Tato práce se zaměřuje na problematiku etické výchovy na základních školách a její zastoupení v rámci vzdělávacího systému. První část práce vymezuje klíčové pojmy a popisuje vývoj etické výchovy v kurikulárních dokumentech České republiky. Druhá část se zaměřuje na důležitost etické výchovy a její začlenění do školních vzdělávacích programů základních škol. Hlavním cílem práce je analýza vybraných školních vzdělávacích programů, které etickou výchovu zařazují jako povinný vzdělávací obor, a zkoumání, jakým způsobem skrze ni školy rozvíjejí klíčové kompetence u svých žáků.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of ethical education in primary schools and its representation within the educational system. The first part of the work defines key concepts and describes the development of ethical education in the curriculum documents of the Czech Republic. The second part focuses on the importance of ethical education and its integration into the School Education Programme of primary schools. The main aim of the thesis is to analyze selected School Education Programmes that include ethical education as a mandatory educational subject and to examine how schools develop key competencies in their students through it.
Klíčová slova
etická výchova, etika, morálka, hodnota, kurikulární dokumenty, základní škola
Klíčová slova v angličtině
ethical education, ethics, morality, value, curricular documents, primary school
Rozsah průvodní práce
32 s. (66 529 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na problematiku etické výchovy na základních školách a její zastoupení v rámci vzdělávacího systému. První část práce vymezuje klíčové pojmy a popisuje vývoj etické výchovy v kurikulárních dokumentech České republiky. Druhá část se zaměřuje na důležitost etické výchovy a její začlenění do školních vzdělávacích programů základních škol. Hlavním cílem práce je analýza vybraných školních vzdělávacích programů, které etickou výchovu zařazují jako povinný vzdělávací obor, a zkoumání, jakým způsobem skrze ni školy rozvíjejí klíčové kompetence u svých žáků.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of ethical education in primary schools and its representation within the educational system. The first part of the work defines key concepts and describes the development of ethical education in the curriculum documents of the Czech Republic. The second part focuses on the importance of ethical education and its integration into the School Education Programme of primary schools. The main aim of the thesis is to analyze selected School Education Programmes that include ethical education as a mandatory educational subject and to examine how schools develop key competencies in their students through it.
Klíčová slova
etická výchova, etika, morálka, hodnota, kurikulární dokumenty, základní škola
Klíčová slova v angličtině
ethical education, ethics, morality, value, curricular documents, primary school
Zásady pro vypracování
1. formulace tématu práce a stanovení jejích cílů
2. Invence a selekce materiálů a zdrojů
3. Kompozice práce
4. Stylizace práce
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (jednotlivé fáze tvorby práce se prolínají)
Zásady pro vypracování
1. formulace tématu práce a stanovení jejích cílů
2. Invence a selekce materiálů a zdrojů
3. Kompozice práce
4. Stylizace práce
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (jednotlivé fáze tvorby práce se prolínají)
Seznam doporučené literatury
Knižní zdroje:
LENCZ, Ladislav, Oľga KRIŽOVÁ a Eva IVANOVÁ. Etická výchova: metodický materiál. Praha: pro Etické fórum vydalo nakladatelství Luxpress, 2005. ISBN 80-7130-091-8.
HLAVINKA, Pavel. Etika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-802-4433-370.
KORIM, Vojtech. Premeny etickej výchovy v európskom kontexte. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-8083-661-0.
LENCZ, Ladislav. Pedagogika etickej výchovy: výchova k prosociálnosti. Bratislava: Metodické centrum, 1992. ISBN 978-80-8052-026-7.
HUBÁLEK, Tomáš. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích / Tomáš Hubálek a kol. 2017. ISBN 978-80-7557-110-6.
OLIVAR, Roberto Roche. Etická výchova: Učeb.texty pre vyučovanie predmetu na zákl.a stred.školách. Bratislava: Orbis pictus istropolitana, 1992. ISBN 80-715-8001-5.
KORIM, Vojtech. Premeny etickej výchovy v európskom kontexte. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-8083-661-0.
LENCZ, Ladislav, Oľga KRIŽOVÁ a Eva IVANOVÁ. Etická výchova: metodický materiál. Praha: pro Etické fórum vydalo nakladatelství Luxpress, 2005. ISBN 80-7130-091-8.
HLAVINKA, Pavel. Etika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-802-4433-370.
KORIM, Vojtech. Premeny etickej výchovy v európskom kontexte. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-8083-661-0.
LENCZ, Ladislav. Pedagogika etickej výchovy: výchova k prosociálnosti. Bratislava: Metodické centrum, 1992. ISBN 978-80-8052-026-7.
HUBÁLEK, Tomáš. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích / Tomáš Hubálek a kol. 2017. ISBN 978-80-7557-110-6.
OLIVAR, Roberto Roche. Etická výchova: Učeb.texty pre vyučovanie predmetu na zákl.a stred.školách. Bratislava: Orbis pictus istropolitana, 1992. ISBN 80-715-8001-5.
KORIM, Vojtech. Premeny etickej výchovy v európskom kontexte. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-8083-661-0.