Diplomová práce se zabývá pozicí školního speciálního pedagoga jako člena školního poradenského pracoviště na základních školách v oblasti Domažlicka. Teoretická část popisuje oblast Domažlicka z hlediska školství a z hlediska demografického. Specifikuje podpůrný poradenský systém, především pozici školního speciálního pedagoga se zaměřením na jeho kvalifikaci a možnosti financování. Objasňuje náplň práce a odborné činnosti včetně vztahové stránky uvnitř školy i v mimoškolní oblasti. Konkretizuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část prostřednictvím dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů získává a následně analyzuje data o obsazenosti pozice školního speciálního pedagoga. Vyhodnocuje souvislosti s požadavky na odbornou kvalifikaci a možnostmi financování, zaměřuje se na výkon jeho odborných činností.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the position of a special pedagogue as a member of the primary school's counseling workplace in the Domažlicko area. The theoretical part of the theses describes the area of Domažlicko from the educational point of view and also describes the area's demographic aspects. It specifies a support advisory system especially the position of special pedagogue in the school focusing on its qualifications and methods of financing. The theses clarifies the scope of his work and professional activities including the relationship constellations on the workplace inside the school and also during the extracurricular activities. It specifies a pupil with special educational needs. In the practical part of the theses the questionnaires and semi-structured interviews are used to obtain and analyze data on the occupation of the special pedagogue position in the school. It evaluates connections with requirements for professional qualifications and financing options focused on the output of his professional activities.
Klíčová slova
oblast Domažlicka, základní škola, školní poradenské pracoviště, školní speciální pedagog, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, financování, kvalifikace, odborné činnosti školního speciálního pedagoga
Klíčová slova v angličtině
Domažlicko area, primary school, school counseling workplace, special pedagogue in school, pupil with special educational needs, financing, qualification, professional activities of the special pedagogue
Rozsah průvodní práce
112 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá pozicí školního speciálního pedagoga jako člena školního poradenského pracoviště na základních školách v oblasti Domažlicka. Teoretická část popisuje oblast Domažlicka z hlediska školství a z hlediska demografického. Specifikuje podpůrný poradenský systém, především pozici školního speciálního pedagoga se zaměřením na jeho kvalifikaci a možnosti financování. Objasňuje náplň práce a odborné činnosti včetně vztahové stránky uvnitř školy i v mimoškolní oblasti. Konkretizuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část prostřednictvím dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů získává a následně analyzuje data o obsazenosti pozice školního speciálního pedagoga. Vyhodnocuje souvislosti s požadavky na odbornou kvalifikaci a možnostmi financování, zaměřuje se na výkon jeho odborných činností.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the position of a special pedagogue as a member of the primary school's counseling workplace in the Domažlicko area. The theoretical part of the theses describes the area of Domažlicko from the educational point of view and also describes the area's demographic aspects. It specifies a support advisory system especially the position of special pedagogue in the school focusing on its qualifications and methods of financing. The theses clarifies the scope of his work and professional activities including the relationship constellations on the workplace inside the school and also during the extracurricular activities. It specifies a pupil with special educational needs. In the practical part of the theses the questionnaires and semi-structured interviews are used to obtain and analyze data on the occupation of the special pedagogue position in the school. It evaluates connections with requirements for professional qualifications and financing options focused on the output of his professional activities.
Klíčová slova
oblast Domažlicka, základní škola, školní poradenské pracoviště, školní speciální pedagog, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, financování, kvalifikace, odborné činnosti školního speciálního pedagoga
Klíčová slova v angličtině
Domažlicko area, primary school, school counseling workplace, special pedagogue in school, pupil with special educational needs, financing, qualification, professional activities of the special pedagogue
Zásady pro vypracování
1. Tvorba struktury práce - kapitoly teoretické i praktické části práce (do konce ledna 2022, následně konzultace)
2. Tvorba teoretické části práce, příprava designu výzkumu včetně stanovení okruhů zkoumaných témat i konkrétních otázek (do konce května 2022, následně konzultace)
3. Výběr respondentů výzkumu, úpravy teoretické části práce (do konce června 2022, následně konzultace)
4. Realizace výzkumu, dokončení teoretické části práce (do konce listopadu 2022, následně konzultace)
5. Zpracování získaných dat, tvorba praktické části práce (do konce února 2023, následně konzultace)
6. Závěrečné práce (březen 2023)
Zásady pro vypracování
1. Tvorba struktury práce - kapitoly teoretické i praktické části práce (do konce ledna 2022, následně konzultace)
2. Tvorba teoretické části práce, příprava designu výzkumu včetně stanovení okruhů zkoumaných témat i konkrétních otázek (do konce května 2022, následně konzultace)
3. Výběr respondentů výzkumu, úpravy teoretické části práce (do konce června 2022, následně konzultace)
4. Realizace výzkumu, dokončení teoretické části práce (do konce listopadu 2022, následně konzultace)
5. Zpracování získaných dat, tvorba praktické části práce (do konce února 2023, následně konzultace)
6. Závěrečné práce (březen 2023)
Seznam doporučené literatury
ČECH, T., HORMANDLOVÁ, T. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5862-5
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2016. ISBN 978-80-247-5326-3
KNOTOVÁ, D. a kolektiv. Školní poradenství. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-4502-2
KUCHARSKÁ, A. a kol. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8
KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika Práce školního speciálního pedagoga zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. ISBN 978-80-7481-035-0
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009. ISBN 978-80-247-3006-6
Seznam doporučené literatury
ČECH, T., HORMANDLOVÁ, T. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5862-5
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2016. ISBN 978-80-247-5326-3
KNOTOVÁ, D. a kolektiv. Školní poradenství. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-4502-2
KUCHARSKÁ, A. a kol. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8
KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika Práce školního speciálního pedagoga zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. ISBN 978-80-7481-035-0
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009. ISBN 978-80-247-3006-6