Bakalářská práce se zabývá propojením dvou témat, a to autismu a letních táborů. Vzhledem k vzrůstající prevalenci se téma jeví jako aktuální. Teoretická část je rozdělena na 3 kapitoly. Cílem práce je prozkoumat a popsat aktuální situaci týkající se integrace dětí s poruchami autistického spektra (PAS) na letní tábory. Dále chceme zjistit, čím je práce s nimi na táborech specifická. Volíme smíšený design výzkumu. Data jsou získaná pomocí polostrukturovaného interview a dotazníku vlastní konstrukce. Jako metoda analýzy dat je zvolena metoda zakotvené teorie. Výzkumu se účastní celkem 30 respondentů. Celý soubor je rozdělen na 3 výzkumné skupiny. První skupinu tvoří vedoucí z klasických letních táborů. V druhé skupině jsou rodiče dětí s PAS a poslední skupina se skládá z vedoucích a osobních asistentů dětí ze speciálních táborů pouze pro děti s PAS. Výsledky práce ukazují, že vedoucí se s dětmi s PAS na táborech setkávají a integraci jsou nakloněni, včetně uzpůsobení podmínek pro lepší spolupráci. Aktuálně vedoucí popisují nedostatek informací o problematice. Práce s dětmi vyžaduje empatii, trpělivost, strukturu programu a variabilitu her. Stěžejní je také spolupráce s rodiči.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis connects two topics, namely autism and summer camps. Due to the increasing prevalence, this topic seems timely. The theoretical part is divided into 3 chapters. The thesis aims to investigate and describe the current situation regarding the integration of children with autism spectrum disorders (ASD) to summer camps. It also seeks to discover specifics about working with the children at camps. A mixed research design is chosen. The data is obtained using a semi-structured interview and a questionnaire. The grounded theory method is chosen as the data analysis method. A total of 30 respondents participated in the research. The whole set is divided into 3 research groups. The first group consists of leaders from classic summer camps. The second group consists of parents of children with ASD and the last group consists of leaders and personal assistants of children from special camps only for children with ASD. The results of the work show that the leaders meet children with ASD at camps and are inclined towards integration, including adapting the conditions for better cooperation. Currently, the leaders describe a lack of information regarding the issue. Working with children requires empathy, patience, program structure and game variability. Cooperation with parents is also crucial.
Klíčová slova
integrace, letní tábor, poruchy autistického spektra, specifika práce
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, integration, summer camp, work specifics
Rozsah průvodní práce
67 s. (117 338 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá propojením dvou témat, a to autismu a letních táborů. Vzhledem k vzrůstající prevalenci se téma jeví jako aktuální. Teoretická část je rozdělena na 3 kapitoly. Cílem práce je prozkoumat a popsat aktuální situaci týkající se integrace dětí s poruchami autistického spektra (PAS) na letní tábory. Dále chceme zjistit, čím je práce s nimi na táborech specifická. Volíme smíšený design výzkumu. Data jsou získaná pomocí polostrukturovaného interview a dotazníku vlastní konstrukce. Jako metoda analýzy dat je zvolena metoda zakotvené teorie. Výzkumu se účastní celkem 30 respondentů. Celý soubor je rozdělen na 3 výzkumné skupiny. První skupinu tvoří vedoucí z klasických letních táborů. V druhé skupině jsou rodiče dětí s PAS a poslední skupina se skládá z vedoucích a osobních asistentů dětí ze speciálních táborů pouze pro děti s PAS. Výsledky práce ukazují, že vedoucí se s dětmi s PAS na táborech setkávají a integraci jsou nakloněni, včetně uzpůsobení podmínek pro lepší spolupráci. Aktuálně vedoucí popisují nedostatek informací o problematice. Práce s dětmi vyžaduje empatii, trpělivost, strukturu programu a variabilitu her. Stěžejní je také spolupráce s rodiči.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis connects two topics, namely autism and summer camps. Due to the increasing prevalence, this topic seems timely. The theoretical part is divided into 3 chapters. The thesis aims to investigate and describe the current situation regarding the integration of children with autism spectrum disorders (ASD) to summer camps. It also seeks to discover specifics about working with the children at camps. A mixed research design is chosen. The data is obtained using a semi-structured interview and a questionnaire. The grounded theory method is chosen as the data analysis method. A total of 30 respondents participated in the research. The whole set is divided into 3 research groups. The first group consists of leaders from classic summer camps. The second group consists of parents of children with ASD and the last group consists of leaders and personal assistants of children from special camps only for children with ASD. The results of the work show that the leaders meet children with ASD at camps and are inclined towards integration, including adapting the conditions for better cooperation. Currently, the leaders describe a lack of information regarding the issue. Working with children requires empathy, patience, program structure and game variability. Cooperation with parents is also crucial.
Klíčová slova
integrace, letní tábor, poruchy autistického spektra, specifika práce
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, integration, summer camp, work specifics
Zásady pro vypracování
1. Poznatky budou čerpány z odborné literatury týkající se psychologie, problematikou PAS a volnočasové pedagogiky.
2. Práci bude vypracována v souladu s Manuálem pro psaní diplomových prací Katedry psychologie při Univerzitě Palackého v Olomouci.
3. Bude prozkoumáno proč děti s PAS často nejsou na dětských táborech, a za jakých podmínek by to bylo možné.
4. Mým vzorkem budou vedoucí na dětských táborech, kteří budou vybráni nepravděpodobnostní metodou samovýběru a libovolného výběru. Rodiče dětí s PAS budou pravděpodobně kontaktováni přes FB skupiny a spolky sdružující rodiny dětí s PAS.
5. Bude využita metoda zakotvené teorie.
6. Cílem bude metodika pro vedoucí na táborech.
7. Práci bude konzultována s vedoucím mé práce.
Zásady pro vypracování
1. Poznatky budou čerpány z odborné literatury týkající se psychologie, problematikou PAS a volnočasové pedagogiky.
2. Práci bude vypracována v souladu s Manuálem pro psaní diplomových prací Katedry psychologie při Univerzitě Palackého v Olomouci.
3. Bude prozkoumáno proč děti s PAS často nejsou na dětských táborech, a za jakých podmínek by to bylo možné.
4. Mým vzorkem budou vedoucí na dětských táborech, kteří budou vybráni nepravděpodobnostní metodou samovýběru a libovolného výběru. Rodiče dětí s PAS budou pravděpodobně kontaktováni přes FB skupiny a spolky sdružující rodiny dětí s PAS.
5. Bude využita metoda zakotvené teorie.
6. Cílem bude metodika pro vedoucí na táborech.
7. Práci bude konzultována s vedoucím mé práce.
Seznam doporučené literatury
Bohnert, A., Lieb, R., & Arola, N. (2016). More than leisure: Organized activity participation and socio-emotional adjustment among adolescents with autism 83 spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2783-8
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Peetrs, T. (1996). Autismus: od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Mníšek pod Brdy: Scientia.
Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra: Dětstký autismus; atypický autismus; aspergerův syndrom; dezintegrační poru. Praha: Portál.
Vážanský, M. (2001). Základy pedagogiky volného času (2. dopl. vyd). Brno: Print-Typia.
Seznam doporučené literatury
Bohnert, A., Lieb, R., & Arola, N. (2016). More than leisure: Organized activity participation and socio-emotional adjustment among adolescents with autism 83 spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2783-8
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Peetrs, T. (1996). Autismus: od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Mníšek pod Brdy: Scientia.
Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra: Dětstký autismus; atypický autismus; aspergerův syndrom; dezintegrační poru. Praha: Portál.
Vážanský, M. (2001). Základy pedagogiky volného času (2. dopl. vyd). Brno: Print-Typia.