Magisterská diplomová práce pojednává o proměně reprezentace ženského těla v devíti vybraných filmech italského režiséra Daria Argenta, jež spadají do subžánru giallo. Tato práce seznamuje čtenáře s postuláty subžánru a rozebírá změny subžánru provedené či vyvolané režisérem. Na proměnu reprezentace žen a jejich těl je nahlíženo nejen ze strany žánrového vývoje v letech 1970-2010, ale také v korelaci se změnou feministického myšlení. Cílem představené diplomové práce je prozkoumat, pomocí jakých naratologických a stylistických proměn Dario Argento postupně změnil strukturu žánru giallo a jakým způsobem výše zmíněná strukturní změna ovlivnila samotnou reprezentaci žen a jejich těl napříč jeho tvorbou.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on changes in female body representation in nine selected films created by the Italian director Dario Argento, that belong to the giallo subgenre. This work introduces the postulates of giallo to the reader and analyzes the changes that were made to the subgenre by the director. The changes in representation of women and their bodies are analyzed not only against the background of the subgenre development in 1970-2010, but as well as against the backdrop of changes in the feminist thinking. The submitted thesis aims to analyze and identify narrative and stylistic changes made by the director that subsequently influenced the very structure of giallo, and how these above-mentioned subgenre changes influenced the women's and their bodies' representation in the creative work of Dario Argento.
Klíčová slova
giallo, Dario Argento, feminismus, misogynie
Klíčová slova v angličtině
giallo, Dario Argento, feminism, misogyny
Rozsah průvodní práce
88 s. ( 152 979 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Magisterská diplomová práce pojednává o proměně reprezentace ženského těla v devíti vybraných filmech italského režiséra Daria Argenta, jež spadají do subžánru giallo. Tato práce seznamuje čtenáře s postuláty subžánru a rozebírá změny subžánru provedené či vyvolané režisérem. Na proměnu reprezentace žen a jejich těl je nahlíženo nejen ze strany žánrového vývoje v letech 1970-2010, ale také v korelaci se změnou feministického myšlení. Cílem představené diplomové práce je prozkoumat, pomocí jakých naratologických a stylistických proměn Dario Argento postupně změnil strukturu žánru giallo a jakým způsobem výše zmíněná strukturní změna ovlivnila samotnou reprezentaci žen a jejich těl napříč jeho tvorbou.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on changes in female body representation in nine selected films created by the Italian director Dario Argento, that belong to the giallo subgenre. This work introduces the postulates of giallo to the reader and analyzes the changes that were made to the subgenre by the director. The changes in representation of women and their bodies are analyzed not only against the background of the subgenre development in 1970-2010, but as well as against the backdrop of changes in the feminist thinking. The submitted thesis aims to analyze and identify narrative and stylistic changes made by the director that subsequently influenced the very structure of giallo, and how these above-mentioned subgenre changes influenced the women's and their bodies' representation in the creative work of Dario Argento.
Klíčová slova
giallo, Dario Argento, feminismus, misogynie
Klíčová slova v angličtině
giallo, Dario Argento, feminism, misogyny
Zásady pro vypracování
Tématem práce bude analýza a interpretace devíti filmů Daria Argenta, které spadají do žánru giallo. Cílem práce bude postihnout změnu reprezentace ženy a jejího těla v koleraci se změnou feministického myšlení na pozadí proměny žánru giallo v letech 1970-2010.
Podrobně budou analyzované filmy "L' Uccello dalle piume di cristallo" z roku 1970 ("Pták s křišťálovým peřím: Přízrak teroru"), "Profondo rosso" z roku 1975 ("Tmavě červená") a "Non ho sonno" z roku 2001 ("Vrah přichází v noci"). Doplňkové analýzy se soustředí na snímků "Tenebre" z roku 1982 ("Temnota"), "Opera" z roku 1987 ("Děs v opeře"), "Trauma" z roku 1993, "La Sindrome di Stendhal" z roku 1996 ("Stendhalův syndrom"), "Il Cartaio" z roku 2004 ("Karetní hráč") a "Giallo" z roku 2009 ("Bestie musí zemřít").
Metodologie klasické feministické analýzy bude vycházet z pojetí Laury Mulvey popsané ve studii "Slast a vizuální film" od z roku 1974. V této stati autorka rozebírá specifikum reprezentace žen ve filmech, které se vymezuje vůči ideologii maskulismu a zaměřuje se na fenomén voyeurismu a problematiku subjektivity pohledu. Z novějších přístupů odrážející změnu feministického pohledu byla vybrána teorie Barbary M. Kennedy prezentovaná v knize "Deleuze and Cinema: the Aesthetics of sensation" ve které autorka zkoumá filmy na základě rekonfigurace tělesnosti a roli mysli, mozku a těla v pohledu filozofie Gillese Deleuzeho. Kennedy aplikuje jeho teorii na post-feministickou epistemologii. Tato komparace dvou přístupů umožní porovnat způsob přístupu dvou generací feministických kritiček a také rozebrat jakým způsobem se reprezentace žen a vnímání jejich těl změnily v oblasti giallo žánru.
Zásady pro vypracování
Tématem práce bude analýza a interpretace devíti filmů Daria Argenta, které spadají do žánru giallo. Cílem práce bude postihnout změnu reprezentace ženy a jejího těla v koleraci se změnou feministického myšlení na pozadí proměny žánru giallo v letech 1970-2010.
Podrobně budou analyzované filmy "L' Uccello dalle piume di cristallo" z roku 1970 ("Pták s křišťálovým peřím: Přízrak teroru"), "Profondo rosso" z roku 1975 ("Tmavě červená") a "Non ho sonno" z roku 2001 ("Vrah přichází v noci"). Doplňkové analýzy se soustředí na snímků "Tenebre" z roku 1982 ("Temnota"), "Opera" z roku 1987 ("Děs v opeře"), "Trauma" z roku 1993, "La Sindrome di Stendhal" z roku 1996 ("Stendhalův syndrom"), "Il Cartaio" z roku 2004 ("Karetní hráč") a "Giallo" z roku 2009 ("Bestie musí zemřít").
Metodologie klasické feministické analýzy bude vycházet z pojetí Laury Mulvey popsané ve studii "Slast a vizuální film" od z roku 1974. V této stati autorka rozebírá specifikum reprezentace žen ve filmech, které se vymezuje vůči ideologii maskulismu a zaměřuje se na fenomén voyeurismu a problematiku subjektivity pohledu. Z novějších přístupů odrážející změnu feministického pohledu byla vybrána teorie Barbary M. Kennedy prezentovaná v knize "Deleuze and Cinema: the Aesthetics of sensation" ve které autorka zkoumá filmy na základě rekonfigurace tělesnosti a roli mysli, mozku a těla v pohledu filozofie Gillese Deleuzeho. Kennedy aplikuje jeho teorii na post-feministickou epistemologii. Tato komparace dvou přístupů umožní porovnat způsob přístupu dvou generací feministických kritiček a také rozebrat jakým způsobem se reprezentace žen a vnímání jejich těl změnily v oblasti giallo žánru.
Seznam doporučené literatury
HANÁKOVÁ, Petra. Pandořina skříňka aneb co feministky provedly filmu? Academia, 2007. 144 s. ISBN 978-80-200-1551-8.
MULVEY, Laura. British Feminist Film Theory's Female Spectators: Presence and Absence. Camera Obscura 2021/1989, 73 s
MULVEYOVÁ, Laura. Vizuální slast a narativní film. In: Dívčí válka s ideologií: Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Libora Oates-Indruchová. Praha: SLON, 1998. 304 s. ISBN 80-85850-67-2.
CREED, Barbara. The Monstrous-Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. London: Routledge, 1993. 192 s. ISBN 978-0415052597
CREED, Barbara. Film and Psychoanalysis. Film Studies: Critical Approaches, edited by john Hill and Pamela Church, Oxford UP, 2000. S. 75, 88 s.
KENNEDY, M. Barbara. Deleuze and Cinema: The Aesthetics of Sensation, Edinburgh University Press, 2002. 224 s. ISBN 978-0748617265
KAPLAN, E. Ann. Women & Film, Routledge; 1 edition, 1991. 272s. ISBN 978-0415027649
HASKELL, Molly. From Reverence to Rape: the Treatment of Women in the Movies. Baltimore: Penguin, 1974. 388 s. ISBN 0140039465.
JONES,Alan. Dario Argento the man, the myths & the magic. FAB Press UK, 2012, 408 s. ISBN 9781 903254 70 7
HOWARTH, Troy. So deadly, so perverse. Volume 1: 50 years of Italian Giallo Films (1963-1973). Midnight Marquee Press, Inc.; First edition (January 30, 2015), 234 s. ISBN 978-1936168507
HOWARTH, Troy. So deadly, so perverse. Volume 2 : 50 years of Italian Giallo films (1974-2013). Midnight Marquee Press, Inc.; First edition (December 16, 2015), 228 s. ISBN 978-1936168583
PALMERINI, M. Luca, MISTRETTA, Gaetano. Italian fantasy-horrors as seen through the eyes of their protagonists. Fantasma Books USA, 1996. 192 s. ISBN 0963498274
JONES, Alan. Mondo Argento. Midnight Media Publishing; First Edition edition (1996), ASIN B001UUZRQG
Seznam doporučené literatury
HANÁKOVÁ, Petra. Pandořina skříňka aneb co feministky provedly filmu? Academia, 2007. 144 s. ISBN 978-80-200-1551-8.
MULVEY, Laura. British Feminist Film Theory's Female Spectators: Presence and Absence. Camera Obscura 2021/1989, 73 s
MULVEYOVÁ, Laura. Vizuální slast a narativní film. In: Dívčí válka s ideologií: Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Libora Oates-Indruchová. Praha: SLON, 1998. 304 s. ISBN 80-85850-67-2.
CREED, Barbara. The Monstrous-Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. London: Routledge, 1993. 192 s. ISBN 978-0415052597
CREED, Barbara. Film and Psychoanalysis. Film Studies: Critical Approaches, edited by john Hill and Pamela Church, Oxford UP, 2000. S. 75, 88 s.
KENNEDY, M. Barbara. Deleuze and Cinema: The Aesthetics of Sensation, Edinburgh University Press, 2002. 224 s. ISBN 978-0748617265
KAPLAN, E. Ann. Women & Film, Routledge; 1 edition, 1991. 272s. ISBN 978-0415027649
HASKELL, Molly. From Reverence to Rape: the Treatment of Women in the Movies. Baltimore: Penguin, 1974. 388 s. ISBN 0140039465.
JONES,Alan. Dario Argento the man, the myths & the magic. FAB Press UK, 2012, 408 s. ISBN 9781 903254 70 7
HOWARTH, Troy. So deadly, so perverse. Volume 1: 50 years of Italian Giallo Films (1963-1973). Midnight Marquee Press, Inc.; First edition (January 30, 2015), 234 s. ISBN 978-1936168507
HOWARTH, Troy. So deadly, so perverse. Volume 2 : 50 years of Italian Giallo films (1974-2013). Midnight Marquee Press, Inc.; First edition (December 16, 2015), 228 s. ISBN 978-1936168583
PALMERINI, M. Luca, MISTRETTA, Gaetano. Italian fantasy-horrors as seen through the eyes of their protagonists. Fantasma Books USA, 1996. 192 s. ISBN 0963498274
JONES, Alan. Mondo Argento. Midnight Media Publishing; First Edition edition (1996), ASIN B001UUZRQG
Přílohy volně vložené
33 ilustrace
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila téma práce a teoretický rámec. Vedoucí práce hodnotil text známkou 1,83 a ocenil výběr tématu a částečně i metodu. Oponent hodnotil práci známkou 2,025 a výtky směroval hlavně k rozdílnosti teoretických rámců. Následovala diskuze s oponentem a reakce na otázku vedoucího. Po rozpravě hodnotila práci známkou B. Práce byla zkontrolávana systémem Theses a není plagiát.