Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Část teoretická seznamuje s etnografickým regionem Haná a městem Vyškov, jejich charakteristikou a historií. Další problematikou, kterou se diplomová práce zabývá je vývoj jazykového ostrova na Vyškovsku a místním folklórem. V rámci folklóru nadále popisuje dětský folklór, folklórní soubory působící ve Vyškově. Součástí diplomové práce je kapitola zaměřená na problematiku Rámcového vzdělávacího programu v souvislosti s předmětem hudební výchova. V neposlední řadě se zabývá lidovou písní, její historií a výzkumy, zahraničním a tuzemským. Praktická část diplomové práce se zaměřuje vztah žáků k lidové písní, k lidovým tradicím a tanci. Nastiňuje také vztah žáků k hudební výchově, k hudebním nástrojům a jejich zájem o již zmíněné pomocí výzkumného šetření a metody dotazování. Cílem praktické části bylo zjistit, zda žáci jeví či nejeví zájem o lidovou píseň a lidovou tradici.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into two parts. The theoretical part introduces the ethnographic region of Haná and the town of Vyškov, their characteristics and history. The other part of thesis deals with the development of the language island in the Vyškov region and the local folklore. Within folklore, it continues to describe children's folklore, folklore ensembles operating in Vyškov. The thesis includes a chapter focused on the issues of the Framework Education Programme in connection to the subject of music education. Finally, it deals with folk songs, its history and research, foreign and domestic. The practical part of the thesis focuses on the student's relationship to folk songs, folk traditions, folk dances and also outlines student's attitude towards music education, musical instruments, and their interest in the above-mentioned by means of a research investigation and the method of questioning. The aim of the practical part was to find out whether or not the student's show interest in folk songs and folk traditions.
Klíčová slova
Etnografický region, Haná, lidová píseň, lidové zvyky a tradice, folklór, hudební výchova, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Ethnographic region, Haná, folk song, folk customs and traditions, music education, primary school
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Část teoretická seznamuje s etnografickým regionem Haná a městem Vyškov, jejich charakteristikou a historií. Další problematikou, kterou se diplomová práce zabývá je vývoj jazykového ostrova na Vyškovsku a místním folklórem. V rámci folklóru nadále popisuje dětský folklór, folklórní soubory působící ve Vyškově. Součástí diplomové práce je kapitola zaměřená na problematiku Rámcového vzdělávacího programu v souvislosti s předmětem hudební výchova. V neposlední řadě se zabývá lidovou písní, její historií a výzkumy, zahraničním a tuzemským. Praktická část diplomové práce se zaměřuje vztah žáků k lidové písní, k lidovým tradicím a tanci. Nastiňuje také vztah žáků k hudební výchově, k hudebním nástrojům a jejich zájem o již zmíněné pomocí výzkumného šetření a metody dotazování. Cílem praktické části bylo zjistit, zda žáci jeví či nejeví zájem o lidovou píseň a lidovou tradici.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into two parts. The theoretical part introduces the ethnographic region of Haná and the town of Vyškov, their characteristics and history. The other part of thesis deals with the development of the language island in the Vyškov region and the local folklore. Within folklore, it continues to describe children's folklore, folklore ensembles operating in Vyškov. The thesis includes a chapter focused on the issues of the Framework Education Programme in connection to the subject of music education. Finally, it deals with folk songs, its history and research, foreign and domestic. The practical part of the thesis focuses on the student's relationship to folk songs, folk traditions, folk dances and also outlines student's attitude towards music education, musical instruments, and their interest in the above-mentioned by means of a research investigation and the method of questioning. The aim of the practical part was to find out whether or not the student's show interest in folk songs and folk traditions.
Klíčová slova
Etnografický region, Haná, lidová píseň, lidové zvyky a tradice, folklór, hudební výchova, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Ethnographic region, Haná, folk song, folk customs and traditions, music education, primary school
Zásady pro vypracování
Zvolení tématu diplomové práce
Realizace teoretické části (Úvod, Hudební výchova v RVP, Lidová píseň, Vymezení regionu Haná)
Realizace praktické části (Výzkumná část a její vyhodnocení, Jednotlivé vyučovací jednotky)
Závěr
Použitá literatura
Přílohy
Odevzdání diplomové práce
Zásady pro vypracování
Zvolení tématu diplomové práce
Realizace teoretické části (Úvod, Hudební výchova v RVP, Lidová píseň, Vymezení regionu Haná)
Realizace praktické části (Výzkumná část a její vyhodnocení, Jednotlivé vyučovací jednotky)
Závěr
Použitá literatura
Přílohy
Odevzdání diplomové práce
Seznam doporučené literatury
POLÁČEK, Jan, POLÁČEK, Jan, ed. Lidové písně z Hané: sbírka jednohlasých lidových písní. [Boskovice]: Albert, 2011. ISBN 978-80-7326-201-3.
JIROUŠEK, Miroslav a Oldřich SIROVÁTKA. Písně z Hané. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, 1954. Krajové zpěvníčky.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Vyd. 3., dopl. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-329-6.
LÝSEK, František. Metodika hudební výchovy v 1.-5. ročníku ZDŠ: učebnice pro pedagogické fakulty. 2. vyd. Praha: SPN, 1975. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
SUŠIL, František, Robert SMETANA a Bedřich VÁCLAVEK. Moravské národní písně: s nápěvy do textu vřaděnými. 5. vyd. Praha: Argo, 1998. ISBN 80-7203-096-5.
SUŠIL, František. Moravské národní písně s nápěvy do textu vřaděnými. Brno: K. Winiker, [1859].
Seznam doporučené literatury
POLÁČEK, Jan, POLÁČEK, Jan, ed. Lidové písně z Hané: sbírka jednohlasých lidových písní. [Boskovice]: Albert, 2011. ISBN 978-80-7326-201-3.
JIROUŠEK, Miroslav a Oldřich SIROVÁTKA. Písně z Hané. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, 1954. Krajové zpěvníčky.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Vyd. 3., dopl. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-329-6.
LÝSEK, František. Metodika hudební výchovy v 1.-5. ročníku ZDŠ: učebnice pro pedagogické fakulty. 2. vyd. Praha: SPN, 1975. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
SUŠIL, František, Robert SMETANA a Bedřich VÁCLAVEK. Moravské národní písně: s nápěvy do textu vřaděnými. 5. vyd. Praha: Argo, 1998. ISBN 80-7203-096-5.
SUŠIL, František. Moravské národní písně s nápěvy do textu vřaděnými. Brno: K. Winiker, [1859].