Diplomová práce se věnuje interakčním stylům trenérů basketbalu. Cílem práce je analýza interakčního stylu trenérů basketbalu z pohledu jejich svěřenců - basketbalistů a z jejich vlastního pohledu (sebereflexe). Dále se také zkoumal vliv věku a délky praxe u trenerů a vliv věku, soutěžní věkové kategorie a výkonnostní úrovně u hráčů při hodnocení interakčního stylu trenéra. Výzkum byl realizován formou dotazníkového šetření a využíval se dotazník interakčního stylu trenéra. Do výzkumu se zapojilo 15 trenérů a 140 hráčů z oblasti Olomouckého, Jihomoravského, Zlínského a Moravskoslezského kraje. Výsledky ukázaly, že trenéři sami sebe nejvíce vnímají v dimenzích Organizátor, Pomáhající a Chápající a hráči vnímají trenéry nejvíce v dimenzích Organizátor a Pomáhající. U "ideálního" interakčního stylu hodnotí obě strany nejvíce Organizátor, Pomahájící a Chápající. Také se zjistilo, že mladši trenéři hodnotí více Pomáhající a Chápající a trenéři s delší praxí více dimenzi Přísný. Mladší hráči více vnímají dimenze Organizátor, Pomáhající, Chápající a Vede k zodpovědnosti než starší hráči. Na vyšší výkonnostní úrovni hráči vnímají více Pomáhající a Vede k zodpovědnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the interpersonal coaching style among basketball coaches. The aim was to analyze the interpersonal coaching style that was rated from the player's point of view and from the coach's. Furthermore, factors of age, competition age category and performance level among players and age and experience of the coaches when analyzing interpersonal coaching style were considered. The research was realized by using the questionnaire of interaction coaching style. 15 coaches and 140 players participated in the research, and all were situated within the Olomouc, South Moravian, Zlín and Moravian-Silesian region. The results showed that coaches perceive Organizer, Helper and Understanding the most and players Organizer and Helper the most. In the "ideal" interaction coaching style the Organizer, Helper and Understanding emerged the most among both. Younger coaches perceived more the Helper and Understanding, and Strict more experienced coaches. Younger players perceived more the Organizer, Helper, Understanding and Player Responsibility. Based on the performance level, players in the higher league perceived more the Helper and Player Responsibility.
Diplomová práce se věnuje interakčním stylům trenérů basketbalu. Cílem práce je analýza interakčního stylu trenérů basketbalu z pohledu jejich svěřenců - basketbalistů a z jejich vlastního pohledu (sebereflexe). Dále se také zkoumal vliv věku a délky praxe u trenerů a vliv věku, soutěžní věkové kategorie a výkonnostní úrovně u hráčů při hodnocení interakčního stylu trenéra. Výzkum byl realizován formou dotazníkového šetření a využíval se dotazník interakčního stylu trenéra. Do výzkumu se zapojilo 15 trenérů a 140 hráčů z oblasti Olomouckého, Jihomoravského, Zlínského a Moravskoslezského kraje. Výsledky ukázaly, že trenéři sami sebe nejvíce vnímají v dimenzích Organizátor, Pomáhající a Chápající a hráči vnímají trenéry nejvíce v dimenzích Organizátor a Pomáhající. U "ideálního" interakčního stylu hodnotí obě strany nejvíce Organizátor, Pomahájící a Chápající. Také se zjistilo, že mladši trenéři hodnotí více Pomáhající a Chápající a trenéři s delší praxí více dimenzi Přísný. Mladší hráči více vnímají dimenze Organizátor, Pomáhající, Chápající a Vede k zodpovědnosti než starší hráči. Na vyšší výkonnostní úrovni hráči vnímají více Pomáhající a Vede k zodpovědnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the interpersonal coaching style among basketball coaches. The aim was to analyze the interpersonal coaching style that was rated from the player's point of view and from the coach's. Furthermore, factors of age, competition age category and performance level among players and age and experience of the coaches when analyzing interpersonal coaching style were considered. The research was realized by using the questionnaire of interaction coaching style. 15 coaches and 140 players participated in the research, and all were situated within the Olomouc, South Moravian, Zlín and Moravian-Silesian region. The results showed that coaches perceive Organizer, Helper and Understanding the most and players Organizer and Helper the most. In the "ideal" interaction coaching style the Organizer, Helper and Understanding emerged the most among both. Younger coaches perceived more the Helper and Understanding, and Strict more experienced coaches. Younger players perceived more the Organizer, Helper, Understanding and Player Responsibility. Based on the performance level, players in the higher league perceived more the Helper and Player Responsibility.