Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak vybrané problematické oblasti adolescence prožívali lidé s ADHD, kteří byli diagnostikováni v dospělosti. Zaměřuje se na popis specifik ADHD v adolescenci u vybraných oblastí, které zahrnují rodinné a vrstevnické vztahy, zkušenosti se vzděláním, vztahy s učiteli a rizikové chování. Věnujeme se také tomu, jak vybrané oblasti vypadají v dospívání u jedinců, kteří byli diagnostikováni v dospělosti. Pro zodpovězení výzkumných otázek byl zvolen kvalitativní typ výzkumu. Výzkumný soubor se skládal z pěti respondentů, třech mužů a dvou žen ve věku od 22 do 45 let.
Při analýze dat vyplynulo, že rodina reagovala negativně a kritizovala respondenty kvůli projevům hyperaktivity, mnohomluvnosti, nepozornosti, dennímu snění a zapomínání na povinnosti. V rámci vrstevnických vztahů se objevovaly pocity nepřijímání, problémy s jejich navazováním a udržováním. Při výuce se respondenti setkávaly s problémy při soustředění na výuku, domácí přípravou, vypracováním úkolů a zorganizováním svého času. V rámci rizikových chování se objevilo užívání návykových látek, krádeže, vandalismus, problematické sexuální aktivity a rizikové řízení automobilu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with how selected problematic areas of adolescence were experienced by people with ADHD who were diagnosed in adulthood. It focuses on the description of the specifics of ADHD in adolescence in selected areas, which include family and peer relationships, educational experience, relationships with teachers and risky behaviour. We also focus at how selected areas look like in adolescence in individuals who have been diagnosed in adulthood. A qualitative type of research was chosen to answer the research questions. The research group consisted of five respondents, three men and two women aged 22 to 45 years.
The analysis of the data showed that the family reacted negatively and criticized the respondents for symptoms of hyperactivity, talkativeness, inattention, daydreaming and forgetting about responsibilities. Feelings of non-acceptance, problems with establishing and maintaining them appeared within the peer relations. During the lessons, the respondents encountered problems in concentrating on the lesson, doing homework, task development and organizing their time. Substance use, theft, vandalism, problematic sexual activity and risky car driving have emerged as risky behaviours.
Klíčová slova
ADHD, adolescence, dospělost, rizikové chování, rodinné vztahy, vrstevnické vztahy, vztahy s učiteli, zkušenost se vzděláváním
Klíčová slova v angličtině
ADHD, adolescence, adulthood, risky behaviour family relationships, peer relationships, relationships with teachers, school experience
Rozsah průvodní práce
170
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak vybrané problematické oblasti adolescence prožívali lidé s ADHD, kteří byli diagnostikováni v dospělosti. Zaměřuje se na popis specifik ADHD v adolescenci u vybraných oblastí, které zahrnují rodinné a vrstevnické vztahy, zkušenosti se vzděláním, vztahy s učiteli a rizikové chování. Věnujeme se také tomu, jak vybrané oblasti vypadají v dospívání u jedinců, kteří byli diagnostikováni v dospělosti. Pro zodpovězení výzkumných otázek byl zvolen kvalitativní typ výzkumu. Výzkumný soubor se skládal z pěti respondentů, třech mužů a dvou žen ve věku od 22 do 45 let.
Při analýze dat vyplynulo, že rodina reagovala negativně a kritizovala respondenty kvůli projevům hyperaktivity, mnohomluvnosti, nepozornosti, dennímu snění a zapomínání na povinnosti. V rámci vrstevnických vztahů se objevovaly pocity nepřijímání, problémy s jejich navazováním a udržováním. Při výuce se respondenti setkávaly s problémy při soustředění na výuku, domácí přípravou, vypracováním úkolů a zorganizováním svého času. V rámci rizikových chování se objevilo užívání návykových látek, krádeže, vandalismus, problematické sexuální aktivity a rizikové řízení automobilu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with how selected problematic areas of adolescence were experienced by people with ADHD who were diagnosed in adulthood. It focuses on the description of the specifics of ADHD in adolescence in selected areas, which include family and peer relationships, educational experience, relationships with teachers and risky behaviour. We also focus at how selected areas look like in adolescence in individuals who have been diagnosed in adulthood. A qualitative type of research was chosen to answer the research questions. The research group consisted of five respondents, three men and two women aged 22 to 45 years.
The analysis of the data showed that the family reacted negatively and criticized the respondents for symptoms of hyperactivity, talkativeness, inattention, daydreaming and forgetting about responsibilities. Feelings of non-acceptance, problems with establishing and maintaining them appeared within the peer relations. During the lessons, the respondents encountered problems in concentrating on the lesson, doing homework, task development and organizing their time. Substance use, theft, vandalism, problematic sexual activity and risky car driving have emerged as risky behaviours.
Klíčová slova
ADHD, adolescence, dospělost, rizikové chování, rodinné vztahy, vrstevnické vztahy, vztahy s učiteli, zkušenost se vzděláváním
Klíčová slova v angličtině
ADHD, adolescence, adulthood, risky behaviour family relationships, peer relationships, relationships with teachers, school experience
Zásady pro vypracování
Ve své práci budu vycházet z relevantní literatury z oblasti vývojové psychologie, psychologie osobnosti, klinické psychologie, psychopatologie, sociální psychologie, adiktologie a pedagogické psychologie.
Teoretická část se bude zabývat prožívání života lidí s ADHD v adolescenci, kteří byli diagnostikováni až v dospělosti. Konkrétně pak v oblasti jejich sebepojetí, sociálních vztahů, zkušeností se vzděláváním a rizikového chování.
Praktická část bude provedena jako smíšený design. Pro sběr dat bude použita jako základní metoda polostrukturované interview. Dále budou použity dotazníky. Zkoumanou populací budou dospělí lidé, kteří byli diagnostikováni až po 22. roce života nebo později a předtím se nesetkali s žádnou odbornou péčí. Respondenti byli vybrání záměrným výberem a samovýběrově.
Výzkum bude prováděn podle etických norem a budou dodržené metodické normy Katedry psychologie FF UP.
Zásady pro vypracování
Ve své práci budu vycházet z relevantní literatury z oblasti vývojové psychologie, psychologie osobnosti, klinické psychologie, psychopatologie, sociální psychologie, adiktologie a pedagogické psychologie.
Teoretická část se bude zabývat prožívání života lidí s ADHD v adolescenci, kteří byli diagnostikováni až v dospělosti. Konkrétně pak v oblasti jejich sebepojetí, sociálních vztahů, zkušeností se vzděláváním a rizikového chování.
Praktická část bude provedena jako smíšený design. Pro sběr dat bude použita jako základní metoda polostrukturované interview. Dále budou použity dotazníky. Zkoumanou populací budou dospělí lidé, kteří byli diagnostikováni až po 22. roce života nebo později a předtím se nesetkali s žádnou odbornou péčí. Respondenti byli vybrání záměrným výberem a samovýběrově.
Výzkum bude prováděn podle etických norem a budou dodržené metodické normy Katedry psychologie FF UP.
Seznam doporučené literatury
Drtílková, I., & Šerý, O. (2007). Hyperkinetická porucha: ADHD. Galén.
Paclt, I. (2007). Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Grada.
Ptáček, R., & Ptáčková, H. (2018). ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Reimann-Höhn, U. (2018). ADHD a ADD v dospívání: dozrávání a překonávání krizí. Portál.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2010). Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Grada.
Seznam doporučené literatury
Drtílková, I., & Šerý, O. (2007). Hyperkinetická porucha: ADHD. Galén.
Paclt, I. (2007). Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Grada.
Ptáček, R., & Ptáčková, H. (2018). ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Reimann-Höhn, U. (2018). ADHD a ADD v dospívání: dozrávání a překonávání krizí. Portál.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2010). Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Grada.