Tato rigorózní práce se zaměřuje na problematiku globální klimatické změny
ve vzdělávacím systému základních škol v České republice. Práce ověřuje na příkladu případové studie, jakým způsobem různé metody a formy výuky ovlivňují znalosti, postoje a pro-environmentální chování žáků 8. a 9. ročníku základních škol v této problematice. Součástí práce je vlastní tvorba výukových materiálů pro frontální a terénní metodu výuky této problematiky a jejich aplikace v praxi na vybraném vzorku žáků 8. a 9. ročníků základních škol v České republice.
Práce rovněž shrnuje dosavadní vědecké poznatky ve vztahu k příčinám, projevům
a důsledkům globální klimatické změny a dále popisuje pozorované a očekávané projevy klimatické změny v ČR, objasňuje specifika vztahu české veřejnosti k životnímu prostředí a klimatické změně, a taktéž hodnotí postavení globální klimatické změny ve vzdělávacím systému ČR včetně analýzy dosavadních výzkumů zaměřených na znalosti a postoje českých žáků a studentů v této problematice.
Anotace v angličtině
This rigorous thesis focuses on the issue of global climate change in the education system of upper primary schools in the Czech Republic. The work verifies on the example of a case study how different methods and forms of teaching affect knowledge, attitudes and pro-environmental behavior of 8th and 9th grade upper primary school students in this issue. Part of the work is the creation of teaching materials for frontal and field method of teaching this issue and their application in practice on a selected sample of 8th and 9th grade upper primary school students in the Czech Republic.
The thesis also summarizes current scientific knowledge in relation to the causes, manifestations and consequences of global climate change and further describes
the observed and expected manifestations of climate change in the Czech Republic, clarifies the specifics of the Czech public's relationship to the environment and climate change, and also evaluates the position of global climate change in education system of the Czech Republic, including an analysis of existing research focused on knowledge and attitudes of Czech pupils and students in this issue.
Klíčová slova
globální klimatická změna, klimatická změna v České republice, základní vzdělávání, znalosti a postoje českých žáků a studentů, frontální a terénní metody výuky
Klíčová slova v angličtině
global climate change, climate change in the Czech Republic, upper primary education, knowledge and attitudes of Czech pupils and students, frontal and field teaching methods
Rozsah průvodní práce
264 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato rigorózní práce se zaměřuje na problematiku globální klimatické změny
ve vzdělávacím systému základních škol v České republice. Práce ověřuje na příkladu případové studie, jakým způsobem různé metody a formy výuky ovlivňují znalosti, postoje a pro-environmentální chování žáků 8. a 9. ročníku základních škol v této problematice. Součástí práce je vlastní tvorba výukových materiálů pro frontální a terénní metodu výuky této problematiky a jejich aplikace v praxi na vybraném vzorku žáků 8. a 9. ročníků základních škol v České republice.
Práce rovněž shrnuje dosavadní vědecké poznatky ve vztahu k příčinám, projevům
a důsledkům globální klimatické změny a dále popisuje pozorované a očekávané projevy klimatické změny v ČR, objasňuje specifika vztahu české veřejnosti k životnímu prostředí a klimatické změně, a taktéž hodnotí postavení globální klimatické změny ve vzdělávacím systému ČR včetně analýzy dosavadních výzkumů zaměřených na znalosti a postoje českých žáků a studentů v této problematice.
Anotace v angličtině
This rigorous thesis focuses on the issue of global climate change in the education system of upper primary schools in the Czech Republic. The work verifies on the example of a case study how different methods and forms of teaching affect knowledge, attitudes and pro-environmental behavior of 8th and 9th grade upper primary school students in this issue. Part of the work is the creation of teaching materials for frontal and field method of teaching this issue and their application in practice on a selected sample of 8th and 9th grade upper primary school students in the Czech Republic.
The thesis also summarizes current scientific knowledge in relation to the causes, manifestations and consequences of global climate change and further describes
the observed and expected manifestations of climate change in the Czech Republic, clarifies the specifics of the Czech public's relationship to the environment and climate change, and also evaluates the position of global climate change in education system of the Czech Republic, including an analysis of existing research focused on knowledge and attitudes of Czech pupils and students in this issue.
Klíčová slova
globální klimatická změna, klimatická změna v České republice, základní vzdělávání, znalosti a postoje českých žáků a studentů, frontální a terénní metody výuky
Klíčová slova v angličtině
global climate change, climate change in the Czech Republic, upper primary education, knowledge and attitudes of Czech pupils and students, frontal and field teaching methods
Zásady pro vypracování
Odpovídají požadavkům rigorózní práce.
Zásady pro vypracování
Odpovídají požadavkům rigorózní práce.
Seznam doporučené literatury
Acot, P. (2005). Historie a změny klimatu: od velkého třesku ke klimatických katastrofám. Praha: Karolinum.
Barros, V. (2006). Globální změna klimatu. Praha: Mladá fronta.
Behringer, W. (2010). Kulturní dějiny klimatu: od doby ledové po globální oteplování. Praha, Litomyšl: Paseka.
Cílek, V. (2019). Věk nerovnováhy: klimatická změna, bezpečnost a cesty k národní resilienci. Praha: Academia.
Flannery, T. (2007). Měníme podnebí: minulost a budoucnost klimatických změn. Praha: Dokořán.
Gore, A. (2007). Nepříjemná pravda: naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Praha: Argo.
Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Brno: Paido.
Jermář, M. (2011). Globální změna: cesta ze světového chaosu do budoucnosti. Praha: Aula.
Kopecký, V., & Eberle, J. (2011). Jak učit o změně klimatu? Praha: Asociace pro mezinárodní otázky.
Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
Metelka, L., & Tolasz, R. (2009). Klimatické změny: fakta bez mýtů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí.
Moldan, B. (2015). Podmaněná planeta. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
Vysoudil, M. (1997). Meteorologie a klimatologie pro geografy. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
IPCC, 2014: Summary for Policymakers, In: Climate Change 2014, Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, R. K. Pachauri and L. A. Meyer (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, 151 pp.
Czech Students and Mitigation of Global Warming: Beliefs and Willingness to Take Action. Environmental Education Research [online]. 2.15.2019, [cit. 2020-11-26]. Dostupné z: URL: http://mc.manuscriptcentral.com/ceer Email: CEER-peerreview@journals.tandf.co.uk
KOPP, Jan a Lucie BERÁNKOVÁ. Testování úrovně znalostí o změnách klimatu. Informace České geografické společnosti [online]. 2012 [cit. 2020-11-26]. Dostupné z: https://archive.geography.cz/informace-cgs/wp-content/uploads/2012/03/icgs012012_kopp.pdf
SKALÍK, Jan. Climate Change Awareness and Attitudes Among Adolescents in the Czech Republic. Envigogika [online]. 2015 [cit. 2020-11-26]. Dostupné z: https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/472
ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV. Aktualizace Komplexní studie dopadů, zranitelnosti a zdrojů rizik souvisejících se změnou klimatu v ČR z roku 2015. Ministerstvo životního prostředí [online]. 2019 [cit. 2021-02-12]. Dostupné z: https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/studie_dopadu_zmena_klimatu/$FILE/OEOK-Aktualizovana_studie_2019-20200128.pdf
AKADEMIE VĚD ČR. Klimatická změna – fenomén současnosti. Akademie věd České republiky [online]. [cit. 2021-02-12]. Dostupné z: https://www.avcr.cz/opencms/export/sites/avcr.cz/cs/veda-a-vyzkum/avex/files/2020-04-Klimaticka-zmena.pdf
VIDOMUS, Petr. Česká klimaskepse: úvod do studia. Sociální studia / Social Studies [online]. 2013 [cit. 2021-02-12]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/5978/5090
KRAJHANZL, Jan, Tomáš CHABADA a Renata SVOBODOVÁ. Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí. Reprezentativní studie veřejného mínění. Muni space [online]. 2018 [cit. 2021-02-12]. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1001/3110/767-2/#preview
Seznam doporučené literatury
Acot, P. (2005). Historie a změny klimatu: od velkého třesku ke klimatických katastrofám. Praha: Karolinum.
Barros, V. (2006). Globální změna klimatu. Praha: Mladá fronta.
Behringer, W. (2010). Kulturní dějiny klimatu: od doby ledové po globální oteplování. Praha, Litomyšl: Paseka.
Cílek, V. (2019). Věk nerovnováhy: klimatická změna, bezpečnost a cesty k národní resilienci. Praha: Academia.
Flannery, T. (2007). Měníme podnebí: minulost a budoucnost klimatických změn. Praha: Dokořán.
Gore, A. (2007). Nepříjemná pravda: naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Praha: Argo.
Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Brno: Paido.
Jermář, M. (2011). Globální změna: cesta ze světového chaosu do budoucnosti. Praha: Aula.
Kopecký, V., & Eberle, J. (2011). Jak učit o změně klimatu? Praha: Asociace pro mezinárodní otázky.
Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
Metelka, L., & Tolasz, R. (2009). Klimatické změny: fakta bez mýtů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí.
Moldan, B. (2015). Podmaněná planeta. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
Vysoudil, M. (1997). Meteorologie a klimatologie pro geografy. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
IPCC, 2014: Summary for Policymakers, In: Climate Change 2014, Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, R. K. Pachauri and L. A. Meyer (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, 151 pp.
Czech Students and Mitigation of Global Warming: Beliefs and Willingness to Take Action. Environmental Education Research [online]. 2.15.2019, [cit. 2020-11-26]. Dostupné z: URL: http://mc.manuscriptcentral.com/ceer Email: CEER-peerreview@journals.tandf.co.uk
KOPP, Jan a Lucie BERÁNKOVÁ. Testování úrovně znalostí o změnách klimatu. Informace České geografické společnosti [online]. 2012 [cit. 2020-11-26]. Dostupné z: https://archive.geography.cz/informace-cgs/wp-content/uploads/2012/03/icgs012012_kopp.pdf
SKALÍK, Jan. Climate Change Awareness and Attitudes Among Adolescents in the Czech Republic. Envigogika [online]. 2015 [cit. 2020-11-26]. Dostupné z: https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/472
ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV. Aktualizace Komplexní studie dopadů, zranitelnosti a zdrojů rizik souvisejících se změnou klimatu v ČR z roku 2015. Ministerstvo životního prostředí [online]. 2019 [cit. 2021-02-12]. Dostupné z: https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/studie_dopadu_zmena_klimatu/$FILE/OEOK-Aktualizovana_studie_2019-20200128.pdf
AKADEMIE VĚD ČR. Klimatická změna – fenomén současnosti. Akademie věd České republiky [online]. [cit. 2021-02-12]. Dostupné z: https://www.avcr.cz/opencms/export/sites/avcr.cz/cs/veda-a-vyzkum/avex/files/2020-04-Klimaticka-zmena.pdf
VIDOMUS, Petr. Česká klimaskepse: úvod do studia. Sociální studia / Social Studies [online]. 2013 [cit. 2021-02-12]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/5978/5090
KRAJHANZL, Jan, Tomáš CHABADA a Renata SVOBODOVÁ. Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí. Reprezentativní studie veřejného mínění. Muni space [online]. 2018 [cit. 2021-02-12]. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1001/3110/767-2/#preview