Zaměřením dané práce je zjištění vlivů praktikování mindfulness na způsob řízení z pohledu samotných řidičů. Zároveň se diplomová práce věnuje způsobům a okolnostem zapojení mindfulness během řízení. V první části teoretické práce vyčleňujeme pojetí, postojové charakteristiky a praktické využití koncepce mindfulness, včetně kritických úvah. V druhé části představujeme problematiku pojetí mindfulness, oblasti jeho zkoumání, měření a aplikace v dopravním kontextu. Pro realizaci výzkumné části jsme zvolili kvalitativní design. Sběr dat proběhl pomocí polostrukturovaných interview se 13 zkušenými řidiči (12 žen a 1 muž) praktikujícími mindfulness. Následná analýza dat byla uskutečněna dle metody IPA, z níž vzešlo 11 společných témat. Mezi respondenty byl nejčastěji komunikován vnímaný vliv mindfulness na seberegulaci, zklidnění se, snížení agresivních a impulzivních projevů, pozitivní prožitky, bezpečnost, interpersonální aspekty, používání mobilního telefonu či radia. Všichni zúčastnění hovořili o přínosu mindfulness pro řízení. Participanti jej praktikují neformální formou za využití dechu, nejčastěji v emočně napjatých situacích.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis are the effects of mindfulness practice in driving from the perspective of the drivers themselves. It explores means and circumstances of practicing mindfulness during driving. In the chapter 1 of theoretical part of this thesis, the author establishes the concept, aspects, practical application of mindfulness as well as critical approaches to mindfulness. The second chapter of theoretical part introduces the concept of mindfulness, areas of current research, ways of measuring and application of mindfulness in the context of transport. For the research part of the thesis, we decided to use qualitative design. The data collection was performed through semi-structured interviews with 13 experienced drivers (12 women, 1 man) who are practicing mindfulness. The data analysis was carried out according to IPA method which lead to identifying 11 common themes amongst participants. The participants frequently expressed the effect of mindfulness on self-regulation, calming down, controlling aggressive and impulsive behaviours, positive experiences, safety, interpersonal aspects and using mobile phone or radio. All participants reported positive impact of mindfulness in driving. The participants practiced mindfulness informally in a form of breathing exercises mostly during tense emotional situations.
Klíčová slova
mindfulness, praktikování mindfulness, zkušení řidiči, silniční doprava
Klíčová slova v angličtině
mindfulness, practicing mindfulness, experienced drivers, road transport
Rozsah průvodní práce
100 s. (197 233 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Zaměřením dané práce je zjištění vlivů praktikování mindfulness na způsob řízení z pohledu samotných řidičů. Zároveň se diplomová práce věnuje způsobům a okolnostem zapojení mindfulness během řízení. V první části teoretické práce vyčleňujeme pojetí, postojové charakteristiky a praktické využití koncepce mindfulness, včetně kritických úvah. V druhé části představujeme problematiku pojetí mindfulness, oblasti jeho zkoumání, měření a aplikace v dopravním kontextu. Pro realizaci výzkumné části jsme zvolili kvalitativní design. Sběr dat proběhl pomocí polostrukturovaných interview se 13 zkušenými řidiči (12 žen a 1 muž) praktikujícími mindfulness. Následná analýza dat byla uskutečněna dle metody IPA, z níž vzešlo 11 společných témat. Mezi respondenty byl nejčastěji komunikován vnímaný vliv mindfulness na seberegulaci, zklidnění se, snížení agresivních a impulzivních projevů, pozitivní prožitky, bezpečnost, interpersonální aspekty, používání mobilního telefonu či radia. Všichni zúčastnění hovořili o přínosu mindfulness pro řízení. Participanti jej praktikují neformální formou za využití dechu, nejčastěji v emočně napjatých situacích.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis are the effects of mindfulness practice in driving from the perspective of the drivers themselves. It explores means and circumstances of practicing mindfulness during driving. In the chapter 1 of theoretical part of this thesis, the author establishes the concept, aspects, practical application of mindfulness as well as critical approaches to mindfulness. The second chapter of theoretical part introduces the concept of mindfulness, areas of current research, ways of measuring and application of mindfulness in the context of transport. For the research part of the thesis, we decided to use qualitative design. The data collection was performed through semi-structured interviews with 13 experienced drivers (12 women, 1 man) who are practicing mindfulness. The data analysis was carried out according to IPA method which lead to identifying 11 common themes amongst participants. The participants frequently expressed the effect of mindfulness on self-regulation, calming down, controlling aggressive and impulsive behaviours, positive experiences, safety, interpersonal aspects and using mobile phone or radio. All participants reported positive impact of mindfulness in driving. The participants practiced mindfulness informally in a form of breathing exercises mostly during tense emotional situations.
Klíčová slova
mindfulness, praktikování mindfulness, zkušení řidiči, silniční doprava
Klíčová slova v angličtině
mindfulness, practicing mindfulness, experienced drivers, road transport
Zásady pro vypracování
1. Autorka magisterské diplomové práce provede rešerši dostupné relevantní literatury a elektronických zdrojů v oblastech mindfulness, řízení motorových vozidel a dalších oblastí vztahujících se k předmětu výzkumu.
2. Na základě literatury, zpracovaných výpisků a kopií autorka diplomové práce zformuluje osnovu pro teoretickou a výzkumnou část práce.
3. Cílem práce je nahlédnout a vysvětlit, jak praktikování mindfulness ovlivňuje způsob řízení.
4. Metodika výzkumu je kvalitativní. Kvalitativní výzkum bude proveden prostřednictvím polostrukturovaného interview.
5. Celkový výběrový soubor bude v počtu min. 10 respondentů.
6. Autorka diplomové práce zrealizuje výzkum, průběžně bude vést záznamy o průběhu a organizaci výzkumu, následně vyhodnotí a provede analýzu získaných dat, zpracuje a interpretuje výsledky.
7. Parametry práce budou v souladu s metodickými pokyny katedry psychologie (viz Manuál psaní BP a DP na Katedře psychologie FF UP v Olomouci).
Zásady pro vypracování
1. Autorka magisterské diplomové práce provede rešerši dostupné relevantní literatury a elektronických zdrojů v oblastech mindfulness, řízení motorových vozidel a dalších oblastí vztahujících se k předmětu výzkumu.
2. Na základě literatury, zpracovaných výpisků a kopií autorka diplomové práce zformuluje osnovu pro teoretickou a výzkumnou část práce.
3. Cílem práce je nahlédnout a vysvětlit, jak praktikování mindfulness ovlivňuje způsob řízení.
4. Metodika výzkumu je kvalitativní. Kvalitativní výzkum bude proveden prostřednictvím polostrukturovaného interview.
5. Celkový výběrový soubor bude v počtu min. 10 respondentů.
6. Autorka diplomové práce zrealizuje výzkum, průběžně bude vést záznamy o průběhu a organizaci výzkumu, následně vyhodnotí a provede analýzu získaných dat, zpracuje a interpretuje výsledky.
7. Parametry práce budou v souladu s metodickými pokyny katedry psychologie (viz Manuál psaní BP a DP na Katedře psychologie FF UP v Olomouci).
Seznam doporučené literatury
Didonna, F. (2008). Clinical handbook of mindfulness. Berlin: Springer.
Kass, S. J., VanWormer, L. A., Mikulas, W. L., Legan, S., & Bumgarner, D. (2011). Effects of Mindfulness Training on Simulated Driving: Preliminary Results. Mindfulness, 2(4), 236-241. https://doi.org/10.1007/s12671-011-0066-1
Koppel, S., Bugeja, L., Hua., P., Osborne, R., Stephens, A. N., Young, K. L., Chambers, R., & Hassed, C. (2019). Do mindfulness interventions improve road safety? A systematic review. Accident Analysis & Prevention, 123, 88-98. https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.11.013
Koppel, S., Hassed, C., & Chambers, R. (2020, Nov 8). Mindfulness and drivers. National Road Safety Partnership Program. https://www.nrspp.org.au/resources/nrspp-quick-fact-mindfulness-and-drivers/
Porter, B. E. (2011). Handbook of Traffic Psychology. Academic Press.
Stephens, A. N., Koppel, S., Young, K. L., Chambers, R., & Hassed, C. (2018). Associations between self-reported mindfulness, driving anger and aggressive driving. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 56, 149-155. https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.04.011
Šucha, M. (2013). Dopravní psychologie pro praxi: Výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Grada Publishing a.s.
Valero-Mora, P., Pareja, I., Pons, D., Sánchez, M., Montes, S. A., & Ledesma, R. D. (2015). Mindfulness, inattention and performance in a driving simulator. IET Intelligent Transport Systems, 9(7), 690-693. https://doi.org/10.1049/iet-its.2014.0172
Young, K. L., Koppel, S., Stephens, A. N., Osborne, R., Chambers, R., & Hassed, C. (2019). Mindfulness Predicts Driver Engagement in Distracting Activities. Mindfulness, 10(5), 913-922. https://doi.org/10.1007/s12671-018-1060-7
Seznam doporučené literatury
Didonna, F. (2008). Clinical handbook of mindfulness. Berlin: Springer.
Kass, S. J., VanWormer, L. A., Mikulas, W. L., Legan, S., & Bumgarner, D. (2011). Effects of Mindfulness Training on Simulated Driving: Preliminary Results. Mindfulness, 2(4), 236-241. https://doi.org/10.1007/s12671-011-0066-1
Koppel, S., Bugeja, L., Hua., P., Osborne, R., Stephens, A. N., Young, K. L., Chambers, R., & Hassed, C. (2019). Do mindfulness interventions improve road safety? A systematic review. Accident Analysis & Prevention, 123, 88-98. https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.11.013
Koppel, S., Hassed, C., & Chambers, R. (2020, Nov 8). Mindfulness and drivers. National Road Safety Partnership Program. https://www.nrspp.org.au/resources/nrspp-quick-fact-mindfulness-and-drivers/
Porter, B. E. (2011). Handbook of Traffic Psychology. Academic Press.
Stephens, A. N., Koppel, S., Young, K. L., Chambers, R., & Hassed, C. (2018). Associations between self-reported mindfulness, driving anger and aggressive driving. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 56, 149-155. https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.04.011
Šucha, M. (2013). Dopravní psychologie pro praxi: Výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Grada Publishing a.s.
Valero-Mora, P., Pareja, I., Pons, D., Sánchez, M., Montes, S. A., & Ledesma, R. D. (2015). Mindfulness, inattention and performance in a driving simulator. IET Intelligent Transport Systems, 9(7), 690-693. https://doi.org/10.1049/iet-its.2014.0172
Young, K. L., Koppel, S., Stephens, A. N., Osborne, R., Chambers, R., & Hassed, C. (2019). Mindfulness Predicts Driver Engagement in Distracting Activities. Mindfulness, 10(5), 913-922. https://doi.org/10.1007/s12671-018-1060-7