Bakalářská práce se zaměřuje na adaptační proces dětí po nástupu do mateřské školy. V teoretické části je objasněný pojem adaptace, nalezneme zde fáze adaptace či projevy dítěte na adaptaci po nástupu do mateřské školy. Následující kapitola se věnuje determinantům, které bezprostředně působí na dítě během adaptačního procesu. Najdeme tu faktory, jaké jsou temperamentové vlastnosti dítěte, charakter, vývoj předškolního dítěte, školní prostředí, pedagog, rodina či vrstevnická skupina. Závěrem teoretické části je kapitola, kde se můžete seznámit s možnostmi, které usnadní adaptaci všem aktérům adaptačního procesu. Pro empirický výzkum byla použita kvalitativní metoda zvaná případová studie neboli kazuistika. Kazuistika se týká pěti záměrně vybraných dětí ve věku tří až čtyř let, které se adaptovaly různými způsoby na prostředí mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the adaptation process of children after arrive to kindergarten. In the theoretical part, the concept of adaptation is clarified, we can find here the phase of adaptation or the child's expressions of adaptation after starting kindergarten. The following chapter deals with the determinants that directly affect the child during the adaptation process. We can find there factors such as child's temperamental characteristics, character, development of the preschool child, school environment, teacher, family or peer group. In conclusion the theoretical part is a chapter where you can familiarize yourself with the options that will facilitate adaptation for all persons of the adaptation process. A qualitative method called a case study was used for empirical research. The case study concerns five intentionally selected children between the ages of three and four, who adapted to the different ways of the kindergarten environment.
Klíčová slova
adaptace, předškolní dítě, mateřská škola, pedagog, rodina
Klíčová slova v angličtině
adaptation, preschool child, kindergarten, teacher, family
Rozsah průvodní práce
45 s. (93 556 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na adaptační proces dětí po nástupu do mateřské školy. V teoretické části je objasněný pojem adaptace, nalezneme zde fáze adaptace či projevy dítěte na adaptaci po nástupu do mateřské školy. Následující kapitola se věnuje determinantům, které bezprostředně působí na dítě během adaptačního procesu. Najdeme tu faktory, jaké jsou temperamentové vlastnosti dítěte, charakter, vývoj předškolního dítěte, školní prostředí, pedagog, rodina či vrstevnická skupina. Závěrem teoretické části je kapitola, kde se můžete seznámit s možnostmi, které usnadní adaptaci všem aktérům adaptačního procesu. Pro empirický výzkum byla použita kvalitativní metoda zvaná případová studie neboli kazuistika. Kazuistika se týká pěti záměrně vybraných dětí ve věku tří až čtyř let, které se adaptovaly různými způsoby na prostředí mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the adaptation process of children after arrive to kindergarten. In the theoretical part, the concept of adaptation is clarified, we can find here the phase of adaptation or the child's expressions of adaptation after starting kindergarten. The following chapter deals with the determinants that directly affect the child during the adaptation process. We can find there factors such as child's temperamental characteristics, character, development of the preschool child, school environment, teacher, family or peer group. In conclusion the theoretical part is a chapter where you can familiarize yourself with the options that will facilitate adaptation for all persons of the adaptation process. A qualitative method called a case study was used for empirical research. The case study concerns five intentionally selected children between the ages of three and four, who adapted to the different ways of the kindergarten environment.
Klíčová slova
adaptace, předškolní dítě, mateřská škola, pedagog, rodina
Klíčová slova v angličtině
adaptation, preschool child, kindergarten, teacher, family
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu.
Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část bude zaměřena na jednotlivé kategorie daného tématu, tedy na pojem adaptace, důsledky adaptace, vlivy adaptace, které se dále dělí na vnitřní a vnějši a v neposlední řadě budou zmíněny rady pro usnadnění nástupu do mateřské školy.
Realizace a sběr dat v praktické části práce bude formou dvou dotazníků. V prvním dotazníku budeme zjišťovat, jak děti zvládaly adaptaci po nástupu do mateřské školy. A v druhém dotazníku se zaměříme na problémy při nástupu dětí do MŠ se kterými se pedagogové ve své praxi setkali a jakým způsobem je řešili.
Zpracování výsledků a jejich interpretace.
Seznam použitých zdrojů.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu.
Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část bude zaměřena na jednotlivé kategorie daného tématu, tedy na pojem adaptace, důsledky adaptace, vlivy adaptace, které se dále dělí na vnitřní a vnějši a v neposlední řadě budou zmíněny rady pro usnadnění nástupu do mateřské školy.
Realizace a sběr dat v praktické části práce bude formou dvou dotazníků. V prvním dotazníku budeme zjišťovat, jak děti zvládaly adaptaci po nástupu do mateřské školy. A v druhém dotazníku se zaměříme na problémy při nástupu dětí do MŠ se kterými se pedagogové ve své praxi setkali a jakým způsobem je řešili.
Zpracování výsledků a jejich interpretace.
Seznam použitých zdrojů.
Seznam doporučené literatury
LIŠKOVÁ, Kristina. Každý začátek v mateřské škole je těžký. 1. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-57-7.
LISÁ, Dana. Poprvé v mateřské škole. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-989-5.
HUČÍNOVÁ, Lucie. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-862-7.
KOLEKTIV AUTORŮ. Determinanty práce s dvouletými dětmi v prostředí běžné mateřské školy. 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5690-4.
SPLAVCOVÁ, Hana. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání od podzimu do zimy. 1. Praha: Dr. Josef Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. 1. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
KOTOVÁ, Hana. Knížka pro začínající učitelky mateřských škol. 1. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1721-3.
SVOBODOVÁ, Eva a Miluše VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga. 1. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
Seznam doporučené literatury
LIŠKOVÁ, Kristina. Každý začátek v mateřské škole je těžký. 1. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-57-7.
LISÁ, Dana. Poprvé v mateřské škole. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-989-5.
HUČÍNOVÁ, Lucie. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-862-7.
KOLEKTIV AUTORŮ. Determinanty práce s dvouletými dětmi v prostředí běžné mateřské školy. 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5690-4.
SPLAVCOVÁ, Hana. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání od podzimu do zimy. 1. Praha: Dr. Josef Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. 1. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
KOTOVÁ, Hana. Knížka pro začínající učitelky mateřských škol. 1. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1721-3.
SVOBODOVÁ, Eva a Miluše VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga. 1. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.