Cílem přehledové bakalářské práce bylo sumarizovat aktuální dohledané publikované poznatky o edukaci rodičů a jejich dětí s astmatem. Relevantní dokumenty pro tvorbu teoretických východisek byly dohledány v elektronických vědeckých databázích Pubmed, EBSCO, ProQuest a Science Direct. Práce byla rozpracována do třech dílčích cílů. První cíl byl zaměřen na edukaci rodičů ohledně astmatu u jejich dítěte. Rodiče by měli být edukováni o preventivních opatřeních, alergenech, symptomech, diagnostice a používání inhalačních léků. Dále by měli vědět, jak zvládnout akutní exacerbaci astmatu u dítěte v domácím prostředí. U rodičů, ale může při zjištění chronického onemocnění u dítěte docházet k popírání diagnózy, což může řízení nemoci značně ovlivnit. Je důležité, aby byli rodiče motivováni ke zvládání a řízení astmatu u dítěte. Druhý cíl se soustřeďoval na edukaci samotných dětí s astmatem. Edukace zaměřená na děti bývá často zanedbávána, a proto je žádoucí je do procesu edukace zapojovat. Konzultace by měla být triadická, což znamená, že se účastní edukační pracovník nebo sestra, rodič nebo jiný pečovatel i dětský pacient. U dospívajících (15-18 let) byla zaznamenána nejnižší míra spolupráce a dodržování léčby astmatu. A proto je u této věkové skupiny důležité si vytvořit upřímný a důvěryhodný vztah s edukační sestrou. Třetí cíl se věnoval edukaci správné inhalační techniky. Inhalační technika u dětí s astmatem bývá často špatná, což je přisuzováno především nedostatečné edukaci. Při výběru inhalačního zařízení je nutné brát v potaz, že schopnost pacienta používat zařízení může být ovlivněna řadou faktorů, jako například věkem, etnickým původem, obratností, ale i inspirační kapacitou. Při vhodném výběru zařízení a správném používání se zmírňují a zároveň zlepšují symptomy dětských pacientů i jejich kvalita života. Edukace by měla zahrnovat verbální výuku spojenou s fyzickou ukázkou, jak inhalátor používat. Dohledané poznatky zmíněné v bakalářské práci mohou pomoci zdravotnickým pracovníkům, zejména sestrám, lépe porozumět důležitosti edukace dětí trpících astmatem a edukaci jejich rodičů. Pokud se sestry budou více zaměřovat na edukaci celé rodiny, může to výrazně ovlivnit exacerbace vzniklé neadekvátním řízením astmatu v domácím prostředí.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to summarize the recently publicized studies about the possibility of educating parents and their children suffering from asthma. Relevant documents establishing of theoretical background were found in electronic information databases such as Pubmed, EBSCO, ProQuest and Science Direct. The thesis is devided into main three parts. The first part deals with education of parents about their child's asthma. Parents should be educated about preventive measures, symptoms, diagnostics and use of inhaled drugs. They should also know how to manage an acute asthma exacerbation of their child at home. In the light of the diagnosis of chronic disease in their child, parents may choose to deny it, which may in turn lead to the care being neglectful. As such, it is of outmost importance to motivate them to manage and control the asthmatic condition of their children. The second part is focused on education of the children themselves. Although important, this part of the educating process is often being disregarded, and that's why children need to be brought into it. The consultation should be triadic in nature, meaning that the educator or nurse, parent or other caregiver and child should be involved. Adolescents (15-18 years) had the lowest rate of asthma co-operation and treatment of their asthma. That is why it is important for this age group to form a sincere and trustworthy relationship with the educational nurse. And lastly, the third part is devoted to education of a proper inhaling technique. Due to insufficient instructions, children with asthma commonly tend to have an improper inhaled technique. Since the ability to use the given inhalation equipment is dependent on a lot of different factors, such as the patient's age, ethnical origin, bodily dexterity and inspiratory capacity, the patient's overall characteristics must be taken into consideration as well. Once the equipment is chosen according to his or her specific needs, and once a proper breathing form is applied, the patient's overall condition improves by significant margin. The educational process should combine verbal tutoring with exemplary physical demonstrations describing how to use the inhaler. The remarks mentioned in this thesis could prove useful in helping medical workers (mainly nurses) better understand the importance of proper education when dealing with asthma. If nurses shift their focus on educating family as a whole, it will sway the exacerbation incurred by improper control of asthma in a household to a significant degree.
Cílem přehledové bakalářské práce bylo sumarizovat aktuální dohledané publikované poznatky o edukaci rodičů a jejich dětí s astmatem. Relevantní dokumenty pro tvorbu teoretických východisek byly dohledány v elektronických vědeckých databázích Pubmed, EBSCO, ProQuest a Science Direct. Práce byla rozpracována do třech dílčích cílů. První cíl byl zaměřen na edukaci rodičů ohledně astmatu u jejich dítěte. Rodiče by měli být edukováni o preventivních opatřeních, alergenech, symptomech, diagnostice a používání inhalačních léků. Dále by měli vědět, jak zvládnout akutní exacerbaci astmatu u dítěte v domácím prostředí. U rodičů, ale může při zjištění chronického onemocnění u dítěte docházet k popírání diagnózy, což může řízení nemoci značně ovlivnit. Je důležité, aby byli rodiče motivováni ke zvládání a řízení astmatu u dítěte. Druhý cíl se soustřeďoval na edukaci samotných dětí s astmatem. Edukace zaměřená na děti bývá často zanedbávána, a proto je žádoucí je do procesu edukace zapojovat. Konzultace by měla být triadická, což znamená, že se účastní edukační pracovník nebo sestra, rodič nebo jiný pečovatel i dětský pacient. U dospívajících (15-18 let) byla zaznamenána nejnižší míra spolupráce a dodržování léčby astmatu. A proto je u této věkové skupiny důležité si vytvořit upřímný a důvěryhodný vztah s edukační sestrou. Třetí cíl se věnoval edukaci správné inhalační techniky. Inhalační technika u dětí s astmatem bývá často špatná, což je přisuzováno především nedostatečné edukaci. Při výběru inhalačního zařízení je nutné brát v potaz, že schopnost pacienta používat zařízení může být ovlivněna řadou faktorů, jako například věkem, etnickým původem, obratností, ale i inspirační kapacitou. Při vhodném výběru zařízení a správném používání se zmírňují a zároveň zlepšují symptomy dětských pacientů i jejich kvalita života. Edukace by měla zahrnovat verbální výuku spojenou s fyzickou ukázkou, jak inhalátor používat. Dohledané poznatky zmíněné v bakalářské práci mohou pomoci zdravotnickým pracovníkům, zejména sestrám, lépe porozumět důležitosti edukace dětí trpících astmatem a edukaci jejich rodičů. Pokud se sestry budou více zaměřovat na edukaci celé rodiny, může to výrazně ovlivnit exacerbace vzniklé neadekvátním řízením astmatu v domácím prostředí.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to summarize the recently publicized studies about the possibility of educating parents and their children suffering from asthma. Relevant documents establishing of theoretical background were found in electronic information databases such as Pubmed, EBSCO, ProQuest and Science Direct. The thesis is devided into main three parts. The first part deals with education of parents about their child's asthma. Parents should be educated about preventive measures, symptoms, diagnostics and use of inhaled drugs. They should also know how to manage an acute asthma exacerbation of their child at home. In the light of the diagnosis of chronic disease in their child, parents may choose to deny it, which may in turn lead to the care being neglectful. As such, it is of outmost importance to motivate them to manage and control the asthmatic condition of their children. The second part is focused on education of the children themselves. Although important, this part of the educating process is often being disregarded, and that's why children need to be brought into it. The consultation should be triadic in nature, meaning that the educator or nurse, parent or other caregiver and child should be involved. Adolescents (15-18 years) had the lowest rate of asthma co-operation and treatment of their asthma. That is why it is important for this age group to form a sincere and trustworthy relationship with the educational nurse. And lastly, the third part is devoted to education of a proper inhaling technique. Due to insufficient instructions, children with asthma commonly tend to have an improper inhaled technique. Since the ability to use the given inhalation equipment is dependent on a lot of different factors, such as the patient's age, ethnical origin, bodily dexterity and inspiratory capacity, the patient's overall characteristics must be taken into consideration as well. Once the equipment is chosen according to his or her specific needs, and once a proper breathing form is applied, the patient's overall condition improves by significant margin. The educational process should combine verbal tutoring with exemplary physical demonstrations describing how to use the inhaler. The remarks mentioned in this thesis could prove useful in helping medical workers (mainly nurses) better understand the importance of proper education when dealing with asthma. If nurses shift their focus on educating family as a whole, it will sway the exacerbation incurred by improper control of asthma in a household to a significant degree.
BUSH, Andrew, Louise FLEMING a Sejal SAGLANI, 2017. Severe asthma in children. Respirology. 22(5), 886-897. ISSN 13237799. Dostupné z: doi:10.1111/resp.13085
POHUNEK, Petr a Tamara SVOBODOVÁ, c2013. Průduškové astma v dětském věku: průvodce ošetřujícího lékaře. 2. vyd. Praha: Maxdorf. Farmakoterapie pro praxi. ISBN 978-80-7345-290-2.
TEŘL, Milan, 2015. Doporučený postup diagnostiky a léčby bronchiálního astmatu. [Semily]: Geum. ISBN 978-80-87969-08-3.
GUILBERT, Theresa W., Leonard B. BACHARIER a Anne M. FITZPATRICK, 2014. Severe Asthma in Children. The Journal of Allergy and Clinical Immunology: In Practice. 2(5), 489-500. ISSN 22132198. Dostupné z: doi:10.1016/j.jaip.2014.06.022
QUIRT, Jaclyn, Kyla J. HILDEBRAND, Jorge MAZZA, Francisco NOYA a Harold KIM, 2018. Asthma. Respirology. 14(S2), 886-897. ISSN 1710-1492. Dostupné z: doi:10.1186/s13223-018-0279-0
Seznam doporučené literatury
BUSH, Andrew, Louise FLEMING a Sejal SAGLANI, 2017. Severe asthma in children. Respirology. 22(5), 886-897. ISSN 13237799. Dostupné z: doi:10.1111/resp.13085
POHUNEK, Petr a Tamara SVOBODOVÁ, c2013. Průduškové astma v dětském věku: průvodce ošetřujícího lékaře. 2. vyd. Praha: Maxdorf. Farmakoterapie pro praxi. ISBN 978-80-7345-290-2.
TEŘL, Milan, 2015. Doporučený postup diagnostiky a léčby bronchiálního astmatu. [Semily]: Geum. ISBN 978-80-87969-08-3.
GUILBERT, Theresa W., Leonard B. BACHARIER a Anne M. FITZPATRICK, 2014. Severe Asthma in Children. The Journal of Allergy and Clinical Immunology: In Practice. 2(5), 489-500. ISSN 22132198. Dostupné z: doi:10.1016/j.jaip.2014.06.022
QUIRT, Jaclyn, Kyla J. HILDEBRAND, Jorge MAZZA, Francisco NOYA a Harold KIM, 2018. Asthma. Respirology. 14(S2), 886-897. ISSN 1710-1492. Dostupné z: doi:10.1186/s13223-018-0279-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající.
Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
Měla jste možnost se během praxe zúčastnit osobně edukace rodičů a jejich dětí s astma bronchiale? Jak to případně probíhalo?
Jsou v České republice k dispozici nějaké edukační materiály pro rodiče a jejich děti s astma bronchiale?
Doporučuje se u dětí s astmatem lázeňská péče?
Které lázeňské zařízení v České republice je zaměřeno na lázeňskou léčbu astmatu u dětí?
V průběhu obhajoby prokázala studentka výborné znalosti a výbornou orientaci v dané problematice.