Bakalářská práce je zaměřena na téma rizikové faktory učitelské profese a jejich nárůst vlivem pandemie Covid-19. Práce je rozdělena do dvou částí. První část je teoretická, kde se nejdříve zaměřuji na Covid-19, dále na distanční výuku, roli učitele a s ní spojené rizikové faktory a v poslední kapitole se zabývám pojmem psychohygiena. Po té následuje výzkumná část. Výzkum byl realizován formou rozhovorů s učiteli druhého stupně základních škol v okrese Olomouc. Po té, co došlo k analýze získaných dat, byly výsledky porovnány v diskuzi a jako poslední došlo k vytvoření závěru celé práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the risk factors of the teaching profession and their increase due to the pandemic Covid-19. The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical, where I first focus on Covid-19, then on distance learning, the role of the teacher and the associated risk factors, and in the last chapter I discuss the concept of psychohygiene. This is followed by the research part. The research was carried out in the form of interviews with second grade teachers of primary schools in the Olomouc district. After the analysis of the collected data, the results were compared in the discussion and lastly, the conclusion of the whole thesis was made.
Bakalářská práce je zaměřena na téma rizikové faktory učitelské profese a jejich nárůst vlivem pandemie Covid-19. Práce je rozdělena do dvou částí. První část je teoretická, kde se nejdříve zaměřuji na Covid-19, dále na distanční výuku, roli učitele a s ní spojené rizikové faktory a v poslední kapitole se zabývám pojmem psychohygiena. Po té následuje výzkumná část. Výzkum byl realizován formou rozhovorů s učiteli druhého stupně základních škol v okrese Olomouc. Po té, co došlo k analýze získaných dat, byly výsledky porovnány v diskuzi a jako poslední došlo k vytvoření závěru celé práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the risk factors of the teaching profession and their increase due to the pandemic Covid-19. The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical, where I first focus on Covid-19, then on distance learning, the role of the teacher and the associated risk factors, and in the last chapter I discuss the concept of psychohygiene. This is followed by the research part. The research was carried out in the form of interviews with second grade teachers of primary schools in the Olomouc district. After the analysis of the collected data, the results were compared in the discussion and lastly, the conclusion of the whole thesis was made.
Výzkumný problém - Jak ovlivnila pandemie COVID-19 pepagogické pracovníky a jaký to mělo dopad na jejich životy?
Výzkumný cíl - Zjistit jak pandemie COVID-19 ovlivnila pedagogické prácovníky a jaký to mělo dopad na jejich životy.
Metoda výzkumu - kvalitativní výzkum
Metoda analýzy - otevřené kódování
Výzkumný nástroj - polostrukturovaný rozhovor
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém - Jak ovlivnila pandemie COVID-19 pepagogické pracovníky a jaký to mělo dopad na jejich životy?
Výzkumný cíl - Zjistit jak pandemie COVID-19 ovlivnila pedagogické prácovníky a jaký to mělo dopad na jejich životy.
Metoda výzkumu - kvalitativní výzkum
Metoda analýzy - otevřené kódování
Výzkumný nástroj - polostrukturovaný rozhovor
Seznam doporučené literatury
- HELLER Vojtěch. Pandemie od starověku po současnost, 1st ed.; Petrklíč, 2020.
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagického výzkumu: základy kvalitativního výzkumu. 2.; aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
- ROKOS, Lukáš a Michal VANČURA. Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace. [Online]. 2020, č. 2, s. 122–155. [cit. 2021-11-23]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14136
- ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
- STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
Seznam doporučené literatury
- HELLER Vojtěch. Pandemie od starověku po současnost, 1st ed.; Petrklíč, 2020.
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagického výzkumu: základy kvalitativního výzkumu. 2.; aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
- ROKOS, Lukáš a Michal VANČURA. Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace. [Online]. 2020, č. 2, s. 122–155. [cit. 2021-11-23]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14136
- ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
- STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.