Diplomová práce se zaměřuje na důležitost kolokací ve
výuce anglického jazyka. Zjištění jak jsou kolokace
žákům předkládány, vyučovány, jaké se používají
materiály je hlavním výstupem dotazníku. Zjištění
znalosti u žáků 9. tříd tedy ke konci základního
vzdělávání jsou zjišťovány z testu vytvořeného dle
analyzovaných vybraných setů učebnic od nakladatelství
Oxford a Macmillan. Text je členěn do dvou částí.
Vstupní teoretická je zaměřena na komunikativní
kompetenci, definici kolokace a její klasifikaci. Dále na
jejich důležitost výuky. Praktická část je spjata s
dotazníkem pro učitele, testem pro žáky a evaluací
autorky. Cílem je poskytnutí pohledu na důležitost
zařazení kolokací do výuky, způsoby výuky kolokací,
důvody proč je zahrnovat a jak. Dále demonstrovat
výstupní znalost kolokací žáků, kteří mají dosáhnout the
CEFR Companion Volume požadované úrovně
základního uživatele A2, která je i výstupem školního
kurikula
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the importance of collocations in
English language teaching. Finding out how collocations
are presented to students, how they are taught, what
materials are used is the main result of the questionnaire.
Thus, the results of the knowledge of the pupils of the 9th
grade at the end of basic education are determined from
the test created according to the analysed selected sets of
textbooks published by Oxford and Macmillan. The text is
divided into two parts. The first, theoretical, focuses on
communicative competence, the definition of collocation
and its classification. Then on its importance for teaching.
The empirical part consists of a questionnaire for teachers,
a test for students and an evaluation by the author. The
aim is to provide a perspective on the importance of
including collocations in the classroom, ways of teaching
collocations, reasons why and how to include them. It also
aims to demonstrate the output knowledge of collocations
for students to achieve the CEFR Companion Volume required for basic user level A2, which is also an output
of the school curriculum.
Klíčová slova
kolokace, dotazník, základní vzdělávání, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, komunikativní kompetence, test, znalost, učebnice, kurikulum
Diplomová práce se zaměřuje na důležitost kolokací ve
výuce anglického jazyka. Zjištění jak jsou kolokace
žákům předkládány, vyučovány, jaké se používají
materiály je hlavním výstupem dotazníku. Zjištění
znalosti u žáků 9. tříd tedy ke konci základního
vzdělávání jsou zjišťovány z testu vytvořeného dle
analyzovaných vybraných setů učebnic od nakladatelství
Oxford a Macmillan. Text je členěn do dvou částí.
Vstupní teoretická je zaměřena na komunikativní
kompetenci, definici kolokace a její klasifikaci. Dále na
jejich důležitost výuky. Praktická část je spjata s
dotazníkem pro učitele, testem pro žáky a evaluací
autorky. Cílem je poskytnutí pohledu na důležitost
zařazení kolokací do výuky, způsoby výuky kolokací,
důvody proč je zahrnovat a jak. Dále demonstrovat
výstupní znalost kolokací žáků, kteří mají dosáhnout the
CEFR Companion Volume požadované úrovně
základního uživatele A2, která je i výstupem školního
kurikula
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the importance of collocations in
English language teaching. Finding out how collocations
are presented to students, how they are taught, what
materials are used is the main result of the questionnaire.
Thus, the results of the knowledge of the pupils of the 9th
grade at the end of basic education are determined from
the test created according to the analysed selected sets of
textbooks published by Oxford and Macmillan. The text is
divided into two parts. The first, theoretical, focuses on
communicative competence, the definition of collocation
and its classification. Then on its importance for teaching.
The empirical part consists of a questionnaire for teachers,
a test for students and an evaluation by the author. The
aim is to provide a perspective on the importance of
including collocations in the classroom, ways of teaching
collocations, reasons why and how to include them. It also
aims to demonstrate the output knowledge of collocations
for students to achieve the CEFR Companion Volume required for basic user level A2, which is also an output
of the school curriculum.
Klíčová slova
kolokace, dotazník, základní vzdělávání, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, komunikativní kompetence, test, znalost, učebnice, kurikulum
Diplomvá práce se zaměří na znalost kolokací u žáků základní školy před vstupem na další stupeň vzdělávání a četnost chybovosti.
V opoře o teoretické poznatky z lingvistických zdrojů budou uvedeny druhy kolokací: (De-lexicalized, Nouns - key word, Strong/Weak and Frequent/Infrequent amd Idioms and Phrasal verbs) se zaměřením na De-lexicalized a Nouns vzhledem k výuce na ZŠ, jejich zapojování ve výuce apod. Dále bude vysvětelena metoda přístupu vy výuce cizích jazyků tzv. Lexical Approach.
V praktické části bude provedena analýza 2 -3 druhů učebnic (viz.literatura) používaných při výuce na ZŠ pro zjištění výskytu kolokací a také, zda předepisuje výskyt kolokací Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Přímá znalost kolokací u žáků bude ověřována pomocí didaktického testu, vlastních prakticky odučených hodin. Jaké kolokace jsou vyučovány bude ověřováno na základě rozhovrů či dotazníku u jiných pedagogů.
Průběžné konzultace s vedoucím práce dle vzájemné dohody.
Zásady pro vypracování
Diplomvá práce se zaměří na znalost kolokací u žáků základní školy před vstupem na další stupeň vzdělávání a četnost chybovosti.
V opoře o teoretické poznatky z lingvistických zdrojů budou uvedeny druhy kolokací: (De-lexicalized, Nouns - key word, Strong/Weak and Frequent/Infrequent amd Idioms and Phrasal verbs) se zaměřením na De-lexicalized a Nouns vzhledem k výuce na ZŠ, jejich zapojování ve výuce apod. Dále bude vysvětelena metoda přístupu vy výuce cizích jazyků tzv. Lexical Approach.
V praktické části bude provedena analýza 2 -3 druhů učebnic (viz.literatura) používaných při výuce na ZŠ pro zjištění výskytu kolokací a také, zda předepisuje výskyt kolokací Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Přímá znalost kolokací u žáků bude ověřována pomocí didaktického testu, vlastních prakticky odučených hodin. Jaké kolokace jsou vyučovány bude ověřováno na základě rozhovrů či dotazníku u jiných pedagogů.
Průběžné konzultace s vedoucím práce dle vzájemné dohody.
Seznam doporučené literatury
LEWIS, M. The Lexical Approach:the state of ELT and a way forward. Hove Language Teaching Publitions, 1993.
LEWIS, M. Implementing the Lexical Approach: puttin theory into practise. Hove Language Teaching Publitions, 1997.
LEWIS, M. Teaching collocation: further developments in the lexical approach. Hove Language Teaching Publitions, 2000.
WILLIS, D. The Lexical Syllabus: a new approach to language teaching. London: Collins ELT., 1990.
SCRIVENER, J. Learning Teaching. Macmillan Publishers Limited, 2011.
HEDGE., T. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford University Press ELT, 2005.
NATION, I. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge University Press, 2001.