Zdravotní gramotnost je důležitá sociální determinanta zdraví, která výrazně ovlivňuje zdraví populace po celém světě. Cílem této práce je sumarizovat aktuální dohledané publikované poznatky o zdravotní gramotnosti v kontextu profese všeobecné sestry. Z dohledaných informací vyplývá, že sestry jsou významnými členy zdravotnického týmu a mohou zásadně ovlivnit zdravotní gramotnost pacienta. Z tohoto důvodu by všeobecné sestry měly znát doporučené komunikační techniky pro pacienty s nízkou zdravotní gramotností a měly by mít i přehled o validních internetových stránkách, které by mohly pacientům navrhnout v případě jejich zájmu o doplnění zdravotních informací. Podstatná je i jejich schopnost umět dobře posoudit zdravotní gramotnost pacienta. Práce také uvádí výsledky studií, které se zabývají zkušenostmi sester s konceptem zdravotní gramotnosti. Ukázalo se, že sestry mají omezené dovednosti i znalosti v oblasti zdravotní gramotnosti. Nicméně výsledky studií rovněž ukazují, že se zdravotničtí profesionálové, i přes své omezené zkušenosti se zdravotní gramotností, snaží poskytovat optimální ošetřovatelskou péči a sdělovat pacientům odborné informace jasným a srozumitelným způsobem. Informace byly dohledány v elektronických databázích PubMed, Google Scholar, EBSCO.
Anotace v angličtině
Health literacy is an important social determinant of health that significantly affects the health of populations worldwide. The aim of this thesis is summarize the current published findings on health literacy in the context of nursing profession. The information shows that nurses are important members of the healthcare team and they can have a significant impact on a patient's health literacy. Therefore, nurses should know the recommended communication techniques for patients with low health literacy and should have knowledge of valid websites that they could suggest to patients if patients are interested in supplementing their health information. Their ability to be able to make a good assessment of a patient's health literacy is also essential. The thesis also presents the results of studies that are interested in experience of the nurses with the concept of health literacy. It emerged that also nurse have limited health literacy skills and inadequate konwledge of health literacy practices. However, study results also show that health care proffesionals, in spite of their limited experience with health literacy, strive to provide optimal nursing care and communicate with patients in clear and easy way. Information was found in electronic databases such as PubMed, Google Scholar, EBSCO.
Klíčová slova
zdravotní gramotnost, ošetřovatelství, sestra, měřící nástroje, posouzení, komunikace v ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
health literacy, nursing, nurse, measurement tools, assesment, communication in nursing
Rozsah průvodní práce
37 s. (55 856 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Zdravotní gramotnost je důležitá sociální determinanta zdraví, která výrazně ovlivňuje zdraví populace po celém světě. Cílem této práce je sumarizovat aktuální dohledané publikované poznatky o zdravotní gramotnosti v kontextu profese všeobecné sestry. Z dohledaných informací vyplývá, že sestry jsou významnými členy zdravotnického týmu a mohou zásadně ovlivnit zdravotní gramotnost pacienta. Z tohoto důvodu by všeobecné sestry měly znát doporučené komunikační techniky pro pacienty s nízkou zdravotní gramotností a měly by mít i přehled o validních internetových stránkách, které by mohly pacientům navrhnout v případě jejich zájmu o doplnění zdravotních informací. Podstatná je i jejich schopnost umět dobře posoudit zdravotní gramotnost pacienta. Práce také uvádí výsledky studií, které se zabývají zkušenostmi sester s konceptem zdravotní gramotnosti. Ukázalo se, že sestry mají omezené dovednosti i znalosti v oblasti zdravotní gramotnosti. Nicméně výsledky studií rovněž ukazují, že se zdravotničtí profesionálové, i přes své omezené zkušenosti se zdravotní gramotností, snaží poskytovat optimální ošetřovatelskou péči a sdělovat pacientům odborné informace jasným a srozumitelným způsobem. Informace byly dohledány v elektronických databázích PubMed, Google Scholar, EBSCO.
Anotace v angličtině
Health literacy is an important social determinant of health that significantly affects the health of populations worldwide. The aim of this thesis is summarize the current published findings on health literacy in the context of nursing profession. The information shows that nurses are important members of the healthcare team and they can have a significant impact on a patient's health literacy. Therefore, nurses should know the recommended communication techniques for patients with low health literacy and should have knowledge of valid websites that they could suggest to patients if patients are interested in supplementing their health information. Their ability to be able to make a good assessment of a patient's health literacy is also essential. The thesis also presents the results of studies that are interested in experience of the nurses with the concept of health literacy. It emerged that also nurse have limited health literacy skills and inadequate konwledge of health literacy practices. However, study results also show that health care proffesionals, in spite of their limited experience with health literacy, strive to provide optimal nursing care and communicate with patients in clear and easy way. Information was found in electronic databases such as PubMed, Google Scholar, EBSCO.
Klíčová slova
zdravotní gramotnost, ošetřovatelství, sestra, měřící nástroje, posouzení, komunikace v ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
health literacy, nursing, nurse, measurement tools, assesment, communication in nursing
Zásady pro vypracování
Rozhodování o tématu, první konzultace-Březen 2021
Stanovení cílů práce, dílčích cílů-Duben 2021
Souhlas vedoucí práce-Květen 2021
Rešeršní činnost-Červen 2021
Tvorba přehledu publikovaných poznatků-Červenec 2021
Průběžná recenze– Srpen 2021
Tvorba ostatních částí struktury BP-Září-listopad 2021
BÁRTLOVÁ, Sylva, 2018. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin obyvatelstva Jihočeského kraje. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2201-1.
HOLČÍK, Jan, 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD. ISBN 978-80-210-5239-0.
JANOVSKÁ, Kateřina, Silvana JAKUBALOVÁ, Nikola KŘÍSTEK, Zdeňka MIKŠOVÁ a Šárka NOVÁKOVÁ, 2016. Zdravotní gramotnost dětí, mladých dospělých, dospělých, seniorů. Praha: Národní síť podpory zdraví. ISBN 978-80-270-1271-8.
KOMÁREK, Lumír a Kamil PROVAZNÍK, 2011. Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha. ISBN 978-80-260-1159-0.
MZ ČR, 2019. Zdraví 2030 Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030. Praha: MZ ČR. 55-61 s.
PARNELL, Terri Ann, 2014. Health literacy in nursing: providing person-centered care. New York, NY: Springer Publishing. ISBN 9780826161734.
Seznam doporučené literatury
BÁRTLOVÁ, Sylva, 2018. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin obyvatelstva Jihočeského kraje. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2201-1.
HOLČÍK, Jan, 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD. ISBN 978-80-210-5239-0.
JANOVSKÁ, Kateřina, Silvana JAKUBALOVÁ, Nikola KŘÍSTEK, Zdeňka MIKŠOVÁ a Šárka NOVÁKOVÁ, 2016. Zdravotní gramotnost dětí, mladých dospělých, dospělých, seniorů. Praha: Národní síť podpory zdraví. ISBN 978-80-270-1271-8.
KOMÁREK, Lumír a Kamil PROVAZNÍK, 2011. Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha. ISBN 978-80-260-1159-0.
MZ ČR, 2019. Zdraví 2030 Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030. Praha: MZ ČR. 55-61 s.
PARNELL, Terri Ann, 2014. Health literacy in nursing: providing person-centered care. New York, NY: Springer Publishing. ISBN 9780826161734.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající.
Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
Čím byste vysvětlila, že zdravotní gramotnost v České republice je nízká? Myslíte, že se od roku 2016 navýšila nebo ještě více klesla?
Jaký nástroj k posouzení zdravotní gramotnosti byste doporučila využívat všeobecnými sestrami v České republice a proč?
V čem ještě spočívá limitace dohledaných poznatků?
Ze závěrů Vaší práce vyplývá nutnost posílit problematiku ZG v kavlifikačním vzdělávání všeobecné sestry, jak Vy hodnotíte zařazení problematiky do studia, které jste absolvovala?
V průběhu obhajoby studentka prokázala odborné znalosti na výborné úrovni a nadstandardní orientaci v dané problematice.