Diplomová práce se zabývá žánry utopie a dystopie v literatuře pro děti a mládež a jejich uplatněním v hodinách literární výchovy na 2. stupni ZŠ. Teoretická část se zaměřuje na terminologii obou žánrů, na vývoj utopie a dystopie v české literatuře a na uplatnění těchto žánrů v literatuře pro děti a mládež. Praktická část diplomové práce je věnována metodickým návrhům, které se zaměřují na práci s vybranými texty dystopické literatury.
Annotation in English
The master thesis deals with the description of genres of utopia and dystopia in young adult literature and their application in literary education at 2nd stage
of elementary school. The theoretical part focuses on the terminology of both genres, on the development of utopia and dystopia in Czech literature and
the application of these genres in young adult literature. The empirical part of the master thesis is devoted to methodological proposals that focus on working with selected texts of dystopian literature.
Keywords
utopie, dystopie, pracovní listy, metodické návrhy, výukové metody, práce s textem, literární výchova
Keywords in English
utopia, dystopia, worksheets, methodical proposals, teaching methods, work with text, literary education
Length of the covering note
101 s. (75 s. + přílohy)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá žánry utopie a dystopie v literatuře pro děti a mládež a jejich uplatněním v hodinách literární výchovy na 2. stupni ZŠ. Teoretická část se zaměřuje na terminologii obou žánrů, na vývoj utopie a dystopie v české literatuře a na uplatnění těchto žánrů v literatuře pro děti a mládež. Praktická část diplomové práce je věnována metodickým návrhům, které se zaměřují na práci s vybranými texty dystopické literatury.
Annotation in English
The master thesis deals with the description of genres of utopia and dystopia in young adult literature and their application in literary education at 2nd stage
of elementary school. The theoretical part focuses on the terminology of both genres, on the development of utopia and dystopia in Czech literature and
the application of these genres in young adult literature. The empirical part of the master thesis is devoted to methodological proposals that focus on working with selected texts of dystopian literature.
Keywords
utopie, dystopie, pracovní listy, metodické návrhy, výukové metody, práce s textem, literární výchova
Keywords in English
utopia, dystopia, worksheets, methodical proposals, teaching methods, work with text, literary education
3. Metodické náměty pro výuku na 2. stupni ZŠ v kontextu zvoleného tématu
Závěr
Informační zdroje
Recommended resources
LOWRY, Lois. Dárce. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0870-5.
SHUSTERMAN, Neal. Bez šance. Vydání druhé. Praha: Euromedia Group, 2020. Yoli. ISBN 978-80-242-6924-5.
LOWRY, Lois. Hledání modré. Praha: Argo, 2016. ISBN 978-80-257-1927-5.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
BÍLEK, Petr A., Martin PROCHÁZKA a Jan WIENDL, ed. Utopie/dystopie: podoby, proměny, hranice. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7308-579-7.
HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena ANDRESOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9489-5.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vydání. Redaktor Josef FILIPEC. Praha: Academia, 2005. ISBN 978-80-200-1446-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4983/
Recommended resources
LOWRY, Lois. Dárce. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0870-5.
SHUSTERMAN, Neal. Bez šance. Vydání druhé. Praha: Euromedia Group, 2020. Yoli. ISBN 978-80-242-6924-5.
LOWRY, Lois. Hledání modré. Praha: Argo, 2016. ISBN 978-80-257-1927-5.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
BÍLEK, Petr A., Martin PROCHÁZKA a Jan WIENDL, ed. Utopie/dystopie: podoby, proměny, hranice. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7308-579-7.
HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena ANDRESOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9489-5.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vydání. Redaktor Josef FILIPEC. Praha: Academia, 2005. ISBN 978-80-200-1446-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4983/