Bakalářská práce se zaměřuje na aktivizační činnosti v Domově na Rozcestí ve Svitavách, z pohledu klientů tohoto zařízení. Bakalářská práce byla rozdělena na dvě základní části, a to část teoretickou a výzkumnou.
V teoretické části najdeme tři základní kapitoly. V této části práce se můžeme setkat se základní terminologii a klasifikací mentálního postižení, systémem sociálních služeb, ale také již zmiňované aktivizační činnosti.
Cílem práce je analýza a deskripce nabízených aktivizačních činností v Domově na rozcestí ve Svitavách.
Výzkumná část práce se zaměřuje na charakteristiku Domova na rozcestí ve Svitavách, charakteristiku vybraných klientů a jejich pohled na aktivizační činnosti.
Pro výzkumnou část práce byl zvolený kvalitativní výzkumný přístup. Data byla získána pomocí analýzy dokumentů, pozorování a rozhovorů se 4 klienty. Data byla následně zpracována do charakteristik klientů, které obsahují základní údaje o klientovi, osobní a životní profil klienta, péči o domácnost a seberealizaci. Vše bylo následně zpracováno pomocí otevřeného kódování a v závěru práce bylo využito metody vyložení karet.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the activation activities in the Home at the Crossroads in Svitavy, from the perspective of the clients of this facility. The bachelor thesis was divided into two basic parts, namely the theoretical and the research part.
In the theoretical part we can find three basic chapters. In this part of the thesis we can meet the basic terminology and classification of mental disability, the system of social services, but also the already mentioned activation activities.
The aim of the thesis is to analyse and describe the activation activities offered in the Home at the crossroads in Svitavy.
The research part of the thesis focuses on the characteristics of the Home at the Crossroads in Svitavy, the characteristics of selected clients and their view on activation activities.
A qualitative research approach was chosen for the research part of the thesis. The data was obtained through document analysis, observations and interviews with 4 clients. The data was then compiled into client characteristics, which include basic information about the client, personal and life profile of the client, household care and self-actualization. All of this was then processed using open coding, and the paper concluded with the use of the card layout method.
Klíčová slova
Mentální postižení, Dospělá osoba s MP, sociální služby, aktivizační činnosti, volný čas, výtvarná činnost, hudební činnost, domácí práce
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, Adult with MP, social services, activation activities, free time, art activity, musical activity, housework
Rozsah průvodní práce
76 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na aktivizační činnosti v Domově na Rozcestí ve Svitavách, z pohledu klientů tohoto zařízení. Bakalářská práce byla rozdělena na dvě základní části, a to část teoretickou a výzkumnou.
V teoretické části najdeme tři základní kapitoly. V této části práce se můžeme setkat se základní terminologii a klasifikací mentálního postižení, systémem sociálních služeb, ale také již zmiňované aktivizační činnosti.
Cílem práce je analýza a deskripce nabízených aktivizačních činností v Domově na rozcestí ve Svitavách.
Výzkumná část práce se zaměřuje na charakteristiku Domova na rozcestí ve Svitavách, charakteristiku vybraných klientů a jejich pohled na aktivizační činnosti.
Pro výzkumnou část práce byl zvolený kvalitativní výzkumný přístup. Data byla získána pomocí analýzy dokumentů, pozorování a rozhovorů se 4 klienty. Data byla následně zpracována do charakteristik klientů, které obsahují základní údaje o klientovi, osobní a životní profil klienta, péči o domácnost a seberealizaci. Vše bylo následně zpracováno pomocí otevřeného kódování a v závěru práce bylo využito metody vyložení karet.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the activation activities in the Home at the Crossroads in Svitavy, from the perspective of the clients of this facility. The bachelor thesis was divided into two basic parts, namely the theoretical and the research part.
In the theoretical part we can find three basic chapters. In this part of the thesis we can meet the basic terminology and classification of mental disability, the system of social services, but also the already mentioned activation activities.
The aim of the thesis is to analyse and describe the activation activities offered in the Home at the crossroads in Svitavy.
The research part of the thesis focuses on the characteristics of the Home at the Crossroads in Svitavy, the characteristics of selected clients and their view on activation activities.
A qualitative research approach was chosen for the research part of the thesis. The data was obtained through document analysis, observations and interviews with 4 clients. The data was then compiled into client characteristics, which include basic information about the client, personal and life profile of the client, household care and self-actualization. All of this was then processed using open coding, and the paper concluded with the use of the card layout method.
Klíčová slova
Mentální postižení, Dospělá osoba s MP, sociální služby, aktivizační činnosti, volný čas, výtvarná činnost, hudební činnost, domácí práce
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, Adult with MP, social services, activation activities, free time, art activity, musical activity, housework
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Prostudování odborné literatury k tématu
Stanovení cílů práce
Vypracování teoretické části
Sběr dat pro praktickou část
Vypracování praktické části
závěr
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Prostudování odborné literatury k tématu
Stanovení cílů práce
Vypracování teoretické části
Sběr dat pro praktickou část
Vypracování praktické části
závěr
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan a Müller OLDŘICH. Psychopedie. 5. doplněné a upravené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka. Oborová didaktika umělecých disciplín v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Unverzita Palackého v Oloouci, 2020. ISBN 978-80-244-5665-2.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8.
VALENTA, Milan et al., 2015b. Slovník speciální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál.ISBN 978-80-262-0937-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Šeďová Klára et al., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
REICHEL, Jiří, 2009. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-3006-6.
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
Černá, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan a Müller OLDŘICH. Psychopedie. 5. doplněné a upravené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka. Oborová didaktika umělecých disciplín v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Unverzita Palackého v Oloouci, 2020. ISBN 978-80-244-5665-2.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8.
VALENTA, Milan et al., 2015b. Slovník speciální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál.ISBN 978-80-262-0937-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Šeďová Klára et al., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
REICHEL, Jiří, 2009. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-3006-6.
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
Černá, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7.