Cílem této práce je prozkoumat, jak česká LGBTQ+ mládež vnímá a prožívá sexuální výchovu (SV). Dosavadní literatura ukazuje na významné mezery v současné SV. Společností zároveň rezonují debaty o jejích přínosech a rizicích i o problematice genderové a sexuální rozmanitosti. Prezentovaná studie poskytuje vhled do problematiky SV z pohledu 9 českých LGBTQ+ dospívajících ve věku 15-18 let. Se zúčastněnými byly realizovány kvalitativní polostrukturované rozhovory. Skrze tematickou analýzu dat byla identifikována tři hlavní témata. Téma "Byli jsme na to sami": Nedostatečnost současné sexuální výchovy zahrnuje vnímané nedostatky SV a jejich prožívané dopady. Téma "Já jsem na to narazila až na Instagramu": Internet jako z nouze ctnost zachycuje nuance užívání internetu jako zdroje suplujícího SV ve škole a rodině. V tématu "Možná by můj život byl trochu šťastnější a trochu jinej": Zájem o SV a vnímání její důležitosti LGBTQ+ dospívající volají po kvalitnější a inkluzivnější SV a diskutují její roli ve vlastním životě i životech druhých. Studie prohlubuje dosavadní poznatky o problematice SV v Česku a obohacuje je o komplexní perspektivu LGBTQ+ mladých.
Anotace v angličtině
The aim of this study is to explore how Czech LGBTQ+ youth perceives and experiences sexuality education (SE). Extant literature points to significant gaps in current SE. Concurrently, debates about its risks and benefits as well as about gender and sexuality diversity are resonating in society. The present research provides insight into SE from the perspective of 9 Czech LGBTQ+ people aged 15-18 who took part in qualitative semi-structured interviews. Three main themes have been identified through thematic analysis. "We were in it alone": The gaps in current sexuality education includes the perceived flaws in SE and their experienced impacts. "I only came across it on Instagram": Internet as a virtue of necessity captures the nuanced uses of the Internet to fill in for a lack of school and family SE. In "Maybe my life would've been a bit happier and a bit different": The demand for SE and its perceived importance, LGBTQ+ youth call for a higher quality, more inclusive SE and discuss its role in their own and others' lives. The findings extend current understanding of the issues of SE in Czechia and add the complex perspectives of LGBTQ+ adolescents.
Klíčová slova
sexuální výchova, LGBTQ+, sexuální identita, transgender, tematická analýza
Klíčová slova v angličtině
sexuality education, LGBTQ+, sexual identity, transgender, thematic analysis
Rozsah průvodní práce
96 s. (174 414 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je prozkoumat, jak česká LGBTQ+ mládež vnímá a prožívá sexuální výchovu (SV). Dosavadní literatura ukazuje na významné mezery v současné SV. Společností zároveň rezonují debaty o jejích přínosech a rizicích i o problematice genderové a sexuální rozmanitosti. Prezentovaná studie poskytuje vhled do problematiky SV z pohledu 9 českých LGBTQ+ dospívajících ve věku 15-18 let. Se zúčastněnými byly realizovány kvalitativní polostrukturované rozhovory. Skrze tematickou analýzu dat byla identifikována tři hlavní témata. Téma "Byli jsme na to sami": Nedostatečnost současné sexuální výchovy zahrnuje vnímané nedostatky SV a jejich prožívané dopady. Téma "Já jsem na to narazila až na Instagramu": Internet jako z nouze ctnost zachycuje nuance užívání internetu jako zdroje suplujícího SV ve škole a rodině. V tématu "Možná by můj život byl trochu šťastnější a trochu jinej": Zájem o SV a vnímání její důležitosti LGBTQ+ dospívající volají po kvalitnější a inkluzivnější SV a diskutují její roli ve vlastním životě i životech druhých. Studie prohlubuje dosavadní poznatky o problematice SV v Česku a obohacuje je o komplexní perspektivu LGBTQ+ mladých.
Anotace v angličtině
The aim of this study is to explore how Czech LGBTQ+ youth perceives and experiences sexuality education (SE). Extant literature points to significant gaps in current SE. Concurrently, debates about its risks and benefits as well as about gender and sexuality diversity are resonating in society. The present research provides insight into SE from the perspective of 9 Czech LGBTQ+ people aged 15-18 who took part in qualitative semi-structured interviews. Three main themes have been identified through thematic analysis. "We were in it alone": The gaps in current sexuality education includes the perceived flaws in SE and their experienced impacts. "I only came across it on Instagram": Internet as a virtue of necessity captures the nuanced uses of the Internet to fill in for a lack of school and family SE. In "Maybe my life would've been a bit happier and a bit different": The demand for SE and its perceived importance, LGBTQ+ youth call for a higher quality, more inclusive SE and discuss its role in their own and others' lives. The findings extend current understanding of the issues of SE in Czechia and add the complex perspectives of LGBTQ+ adolescents.
Klíčová slova
sexuální výchova, LGBTQ+, sexuální identita, transgender, tematická analýza
Klíčová slova v angličtině
sexuality education, LGBTQ+, sexual identity, transgender, thematic analysis
Zásady pro vypracování
Práce má za cíl zmapovat zkušenosti českých LGBTQ+ dospívajících se sexuální výchovou ve škole i jinde. Cílem je zejména zjistit, jak čeští LGBTQ+ dospívající vnímají svou sexuální výchovu a její kvalitu.
Stávajících výzkumů na téma sexuální výchovy v ČR je pomálu, zejména co se týče specifik LGBTQ+ témat. Průzkum České středoškolské unie (2020) ale poodhalil velké nedostatky v sexuální výchově poskytované školami. Na průzkum bych chtěla touto prací navázat a pomocí kvalitativního výzkumu se zaměřit na detaily a specifika žité zkušenosti LGBTQ+ dospívajících se sexuální výchovou.
Co se týče odborné literatury, v současnosti chybí poznání psychologického hlediska sexuální výchovy z pohledu jejích samotných příjemců. Tato práce má za cíl pomoci zaplnit tuto mezeru a osvětlit, jak svou sexuální výchovu vnímají a prožívají čeští LGBTQ+ dospívající.
Konkrétní otázky, které si práce klade, jsou například: Kde získávají čeští LGBTQ+ dospívající informace a rady ohledně sexuality, tělesna a vztahů? Jsou spokojeni s tím, jakým zdrojem jim je školní vzdělávání? Pokud jim formální vzdělávání nedostačuje, kam si chodí pro informace a rady, a jak to prožívají? Jak vnímají v tomto ohledu své rodinné prostředí? Jak se celkově (ne)dostatek zdrojů, jejich typ a kvalita odráží na jejich prožívání dospívání, formující se sexuality a vztahů? Jako sexuální výchovu očekávají a chtějí?
Za účelem zodpovězení těchto otázek plánuji provést osobní a/nebo online rozhovory s 6-15 českými LGBTQ+ lidmi ve věku 15-18 let. Plánovaný počet participantů je založený na doporučení Clarke, Braun a Hayfield (2015). Participanty získáme online propagací na sociálních sítích neziskové organizace Konsent, která se sexuální výchovou zabývá. Konsent má na Instagramu téměř 30 000 sledujících, z nichž většinu tvoří právě dospívající a mladí lidé. V Konsentu jsem zároveň zaměstnaná, takže tato propagace už je domluvena a o tématu mám do velké míry přehled.
Data budou vyhodnocována pomocí tematické analýzy dle Braun a Clarke (2006). S touto formou analýzy mám zkušenosti z bakalářského studia a publikované výzkumné studie (Hayfield a Křížová, 2021). Dle Clarke et al. (2015) je tematická analýza vhodná pro zodpovídání výzkumných otázek zaměřených na žitou zkušenost, vnímání a perspektivy i faktory a sociální procesy spjaté s určitými fenomény (v tomto případě první vztahy, rozvoj sexuality).
Tato práce je částečně inspirovaná mou předchozí výzkumnou činností (Hayfield a Křížová, 2021), která byla zaměřená na pansexuální a panromantické mladé lidi ve Velké Británii. Často zmiňovanou zkušeností těchto osob byl nedostatek (až absence) pozornosti věnované LGBTQ+ identitám ve školách. Tam, kde byla sexuální výchova už tak nedostačující, je výchova relevantní a inkluzivní pro LGBTQ+ lidi naprosto mizivá. Dospívání a rozvoj sexuality má pro LGBTQ+ osoby svá specifika. Výuka by je měla reflektovat a brát v potaz, aby předešla jejich diskriminaci a marginalizaci. Zajímá mě tedy, jak se má situace vzdělávání LGBTQ+ mladistvých v ČR.
Zásady pro vypracování
Práce má za cíl zmapovat zkušenosti českých LGBTQ+ dospívajících se sexuální výchovou ve škole i jinde. Cílem je zejména zjistit, jak čeští LGBTQ+ dospívající vnímají svou sexuální výchovu a její kvalitu.
Stávajících výzkumů na téma sexuální výchovy v ČR je pomálu, zejména co se týče specifik LGBTQ+ témat. Průzkum České středoškolské unie (2020) ale poodhalil velké nedostatky v sexuální výchově poskytované školami. Na průzkum bych chtěla touto prací navázat a pomocí kvalitativního výzkumu se zaměřit na detaily a specifika žité zkušenosti LGBTQ+ dospívajících se sexuální výchovou.
Co se týče odborné literatury, v současnosti chybí poznání psychologického hlediska sexuální výchovy z pohledu jejích samotných příjemců. Tato práce má za cíl pomoci zaplnit tuto mezeru a osvětlit, jak svou sexuální výchovu vnímají a prožívají čeští LGBTQ+ dospívající.
Konkrétní otázky, které si práce klade, jsou například: Kde získávají čeští LGBTQ+ dospívající informace a rady ohledně sexuality, tělesna a vztahů? Jsou spokojeni s tím, jakým zdrojem jim je školní vzdělávání? Pokud jim formální vzdělávání nedostačuje, kam si chodí pro informace a rady, a jak to prožívají? Jak vnímají v tomto ohledu své rodinné prostředí? Jak se celkově (ne)dostatek zdrojů, jejich typ a kvalita odráží na jejich prožívání dospívání, formující se sexuality a vztahů? Jako sexuální výchovu očekávají a chtějí?
Za účelem zodpovězení těchto otázek plánuji provést osobní a/nebo online rozhovory s 6-15 českými LGBTQ+ lidmi ve věku 15-18 let. Plánovaný počet participantů je založený na doporučení Clarke, Braun a Hayfield (2015). Participanty získáme online propagací na sociálních sítích neziskové organizace Konsent, která se sexuální výchovou zabývá. Konsent má na Instagramu téměř 30 000 sledujících, z nichž většinu tvoří právě dospívající a mladí lidé. V Konsentu jsem zároveň zaměstnaná, takže tato propagace už je domluvena a o tématu mám do velké míry přehled.
Data budou vyhodnocována pomocí tematické analýzy dle Braun a Clarke (2006). S touto formou analýzy mám zkušenosti z bakalářského studia a publikované výzkumné studie (Hayfield a Křížová, 2021). Dle Clarke et al. (2015) je tematická analýza vhodná pro zodpovídání výzkumných otázek zaměřených na žitou zkušenost, vnímání a perspektivy i faktory a sociální procesy spjaté s určitými fenomény (v tomto případě první vztahy, rozvoj sexuality).
Tato práce je částečně inspirovaná mou předchozí výzkumnou činností (Hayfield a Křížová, 2021), která byla zaměřená na pansexuální a panromantické mladé lidi ve Velké Británii. Často zmiňovanou zkušeností těchto osob byl nedostatek (až absence) pozornosti věnované LGBTQ+ identitám ve školách. Tam, kde byla sexuální výchova už tak nedostačující, je výchova relevantní a inkluzivní pro LGBTQ+ lidi naprosto mizivá. Dospívání a rozvoj sexuality má pro LGBTQ+ osoby svá specifika. Výuka by je měla reflektovat a brát v potaz, aby předešla jejich diskriminaci a marginalizaci. Zajímá mě tedy, jak se má situace vzdělávání LGBTQ+ mladistvých v ČR.
Seznam doporučené literatury
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa
Braun, V. & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: a practical guide for beginners. London, Great Britain: Sage Publications.
Clarke, V., Braun, V., & Hayfield, N. (2015). Thematic analysis. In J. A. Smith (Ed.), Qualitative psychology; A practical guide to research methods (pp. 222-248). London, Great Britain: Sage Publications.
Česká středoškolská unie. (2020). Zpráva z průzkumu – sexuální výchova na středních školách. Retrieved from https://stredoskolskaunie.cz/wp-content/uploads/2020/11/Zprava-z-pruzkumu-sexualni-vychova-na-strednich-skolach.pdf
Hayfield, N. & Křížová, K. (2021). It’s like bisexuality, but it isn’t: Pansexual and panromantic people’s understandings of their identities and eperiences of becoming educated about gender and sexuality. Journal of Bisexuality, 21(2), 167-193. doi: 10.1080/15299716.2021.1911015
Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí; Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha, Česká republika: Sociologické nakladatelství (SLON) a Masarykova univerzita.
Rašková, M. (2008). Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc, Česká republika: Univerzita Palackého v Olomouci.
Rašková, M. (2011). Užití metod sexuální výchovy z pohledu historie a současnosti českého školství. Arnica, 2, 49–55. Retrieved from https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2011/rozdelene_clanky/3ClanekARNICA22011.pdf
Sadková, T. (2018). Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice – systematický přehled teorie a praxe. Adiktologie, 18(1), 48–58. Retrieved from https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf
Seznam doporučené literatury
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa
Braun, V. & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: a practical guide for beginners. London, Great Britain: Sage Publications.
Clarke, V., Braun, V., & Hayfield, N. (2015). Thematic analysis. In J. A. Smith (Ed.), Qualitative psychology; A practical guide to research methods (pp. 222-248). London, Great Britain: Sage Publications.
Česká středoškolská unie. (2020). Zpráva z průzkumu – sexuální výchova na středních školách. Retrieved from https://stredoskolskaunie.cz/wp-content/uploads/2020/11/Zprava-z-pruzkumu-sexualni-vychova-na-strednich-skolach.pdf
Hayfield, N. & Křížová, K. (2021). It’s like bisexuality, but it isn’t: Pansexual and panromantic people’s understandings of their identities and eperiences of becoming educated about gender and sexuality. Journal of Bisexuality, 21(2), 167-193. doi: 10.1080/15299716.2021.1911015
Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí; Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha, Česká republika: Sociologické nakladatelství (SLON) a Masarykova univerzita.
Rašková, M. (2008). Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc, Česká republika: Univerzita Palackého v Olomouci.
Rašková, M. (2011). Užití metod sexuální výchovy z pohledu historie a současnosti českého školství. Arnica, 2, 49–55. Retrieved from https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2011/rozdelene_clanky/3ClanekARNICA22011.pdf
Sadková, T. (2018). Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice – systematický přehled teorie a praxe. Adiktologie, 18(1), 48–58. Retrieved from https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf