Cílem výzkumu bylo zjistit, jak děti s ADHD vnímají tuto diagnózu, jak jsou informované, jaká vnímají pozitiva a negativa a co jim pomáhá je zvládat. Zároveň jsem chtěla identifikovat témata, která by mohla být důležitá pro další práci s nimi. Výzkumu se zúčastnilo celkem 6 dětí s průměrným věkem 9,7 let. Metodou získávání dat byly polostrukturované rozhovory, které byly následně analyzovány pomocí tematické analýzy. Mezi nejdůležitější témata patří emoce, vztahy a sebepojetí. Nejvíce dětí čerpá informace o ADHD ze svých vlastních zkušeností a k jejich popisu často používají metafory či přirovnání. Nejčastěji zmiňovanými symptomy jsou vztek, agresivita, agrese vůči věcem a ztráta sebekontroly. Negativa spojená s ADHD se týkají hlavně vztahů s vrstevníky, pozitivní aspekty syndromu jsou však opomíjeny. To, co dětem nejvíce pomáhá zvládat projevy ADHD je, když mohou do něčeho praštit.
Anotace v angličtině
The aim of the research was to find out how children with ADHD perceive this diagnosis, how informed they are, what positives and negatives they perceive, and what helps them to cope. At the same time, I wanted to identify topics that might be important for further work with them. A total of 6 children with an average age of 9,7 years took part in the research. The method of data retrieval was semi-structured interviews, which were further analyzed by thematic analysis. Among the most important topics are included emotions, relationship, and self-conception. Most children take information about ADHD from their own experiences and often use metaphors or similes to describe them. The most mentioned symptoms are anger, aggressiveness, aggression towards things, and loss of self-control. The negatives associated with ADHD are mainly related to relationships with peers, and the positives aspects of the syndrome are neglected. The thing that most helps children to manage ADHD manifestations is hitting something.
Klíčová slova
syndrom ADHD, porucha pozornosti s hyperaktivitou, děti s ADHD, vnímání ADHD, agresivita
Klíčová slova v angličtině
ADHD syndrome, attention deficit hyperactivity disorder, children with ADHD, ADHD perception, aggressiveness
Rozsah průvodní práce
70 s. (121 120 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem výzkumu bylo zjistit, jak děti s ADHD vnímají tuto diagnózu, jak jsou informované, jaká vnímají pozitiva a negativa a co jim pomáhá je zvládat. Zároveň jsem chtěla identifikovat témata, která by mohla být důležitá pro další práci s nimi. Výzkumu se zúčastnilo celkem 6 dětí s průměrným věkem 9,7 let. Metodou získávání dat byly polostrukturované rozhovory, které byly následně analyzovány pomocí tematické analýzy. Mezi nejdůležitější témata patří emoce, vztahy a sebepojetí. Nejvíce dětí čerpá informace o ADHD ze svých vlastních zkušeností a k jejich popisu často používají metafory či přirovnání. Nejčastěji zmiňovanými symptomy jsou vztek, agresivita, agrese vůči věcem a ztráta sebekontroly. Negativa spojená s ADHD se týkají hlavně vztahů s vrstevníky, pozitivní aspekty syndromu jsou však opomíjeny. To, co dětem nejvíce pomáhá zvládat projevy ADHD je, když mohou do něčeho praštit.
Anotace v angličtině
The aim of the research was to find out how children with ADHD perceive this diagnosis, how informed they are, what positives and negatives they perceive, and what helps them to cope. At the same time, I wanted to identify topics that might be important for further work with them. A total of 6 children with an average age of 9,7 years took part in the research. The method of data retrieval was semi-structured interviews, which were further analyzed by thematic analysis. Among the most important topics are included emotions, relationship, and self-conception. Most children take information about ADHD from their own experiences and often use metaphors or similes to describe them. The most mentioned symptoms are anger, aggressiveness, aggression towards things, and loss of self-control. The negatives associated with ADHD are mainly related to relationships with peers, and the positives aspects of the syndrome are neglected. The thing that most helps children to manage ADHD manifestations is hitting something.
Klíčová slova
syndrom ADHD, porucha pozornosti s hyperaktivitou, děti s ADHD, vnímání ADHD, agresivita
Klíčová slova v angličtině
ADHD syndrome, attention deficit hyperactivity disorder, children with ADHD, ADHD perception, aggressiveness
Zásady pro vypracování
Studium pramenů zabývajících se poruchou ADHD u dětí.
Analýza výzkumů zabývajících se poruchou ADHD u dětí.
Stanovení výzkumného problému, cílů a otázek.
Stanovení struktury rozhovoru.
Zajištění informovaného souhlasu rodičů.
Realizace pilotních rozhovorů.
Realizace rozhovorů se 4 až 6 dětmi s diagnostikovanou poruchou ADHD.
Analýza získaných dat a interpretace výsledků.
Kritická diskuze teoretických východisek, použité metodologie a konečných výsledků výzkumu.
Ve své práci budu nejprve charakterizovat poruchu ADHD – kdy se začíná projevovat, jaké jsou její příznaky a příčiny, jakými nástroji je diagnostikována a jaké jsou způsoby její léčby. Dále budu analyzovat současné výzkumy zabývající se poruchou ADHD, a to zejména u dětí. Cílem praktické části mé práce bude popsat, jak tuto diagnózu vnímají samy děti. Chci zjistit, jak vnímají medikaci, co o poruše ví, jak vnímají její projevy, aby se pak následně mohl upravit způsob, jakým se s nimi pracuje, k čemuž se vyjádřím v závěru své práce. Nejprve budu zajišťovat informovaný souhlas zákonných zástupců, poté realizuji pilotní rozhovory a případně upravím strukturu rozhovoru. Potom budu realizovat rozhovory se 4 až 6 dětmi s ohledem na saturaci dat. Metodou získávání dat bude polostrukturované interview. Následně budu získaná data analyzovat a interpretovat výsledky. Na závěr zhodnotím celou svou práci, použitou metodologii a výsledky v diskuzi.
Zásady pro vypracování
Studium pramenů zabývajících se poruchou ADHD u dětí.
Analýza výzkumů zabývajících se poruchou ADHD u dětí.
Stanovení výzkumného problému, cílů a otázek.
Stanovení struktury rozhovoru.
Zajištění informovaného souhlasu rodičů.
Realizace pilotních rozhovorů.
Realizace rozhovorů se 4 až 6 dětmi s diagnostikovanou poruchou ADHD.
Analýza získaných dat a interpretace výsledků.
Kritická diskuze teoretických východisek, použité metodologie a konečných výsledků výzkumu.
Ve své práci budu nejprve charakterizovat poruchu ADHD – kdy se začíná projevovat, jaké jsou její příznaky a příčiny, jakými nástroji je diagnostikována a jaké jsou způsoby její léčby. Dále budu analyzovat současné výzkumy zabývající se poruchou ADHD, a to zejména u dětí. Cílem praktické části mé práce bude popsat, jak tuto diagnózu vnímají samy děti. Chci zjistit, jak vnímají medikaci, co o poruše ví, jak vnímají její projevy, aby se pak následně mohl upravit způsob, jakým se s nimi pracuje, k čemuž se vyjádřím v závěru své práce. Nejprve budu zajišťovat informovaný souhlas zákonných zástupců, poté realizuji pilotní rozhovory a případně upravím strukturu rozhovoru. Potom budu realizovat rozhovory se 4 až 6 dětmi s ohledem na saturaci dat. Metodou získávání dat bude polostrukturované interview. Následně budu získaná data analyzovat a interpretovat výsledky. Na závěr zhodnotím celou svou práci, použitou metodologii a výsledky v diskuzi.
Seznam doporučené literatury
American Psychiatric Association. (2015). DSM-5: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe – Testcentrum.
Garland, T. (2014). Self-regulation interventions and strategies. Eau Claire, WI: PESI Publishing & Media.
Jochmannová, L. (2021). Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. Praha: Grada.
Jucovičová, D. & Žáčková, H. (2010). Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Stárková, L. (2016). ADHD ve světle současné psychiatrie a klinické praxe. Pediatrie pro praxi, 17(1), 16–21.
Uhlíř, J. (2020). ÁDÉHÁDĚ: jak na emoce dětí s ADHD. Praha: Raabe.
Seznam doporučené literatury
American Psychiatric Association. (2015). DSM-5: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe – Testcentrum.
Garland, T. (2014). Self-regulation interventions and strategies. Eau Claire, WI: PESI Publishing & Media.
Jochmannová, L. (2021). Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. Praha: Grada.
Jucovičová, D. & Žáčková, H. (2010). Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Stárková, L. (2016). ADHD ve světle současné psychiatrie a klinické praxe. Pediatrie pro praxi, 17(1), 16–21.
Uhlíř, J. (2020). ÁDÉHÁDĚ: jak na emoce dětí s ADHD. Praha: Raabe.