Informace o kvalifikační práci Čtyř krokový proces řešení matematických a fyzikálních problémů vedoucí na kvadratické rovnice za využití programu Wolfram cloud.
Diplomová práce: "Čtyř krokový proces řešení matematických a fyzikálních problémů vedoucí na kvadratické rovnice za využití programu Wolfram cloud" se zabývá kvadratickými rovnicemi v matematických a fyzikálních příkladech a jejich možným řešením. Práce je koncipována ve dvou směrech. Prvním z nich je současné ruční počítání, druhým směrem je využití matematických softwarů. S využitím softwarů je svázán koncept logického čtyř-krokového myšlení Conrada Wolframa. Toto myšlení zahrnuje kroky: Define, Abstract, Compute, Interpret. Čtyř krokový proces lze použít při řešení různých typů problémů. V práci naleznete různé typy příkladů řešené klasickou (ruční) metodou i za využití softwaru, konkrétně Wolfram cloud. Závěrem jsou shrnuty poznatky současné matematiky a pokus o její reformu v oblasti využívání IT v hodinách samotnými žáky.
Anotace v angličtině
The thesis: "A four-step process of solving mathematical and physical problems leading to quadratic equations using Wolfram cloud" deals with quadratic equations in mathematical and physical examples and their possible solutions. The work is conceived in two directions. The first direction describes the currently used hand calculus, the second direction considers the use of a mathematical software. Tied to the use of software is Conrad Wolfram's concept of logical four-step thinking. This includes the following steps: Define, Abstract, Compute and Interpret. This four-step process can be used in solving different types of problems. In this thesis you will find different types of examples solved by A classical (manual) method and when using a software, specifically Wolfram cloud. Finally, the findings of contemporary mathematics and an attempt to reform this subject with a use of it in the classroom by the students themselves are summarized.
Klíčová slova
Čtyř krokový proces, definuj, abstrahuj, vypočítej, představ výsledky, kvadratické rovnice, diskriminant, metody řešení, ruční počítání, matematický software
Diplomová práce: "Čtyř krokový proces řešení matematických a fyzikálních problémů vedoucí na kvadratické rovnice za využití programu Wolfram cloud" se zabývá kvadratickými rovnicemi v matematických a fyzikálních příkladech a jejich možným řešením. Práce je koncipována ve dvou směrech. Prvním z nich je současné ruční počítání, druhým směrem je využití matematických softwarů. S využitím softwarů je svázán koncept logického čtyř-krokového myšlení Conrada Wolframa. Toto myšlení zahrnuje kroky: Define, Abstract, Compute, Interpret. Čtyř krokový proces lze použít při řešení různých typů problémů. V práci naleznete různé typy příkladů řešené klasickou (ruční) metodou i za využití softwaru, konkrétně Wolfram cloud. Závěrem jsou shrnuty poznatky současné matematiky a pokus o její reformu v oblasti využívání IT v hodinách samotnými žáky.
Anotace v angličtině
The thesis: "A four-step process of solving mathematical and physical problems leading to quadratic equations using Wolfram cloud" deals with quadratic equations in mathematical and physical examples and their possible solutions. The work is conceived in two directions. The first direction describes the currently used hand calculus, the second direction considers the use of a mathematical software. Tied to the use of software is Conrad Wolfram's concept of logical four-step thinking. This includes the following steps: Define, Abstract, Compute and Interpret. This four-step process can be used in solving different types of problems. In this thesis you will find different types of examples solved by A classical (manual) method and when using a software, specifically Wolfram cloud. Finally, the findings of contemporary mathematics and an attempt to reform this subject with a use of it in the classroom by the students themselves are summarized.
Klíčová slova
Čtyř krokový proces, definuj, abstrahuj, vypočítej, představ výsledky, kvadratické rovnice, diskriminant, metody řešení, ruční počítání, matematický software
[2] JANEČEK, František. Sbírka úloh z matematiky pro střední školy: výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy. 5. vyd. Praha: Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-360-8.
[3] HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-719-6318-6.
[4] BARTUŠKA, Karel. Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy: Mechanika. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Prometheus, 1997. ISBN 978-80-7196-236-6.
[5] BARTUŠKA, Karel. Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy II: Molekulová fyzika a termika. Mechanické kmitání a vlnění. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1997. ISBN 80-719-6034-9.
[6] BARTUŠKA, Karel. Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy III: Elektřina a magnetismus. Praha: Prometheus, 1998. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-7196-035-7.
Seznam doporučené literatury
[1] C. Wolfram; The Math(s) Fix;
[2] JANEČEK, František. Sbírka úloh z matematiky pro střední školy: výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy. 5. vyd. Praha: Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-360-8.
[3] HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-719-6318-6.
[4] BARTUŠKA, Karel. Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy: Mechanika. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Prometheus, 1997. ISBN 978-80-7196-236-6.
[5] BARTUŠKA, Karel. Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy II: Molekulová fyzika a termika. Mechanické kmitání a vlnění. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1997. ISBN 80-719-6034-9.
[6] BARTUŠKA, Karel. Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy III: Elektřina a magnetismus. Praha: Prometheus, 1998. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-7196-035-7.