Tato bakalářská práce zkoumá mediální obraz vakcín proti Covidu-19 v období od 1.1. 2021 do 30.6. 2021. Výzkum je zaměřen na dva zpravodajské pořady dvou českých televizních stanic a bude proveden metodou kvantitativní obsahové analýzy.
Annotation in English
This bachelor thesis examines the media coverage of Covid-19 vaccines in the period of time from 1.1. 2021 to 30.6. 2021. The research is focused on two news programs of two Czech television stations and will be using the method of quantitative content analysis.
Keywords
Vakcíny, Covid-19, mediální obraz, obsahová analýza, Česká televize, Události, TV Nova, Televizní noviny
Keywords in English
Vaccines, Covid-19, media coverage, content analysis, Česká televize, Události, TV Nova, Televizní noviny
Length of the covering note
50 s. (74 162 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce zkoumá mediální obraz vakcín proti Covidu-19 v období od 1.1. 2021 do 30.6. 2021. Výzkum je zaměřen na dva zpravodajské pořady dvou českých televizních stanic a bude proveden metodou kvantitativní obsahové analýzy.
Annotation in English
This bachelor thesis examines the media coverage of Covid-19 vaccines in the period of time from 1.1. 2021 to 30.6. 2021. The research is focused on two news programs of two Czech television stations and will be using the method of quantitative content analysis.
Keywords
Vakcíny, Covid-19, mediální obraz, obsahová analýza, Česká televize, Události, TV Nova, Televizní noviny
Keywords in English
Vaccines, Covid-19, media coverage, content analysis, Česká televize, Události, TV Nova, Televizní noviny
Research Plan
Tématem mého výzkumu je analýza mediálního obrazu očkování proti viru Covid-19 v období od 27. prosince 2020 do 25. března 2021. Zkoumání bude zaměřeno na zpravodajské pořady ČT 1 a TV Nova.
K dosažení cíle práce využiji metodu kvantitativní obsahové analýzy. Tuto metodu jsem zvolila, protože mi umožňuje nejlépe dosáhnout mnou stanovených cílů. Také mi poskytuje prostor, abych odpověděla na stanovené výzkumné otázky.
Jako zkoumaná média jsem zvolila veřejnoprávní televizní stanici ČT 1 a soukromou televizní stanici TV Nova. Tato média budu zkoumat v období od 27. prosince 2020 (první naočkovaný jedinec v ČR) do 25. března 2021 (možnost nechat se očkovat pro chronicky nemocné lidi).
Výzkumnou jednotkou bude jeden příspěvek pořadu Televizní noviny (TV Nova) a jeden příspěvek pořadu Události (ČT 1) denně. Výzkumným vzorkem potom bude souhrn příspěvků za sledované období.
Jako sledované proměnné si volím: stopáž reportáže, pořadí příspěvku, kdo se k příspěvku vyjadřuje, názvy vakcín, výrobci vakcín, výroba vakcín, negativní účinky, pozitivní účinky, očkovací centra, distribuce, hodnocení, vztah k ČR, vztah k zahraničí, zmiňované státy, obrazy jednotlivých vakcín. Výsledná data budou následně podrobena analýze.
Pro výzkum jsem si stanovila hypotézy u nichž budu testovat jejich platnost:
Předpokládám, že média ve většině příspěvcích o účincích vakcín informovala neutrálně nebo negativně. Předpokládám také, že hlavním tématem televizního zpravodajství bude zpravodajství o vakcínách, nebo vakcinaci. Dále, že TV Nova bude ve svých příspěvcích informovat o vakcíně Sputnik V pozitivněji než ČT 1. Naopak ČT 1 bude pozitivnější v přístupu k vakcíně AstraZeneca než TV Nova.
Research Plan
Tématem mého výzkumu je analýza mediálního obrazu očkování proti viru Covid-19 v období od 27. prosince 2020 do 25. března 2021. Zkoumání bude zaměřeno na zpravodajské pořady ČT 1 a TV Nova.
K dosažení cíle práce využiji metodu kvantitativní obsahové analýzy. Tuto metodu jsem zvolila, protože mi umožňuje nejlépe dosáhnout mnou stanovených cílů. Také mi poskytuje prostor, abych odpověděla na stanovené výzkumné otázky.
Jako zkoumaná média jsem zvolila veřejnoprávní televizní stanici ČT 1 a soukromou televizní stanici TV Nova. Tato média budu zkoumat v období od 27. prosince 2020 (první naočkovaný jedinec v ČR) do 25. března 2021 (možnost nechat se očkovat pro chronicky nemocné lidi).
Výzkumnou jednotkou bude jeden příspěvek pořadu Televizní noviny (TV Nova) a jeden příspěvek pořadu Události (ČT 1) denně. Výzkumným vzorkem potom bude souhrn příspěvků za sledované období.
Jako sledované proměnné si volím: stopáž reportáže, pořadí příspěvku, kdo se k příspěvku vyjadřuje, názvy vakcín, výrobci vakcín, výroba vakcín, negativní účinky, pozitivní účinky, očkovací centra, distribuce, hodnocení, vztah k ČR, vztah k zahraničí, zmiňované státy, obrazy jednotlivých vakcín. Výsledná data budou následně podrobena analýze.
Pro výzkum jsem si stanovila hypotézy u nichž budu testovat jejich platnost:
Předpokládám, že média ve většině příspěvcích o účincích vakcín informovala neutrálně nebo negativně. Předpokládám také, že hlavním tématem televizního zpravodajství bude zpravodajství o vakcínách, nebo vakcinaci. Dále, že TV Nova bude ve svých příspěvcích informovat o vakcíně Sputnik V pozitivněji než ČT 1. Naopak ČT 1 bude pozitivnější v přístupu k vakcíně AstraZeneca než TV Nova.
a) SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií. Praha: Grada Publishing, 2014, s. 287-390. ISBN: 978-80-247-3568-9
a)TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. s. 192, ISBN: 80-7367-096-8
b) DROR, A.A., Eisenbach, N., TAIBER, S. et al. Vaccine hesitancy: the next challenge in the fight against COVID-19. European Journal of Epidemiology, 35, 2020, ISSN: 775–779
b) NEUMANN-BÖHME, S., VARGHESE, N.E., SABAT, I. et al. Once we have it, will we use it? A European survey on willingness to be vaccinated against COVID-19. The European Journal of Health Economics, 21, 2020, ISSN: 977–982
b) WOUTERS, Olivier J., SHADLEN, Kenneth C., SALCHER-KONRAD, Maximilian, POLLARD, Andrew J., LARSON, Heidi J., TEERAWATTANANON, Yot, JIT, Mark,
Challenges in ensuring global access to COVID-19 vaccines: production, affordability, allocation, and deployment,The Lancet,Volume 397, Issue 10278, 2021, Pages 1023-1034, ISSN: 0140-6736
b) BENDARZSEVSZKIJ, Anton, et al. V4 countries and the fight against the Covid-19 pandemic. 2021.
b) NĚMEC, Petr. Public relations, komunikace v konfliktních a krizových situacích, Praha: Management Press, 1999. ISBN: 80-85943-66-2
c) OGBODO, Jude Nwakpoke, ONWE, Emmanuel Chike, CHUKWU, Joseph, NWASUM, Chinedu Jude, NWAKPU, Ekwutosi Sanita, NWAKWO, Simon Ugochukwu, NWAMINIL, Samuel, ELEM, Stephen, OGBAEJA Nelson Iroabuchi. Communicating health crisis: a content analysis of global media framing of COVID-19, Healt Promotion Perspectives, 10 (3), 2020, ISSN: 257-269
c) VASTERMAN, Peter LM, RUIGROK, Nel. Pandemic alarm in the Dutch media: Media coverage of the 2009 influenza A(H1N1) pandemic and the role of the expert sources, European Journal of Communication, 28 (4), 2013, ISSN: 436-453
a) SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií. Praha: Grada Publishing, 2014, s. 287-390. ISBN: 978-80-247-3568-9
a)TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. s. 192, ISBN: 80-7367-096-8
b) DROR, A.A., Eisenbach, N., TAIBER, S. et al. Vaccine hesitancy: the next challenge in the fight against COVID-19. European Journal of Epidemiology, 35, 2020, ISSN: 775–779
b) NEUMANN-BÖHME, S., VARGHESE, N.E., SABAT, I. et al. Once we have it, will we use it? A European survey on willingness to be vaccinated against COVID-19. The European Journal of Health Economics, 21, 2020, ISSN: 977–982
b) WOUTERS, Olivier J., SHADLEN, Kenneth C., SALCHER-KONRAD, Maximilian, POLLARD, Andrew J., LARSON, Heidi J., TEERAWATTANANON, Yot, JIT, Mark,
Challenges in ensuring global access to COVID-19 vaccines: production, affordability, allocation, and deployment,The Lancet,Volume 397, Issue 10278, 2021, Pages 1023-1034, ISSN: 0140-6736
b) BENDARZSEVSZKIJ, Anton, et al. V4 countries and the fight against the Covid-19 pandemic. 2021.
b) NĚMEC, Petr. Public relations, komunikace v konfliktních a krizových situacích, Praha: Management Press, 1999. ISBN: 80-85943-66-2
c) OGBODO, Jude Nwakpoke, ONWE, Emmanuel Chike, CHUKWU, Joseph, NWASUM, Chinedu Jude, NWAKPU, Ekwutosi Sanita, NWAKWO, Simon Ugochukwu, NWAMINIL, Samuel, ELEM, Stephen, OGBAEJA Nelson Iroabuchi. Communicating health crisis: a content analysis of global media framing of COVID-19, Healt Promotion Perspectives, 10 (3), 2020, ISSN: 257-269
c) VASTERMAN, Peter LM, RUIGROK, Nel. Pandemic alarm in the Dutch media: Media coverage of the 2009 influenza A(H1N1) pandemic and the role of the expert sources, European Journal of Communication, 28 (4), 2013, ISSN: 436-453
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diplomantka představila svou práci, bohužel však nebyla schopná uspokojivě reagovala na dotazy z posudků a od komise.