Diplomová práce se věnuje trilogii Prašina současného autora Vojtěcha Matochy. Práce se zaměřuje na literárněvědnou a didaktickou analýzu děl Prašina, Prašina: Černý merkuit a Prašina: Bílá komnata. Na základě výstupů rozborů jsou navrženy čtyři výukové lekce určené pro práci se žáky druhého stupně základní školy v hodinách literární výchovy. Díla jsou interpretována na základě vytyčených metod zahrnutých v teoretické části této práce, jež dále předkládá problematiku čtenářství a vymezuje literární výchovu v kontextu kurikula.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with a trilogy of a contemporary author Vojtěch Matocha. The work focuses both on a literary and didactic interpretation of volumes of Prašina, Prašina: Černý merkuit and Prašina: Bílá komnata based on which four teaching lessons intended for the pupils of the lower secondary school in terms of literary classes are designed. Works are interpreted via theories introduced in the theoretical part of the thesis which further proposes a reading literacy matter and defines the literary lessons in terms of the curriculum.
Diplomová práce se věnuje trilogii Prašina současného autora Vojtěcha Matochy. Práce se zaměřuje na literárněvědnou a didaktickou analýzu děl Prašina, Prašina: Černý merkuit a Prašina: Bílá komnata. Na základě výstupů rozborů jsou navrženy čtyři výukové lekce určené pro práci se žáky druhého stupně základní školy v hodinách literární výchovy. Díla jsou interpretována na základě vytyčených metod zahrnutých v teoretické části této práce, jež dále předkládá problematiku čtenářství a vymezuje literární výchovu v kontextu kurikula.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with a trilogy of a contemporary author Vojtěch Matocha. The work focuses both on a literary and didactic interpretation of volumes of Prašina, Prašina: Černý merkuit and Prašina: Bílá komnata based on which four teaching lessons intended for the pupils of the lower secondary school in terms of literary classes are designed. Works are interpreted via theories introduced in the theoretical part of the thesis which further proposes a reading literacy matter and defines the literary lessons in terms of the curriculum.
Diplomová práce si klade za cíl analyticky zpracovat trilogii českého současného spisovatele literatury pro děti a mládež Vojtěcha Matochy. Na základě interpretace těchto děl (Prašina, Černý merkuit, Bílá komnata) bude navrženo jejich praktické využití v hodinách literární výchovy na druhém stupni základní školy.
Práce bude rozdělená na tři hlavní části. První část diplomové práce představuje teoretické podloží pro praktickou část, konkrétně se zde zaměříme na vývoj sci-fi literatury pro děti a mládež, předložíme stručný teoretický souhrn didaktiky literární výchovy a doplníme autorovým medailonem. Ve druhé části se zaměříme na výklad vybraných děl z hlediska proměn interních subjektů v čase a prostoru obohacený o komparaci s díly Jaroslava Foglara. Poslední hlavní část diplomové práce bude představovat soubor materiálů vytvořených na základě interpretace daných děl připravených pro výuku literární výchovy na druhém stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl analyticky zpracovat trilogii českého současného spisovatele literatury pro děti a mládež Vojtěcha Matochy. Na základě interpretace těchto děl (Prašina, Černý merkuit, Bílá komnata) bude navrženo jejich praktické využití v hodinách literární výchovy na druhém stupni základní školy.
Práce bude rozdělená na tři hlavní části. První část diplomové práce představuje teoretické podloží pro praktickou část, konkrétně se zde zaměříme na vývoj sci-fi literatury pro děti a mládež, předložíme stručný teoretický souhrn didaktiky literární výchovy a doplníme autorovým medailonem. Ve druhé části se zaměříme na výklad vybraných děl z hlediska proměn interních subjektů v čase a prostoru obohacený o komparaci s díly Jaroslava Foglara. Poslední hlavní část diplomové práce bude představovat soubor materiálů vytvořených na základě interpretace daných děl připravených pro výuku literární výchovy na druhém stupni základní školy.
ADAMOVIČ, Ivan. Slovník české literární fantastiky a science fiction. Praha: R3, 1995. ISBN 80-85364-57-3.
FOŘT, Bohumil. Literární postava. Vývoj a aspekty naratologických zkoumání. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2008. 112 s. ISBN 978-80-85778-61-8.
HODROVÁ, Daniela a kol. ... na okraji chaosu…: Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001. 865 s. ISBN 80-7215-140-1.
LANGER, Aleš. Průvodce paralelními světy. 1. vyd. Praha: Triton, 2006. 275 s. ISBN 8072548573.
NEFF, Ondřej. Něco je jinak. 1. vyd. Praha: Albatros, 1981. 373 s. ISBN 13-901-81.
ŠUBRTOVÁ, Milena a Miroslav CHOCHOLATÝ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4.
URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury – přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1999. 183 s. ISBN 80-7198-379-9.
URBANOVÁ, Svatava. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s. ISBN 80-7220-158-9.
ADAMOVIČ, Ivan. Slovník české literární fantastiky a science fiction. Praha: R3, 1995. ISBN 80-85364-57-3.
FOŘT, Bohumil. Literární postava. Vývoj a aspekty naratologických zkoumání. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2008. 112 s. ISBN 978-80-85778-61-8.
HODROVÁ, Daniela a kol. ... na okraji chaosu…: Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001. 865 s. ISBN 80-7215-140-1.
LANGER, Aleš. Průvodce paralelními světy. 1. vyd. Praha: Triton, 2006. 275 s. ISBN 8072548573.
NEFF, Ondřej. Něco je jinak. 1. vyd. Praha: Albatros, 1981. 373 s. ISBN 13-901-81.
ŠUBRTOVÁ, Milena a Miroslav CHOCHOLATÝ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4.
URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury – přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1999. 183 s. ISBN 80-7198-379-9.
URBANOVÁ, Svatava. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s. ISBN 80-7220-158-9.