Bakalářská práce se zaměřuje na volnočasové aktivity, mezi které řadíme i ruční práce, jako jsou pletení a háčkování, které rozvíjí tvořivost, nabízí možnost relaxace, podporují rozvoj jemné motoriky či zpřesňování koordinace pohybů. V rámci školního vzdělávání není ručním pracím věnovaná dostatečná pozornost. Výhledově se počítá se zařazením tématu wellbeing do vzdělávání, přičemž ruční práce mohou pomoci i v této oblasti. Činnostem pletení a háčkování se mohou věnovat instituce neformálního vzdělávání.
Závěr teoretické části je věnován vývojovým specifikům žáků 2. stupně základních škol. V praktické části práce jsou popsány návody na projekty pletení a háčkování, které je možné realizovat v rámci činností neformálního vzdělávání. Hlavním cíle práce bylo představení možnosti zařazení pletení a háčkování do volnočasových aktivit a sestavit návody, které je možné v praxi použít. Postupy práce jsou určené pro začátečníky, ale i pro pokročilejší. Návody jsou doplněné názornými fotografiemi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on leisure activities, including handicrafts such as knitting and crocheting, which develop creativity, offer the opportunity to relax, support the development of fine motor skills or improve coordination of movements. Handwork is not given sufficient attention in school education. It is envisaged that the topic of wellbeing will be included in education and that handicrafts can also help in this area.
The theoretical part concludes with the developmental specificities of primary school pupils in the second cycle. The practical part of the thesis describes patterns for knitting and crochet projects that can be implemented in non-formal education activities. The main aim of the work was to present the possibility of including knitting and crocheting in leisure activities and to compile patterns that can be used in practice. The work procedures are designed for beginners, but also for more advanced ones. The instructions are accompanied by illustrative photographs.
Bakalářská práce se zaměřuje na volnočasové aktivity, mezi které řadíme i ruční práce, jako jsou pletení a háčkování, které rozvíjí tvořivost, nabízí možnost relaxace, podporují rozvoj jemné motoriky či zpřesňování koordinace pohybů. V rámci školního vzdělávání není ručním pracím věnovaná dostatečná pozornost. Výhledově se počítá se zařazením tématu wellbeing do vzdělávání, přičemž ruční práce mohou pomoci i v této oblasti. Činnostem pletení a háčkování se mohou věnovat instituce neformálního vzdělávání.
Závěr teoretické části je věnován vývojovým specifikům žáků 2. stupně základních škol. V praktické části práce jsou popsány návody na projekty pletení a háčkování, které je možné realizovat v rámci činností neformálního vzdělávání. Hlavním cíle práce bylo představení možnosti zařazení pletení a háčkování do volnočasových aktivit a sestavit návody, které je možné v praxi použít. Postupy práce jsou určené pro začátečníky, ale i pro pokročilejší. Návody jsou doplněné názornými fotografiemi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on leisure activities, including handicrafts such as knitting and crocheting, which develop creativity, offer the opportunity to relax, support the development of fine motor skills or improve coordination of movements. Handwork is not given sufficient attention in school education. It is envisaged that the topic of wellbeing will be included in education and that handicrafts can also help in this area.
The theoretical part concludes with the developmental specificities of primary school pupils in the second cycle. The practical part of the thesis describes patterns for knitting and crochet projects that can be implemented in non-formal education activities. The main aim of the work was to present the possibility of including knitting and crocheting in leisure activities and to compile patterns that can be used in practice. The work procedures are designed for beginners, but also for more advanced ones. The instructions are accompanied by illustrative photographs.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2015]. ISBN 978-80-7496-194-6.
NAPOLEONI, Loretta. The power of knitting: stitching together a fractured world. [New York]: TarcherPerigee, an imprint of Penguin Random House, [2020]. ISBN 9780593087190.
GUY, Lucinda a François HALL. Kids learn to crochet. North Pomfret, Vt.: Trafalgar Square Books, c2008. ISBN 157076395X.
MARTIŇÁKOVÁ, Pavlína. Tohle je pletení. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1275-5.
MARTIŇÁKOVÁ, Pavlína. Tohle je háčkování. Brno: CPress, 2017. ISBN 978-80-264-1593-0.
MATTHEWS, Rachael. The Mindfulness in Knitting : Meditations on Craft and Calm. Lewes, United Kingdom: The Ivy Press, 2020. ISBN 9781782407584.
HOWELL, Vickie. Finger Knitting Fun : 28 Cute, Clever, and Creative Projects for Kids. Gloucester, United States: QUARRY BOOKS, 2015. ISBN 9781631590702.
Seznam doporučené literatury
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2015]. ISBN 978-80-7496-194-6.
NAPOLEONI, Loretta. The power of knitting: stitching together a fractured world. [New York]: TarcherPerigee, an imprint of Penguin Random House, [2020]. ISBN 9780593087190.
GUY, Lucinda a François HALL. Kids learn to crochet. North Pomfret, Vt.: Trafalgar Square Books, c2008. ISBN 157076395X.
MARTIŇÁKOVÁ, Pavlína. Tohle je pletení. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1275-5.
MARTIŇÁKOVÁ, Pavlína. Tohle je háčkování. Brno: CPress, 2017. ISBN 978-80-264-1593-0.
MATTHEWS, Rachael. The Mindfulness in Knitting : Meditations on Craft and Calm. Lewes, United Kingdom: The Ivy Press, 2020. ISBN 9781782407584.
HOWELL, Vickie. Finger Knitting Fun : 28 Cute, Clever, and Creative Projects for Kids. Gloucester, United States: QUARRY BOOKS, 2015. ISBN 9781631590702.