the Czech language environment. The developed pilot version of this educational software is then tested in terms of comprehensibility, functionality, operability and game interactivity on a sample of five children aged six to eight.
Klíčová slova
Kalulu, prvopočáteční čtení, výuková aplikace, digitální technologie
Klíčová slova v angličtině
Kalulu, educational app, digital technology, early reading
Rozsah průvodní práce
88+2
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá adaptací mobilní výukové aplikace Kalulu pro české jazykové prostředí. Jedná se o aplikaci, která by mohla usnadňovat proces osvojování si schopnosti prvopočátečního čtení. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje základní teoretické poznatky o čtení, čtenářské gramotnosti a digitálních technologiích. V třetí kapitole je čtenářům představena výuková aplikace Kalulu, její principy, struktura, historie a zahraniční výzkumné studie. V praktické části je podrobně popsán proces adaptace výukové aplikace Kalulu pro české jazykové prostředí. Vytvořená pilotní verze tohoto výukového software je následně otestována z hlediska srozumitelnosti, funkčnosti, ovladatelnosti a herní interaktivnosti na vzorku pěti dětí ve věku šesti až osmi let.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the adaptation of the mobile learning application Kalulu for the Czech language environment. It is an application that could facilitate the process of acquiring the first reading skills. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part contains basic theoretical knowledge about reading, literacy and digital technologies. In the third section, the reader is introduced to the Kalulu teaching application, its principles, structure, history and foreign research studies. The practical part describes in detail the process of adapting the Kalulu learning application for the Czech language environment. The developed pilot version of this educational software is then tested in terms of comprehensibility, functionality, operability and game interactivity on a sample of five children aged six to eight.
Klíčová slova
Kalulu, prvopočáteční čtení, výuková aplikace, digitální technologie
Klíčová slova v angličtině
Kalulu, educational app, digital technology, early reading
Zásady pro vypracování
1. Konzultace k DP s vedoucím práce
2. Rešerše dostupných zdrojů
3. Vypracování teoretické části DP
4. Vypracování praktické části DP
5. Diskuze
6. Závěry
7. Doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Konzultace k DP s vedoucím práce
2. Rešerše dostupných zdrojů
3. Vypracování teoretické části DP
4. Vypracování praktické části DP
5. Diskuze
6. Závěry
7. Doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3853-6
KLENKOVÁ, J., Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9
KREJČOVÁ, L. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vydání Brno: Edika 2014. ISBN 978-80-266-0600-0
SVOBODOVÁ, R., ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ. Ostrava 2010. ISBN: 978-80-7368-878-3
ZELINKOVÁ, O., Poruchy učení. Portál, Praha 2003,2009, 2015. ISBN: 978-80-262- 0875-4
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3853-6
KLENKOVÁ, J., Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9
KREJČOVÁ, L. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vydání Brno: Edika 2014. ISBN 978-80-266-0600-0
SVOBODOVÁ, R., ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ. Ostrava 2010. ISBN: 978-80-7368-878-3
ZELINKOVÁ, O., Poruchy učení. Portál, Praha 2003,2009, 2015. ISBN: 978-80-262- 0875-4