Tématem této bakalářské práce je zkoumání výběru témat pro české online verze časopisů Elle a Marianne v období postihující vývoj a změny pandemie koronaviru. Předmětem zájmu jsou způsoby, jakými tyto lifestylové časopisy reflektují pandemickou situaci a jaké změny v postupu při výběru témat způsobila pandemie. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s redaktory najít a popsat rozdíly ve výběru témat obou časopisů, přičemž je zájmem zjistit především to, zda a jak se výběr témat, potažmo redakční rutiny, změnily ve zkoumaném období. Výzkum bude realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů s redaktory z českých online verzí magazínů Elle a Marianne. Otázky se budou týkat především změn ve výběru témat v souvislosti s pandemií covidu-19.
Annotation in English
The topic of this bachelor's thesis is to examine the topic choice for the Czech online versions of Elle and Marianne magazines in the period affecting the development and changes of the coronavirus pandemic. Of interest are the ways in which these lifestyle magazines reflect the pandemic situation and what changes in the topic choice process have been caused by the pandemic. The aim of our bachelor's thesis is to find and describe the differences in the topic choice of both journals through semi-structured interviews with editors, while we will be primarily interested in whether and how the topic choice, i.e., editorial routines, changed in the period. We will conduct the research through semi-structured interviews with editors of the Czech online version of Elle magazine and the Czech online version of Marianne magazine. The questions will mainly concern changes in the choice of topics in connection with the COVID-19 pandemic.
Tématem této bakalářské práce je zkoumání výběru témat pro české online verze časopisů Elle a Marianne v období postihující vývoj a změny pandemie koronaviru. Předmětem zájmu jsou způsoby, jakými tyto lifestylové časopisy reflektují pandemickou situaci a jaké změny v postupu při výběru témat způsobila pandemie. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s redaktory najít a popsat rozdíly ve výběru témat obou časopisů, přičemž je zájmem zjistit především to, zda a jak se výběr témat, potažmo redakční rutiny, změnily ve zkoumaném období. Výzkum bude realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů s redaktory z českých online verzí magazínů Elle a Marianne. Otázky se budou týkat především změn ve výběru témat v souvislosti s pandemií covidu-19.
Annotation in English
The topic of this bachelor's thesis is to examine the topic choice for the Czech online versions of Elle and Marianne magazines in the period affecting the development and changes of the coronavirus pandemic. Of interest are the ways in which these lifestyle magazines reflect the pandemic situation and what changes in the topic choice process have been caused by the pandemic. The aim of our bachelor's thesis is to find and describe the differences in the topic choice of both journals through semi-structured interviews with editors, while we will be primarily interested in whether and how the topic choice, i.e., editorial routines, changed in the period. We will conduct the research through semi-structured interviews with editors of the Czech online version of Elle magazine and the Czech online version of Marianne magazine. The questions will mainly concern changes in the choice of topics in connection with the COVID-19 pandemic.
Tématem naší práce bude zkoumání výběru témat pro české online verze časopisů Elle a Marianne v období postihující vývoj a změny pandemie koronaviru. Bude nás zajímat, jak tyto lifestylové časopisy reflektují pandemickou situaci a jaké změny v postupu při výběru témat pandemie způsobila.
Cíl práce
Uvědomujeme si, že pandemie není statický jev, proto se chceme zaměřit na její průběh a mapovat změny, které tento přinesl ve výše uvedených časopisech. Význam práce shledáváme především v aktuálnosti tématu, kdy se nám podaří zjistit, zda a jak tyto relaxační magazíny reflektují téma životního stylu v kontextu období před vypuknutím pandemie (podzim 2019), probíhající pandemie (podzim 2020) a v období, kdy má covid-19 ustupující tendenci, avšak ve společnosti se objevuje nová delta mutace koronaviru (podzim 2021). Za cíl naší bakalářské práce si klademe prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s redaktorkami a redaktory najít a popsat rozdíly ve výběru témat obou časopisů, přičemž nás bude primárně zajímat, zda a jak se výběr témat, potažmo redakční rutiny, změnily v námi zkoumaném období.
Metodika práce
Zvoleného cíle chceme dosáhnout pomocí rozhovorů. Výzkum budeme realizovat pomocí polostrukturovaných rozhovorů s redaktorkami a redaktory z české online Elle a Marianne. Otázky se budou týkat především změn ve výběru témat v souvislosti s pandemií covidu-19. Zohlední případné změny v kritériích pro výběr témat nebo změny v redakčních rutinách. Otázky, které položíme dotazovaným přitom nebudou shodné s otázkami výzkumnými (na něž odpovíme v závěrečné zprávě z našeho šetření) (Sedláková 2014, 209). Při vytváření struktur rozhovorů chceme postupovat podle Hendla, tj.1) navržení obecného tématu (proměna kritérií pro výběr témat před a během období koronaviru), napsání vedlejších témat a okruhů otázek (např. změny v redakčních rutinách), 2) uspořádání oblastí zájmů dle logiky a důležitosti (citlivá témata nakonec – př. osobní názor a prožívání redaktorek/redaktorů změn způsobených koronavirem týkajících se výběru témat pro jednotlivá vydání), 3) zamyšlení se nad formou a pořadím otázek (nejprve se budeme věnovat standardnímu postupu při výběru témat v období před pandemií a poté jejím vlivům a následným změnám v postupu výběru), 4) promyšlení prohlubujících a sondážních otázek, které vznikají ad hoc při realizaci rozhovoru, mohou fungovat jako projevení souhlasu, shrnutí výpovědi redaktora nebo také jako žádost o doplnění podrobností (Sedláková 2014, 211) – např. kdy redaktorky/redaktoři poprvé zaznamenali vliv pandemie covidu-19 na průběh výběru témat, jak tuto skutečnost reflektovali apod. Návrh návodu rozhovoru:1. okruh – reflexe tématu životního stylu v kontextu období před globální pandemií a po jejím vypuknutím, 2. okruh – rozdíly ve výběru témat časopisů ve vztahu k pandemii covidu-19, 3. okruh – osobní názor a prožívání redaktorek/redaktorů změn způsobených koronavirem týkajících se výběru témat pro jednotlivá vydání.
Osnova práce
A. Teoretická část
1) Elle a Marianne jako exkluzivní lifestylové časopisy
2) Charakteristika a struktura obsahů magazínů Elle a Marianne
3) Covid-19 a módní průmysl
B. Metodologie výzkumu
C. Praktická část:
1) Polostrukturované rozhovory s redaktorkami/redaktory z české online Elle a z české online Marianne
Research Plan
Téma práce
Tématem naší práce bude zkoumání výběru témat pro české online verze časopisů Elle a Marianne v období postihující vývoj a změny pandemie koronaviru. Bude nás zajímat, jak tyto lifestylové časopisy reflektují pandemickou situaci a jaké změny v postupu při výběru témat pandemie způsobila.
Cíl práce
Uvědomujeme si, že pandemie není statický jev, proto se chceme zaměřit na její průběh a mapovat změny, které tento přinesl ve výše uvedených časopisech. Význam práce shledáváme především v aktuálnosti tématu, kdy se nám podaří zjistit, zda a jak tyto relaxační magazíny reflektují téma životního stylu v kontextu období před vypuknutím pandemie (podzim 2019), probíhající pandemie (podzim 2020) a v období, kdy má covid-19 ustupující tendenci, avšak ve společnosti se objevuje nová delta mutace koronaviru (podzim 2021). Za cíl naší bakalářské práce si klademe prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s redaktorkami a redaktory najít a popsat rozdíly ve výběru témat obou časopisů, přičemž nás bude primárně zajímat, zda a jak se výběr témat, potažmo redakční rutiny, změnily v námi zkoumaném období.
Metodika práce
Zvoleného cíle chceme dosáhnout pomocí rozhovorů. Výzkum budeme realizovat pomocí polostrukturovaných rozhovorů s redaktorkami a redaktory z české online Elle a Marianne. Otázky se budou týkat především změn ve výběru témat v souvislosti s pandemií covidu-19. Zohlední případné změny v kritériích pro výběr témat nebo změny v redakčních rutinách. Otázky, které položíme dotazovaným přitom nebudou shodné s otázkami výzkumnými (na něž odpovíme v závěrečné zprávě z našeho šetření) (Sedláková 2014, 209). Při vytváření struktur rozhovorů chceme postupovat podle Hendla, tj.1) navržení obecného tématu (proměna kritérií pro výběr témat před a během období koronaviru), napsání vedlejších témat a okruhů otázek (např. změny v redakčních rutinách), 2) uspořádání oblastí zájmů dle logiky a důležitosti (citlivá témata nakonec – př. osobní názor a prožívání redaktorek/redaktorů změn způsobených koronavirem týkajících se výběru témat pro jednotlivá vydání), 3) zamyšlení se nad formou a pořadím otázek (nejprve se budeme věnovat standardnímu postupu při výběru témat v období před pandemií a poté jejím vlivům a následným změnám v postupu výběru), 4) promyšlení prohlubujících a sondážních otázek, které vznikají ad hoc při realizaci rozhovoru, mohou fungovat jako projevení souhlasu, shrnutí výpovědi redaktora nebo také jako žádost o doplnění podrobností (Sedláková 2014, 211) – např. kdy redaktorky/redaktoři poprvé zaznamenali vliv pandemie covidu-19 na průběh výběru témat, jak tuto skutečnost reflektovali apod. Návrh návodu rozhovoru:1. okruh – reflexe tématu životního stylu v kontextu období před globální pandemií a po jejím vypuknutím, 2. okruh – rozdíly ve výběru témat časopisů ve vztahu k pandemii covidu-19, 3. okruh – osobní názor a prožívání redaktorek/redaktorů změn způsobených koronavirem týkajících se výběru témat pro jednotlivá vydání.
Osnova práce
A. Teoretická část
1) Elle a Marianne jako exkluzivní lifestylové časopisy
2) Charakteristika a struktura obsahů magazínů Elle a Marianne
3) Covid-19 a módní průmysl
B. Metodologie výzkumu
C. Praktická část:
1) Polostrukturované rozhovory s redaktorkami/redaktory z české online Elle a z české online Marianne
Recommended resources
a)
1) HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
2) LUTZ, Hagen, Jakub JAKUB, Končelík IRENA, Schulz WINFRIED a Scherer HELMUT. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0827-8.
3) SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
4) ŠIROKÝ, Jan. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 9788025135105.
5) SCHARLAU, Christine. Techniky vedení rozhovoru. Praha: Grada Publishing, 2008.ISBN: 978-80-247-2234-4
b)
1) MCCRACKEN, Ellen. Decoding Women’s Magazines [online]. Palgrave Macmillan UK, 1993 [cit. 2021-01-24]. ISBN 978-1-349-22381-7. Dostupné z: https://www.palgrave.com/gp/book/9780333535905
2) GOUGH-YATES, Anna. Understanding Women's Magazines. Routledge, 2002. ISBN 9780415216395.
3) CARDOSO, Daniel a Carla RODRIGUES CARDOSO. Women's Lifestyle Magazines. The International Encyclopedia of Gender, Media, and Communication. John Wiley, 2020, s. 1-7. ISBN 10.1002/9781119429128.iegmc132.
c)
1) KOPPLÖVÁ, Barbara. Kam směřují časopisy a lifestylové magazíny. In: 10 let v českých médiích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 142 s. ISBN 8071789259.
2) KADLECOVÁ, K. Ženské časopisy pro pokročilé: Literární interpretace a kritická analýza diskurzu měsíčníku Marianne. 1. vyd. Liberec: Nakladatelství Bor, 2006. 114 s. ISBN 80-86807-25-8.
3) FERGUSON. M. Forever Femine (Women’s Magazines and the Cult of Feminity). Hampshire: Gower Publishing Company, 1985.
4) BINKOVÁ, Pavlína. Vlasta – všechny stránky ženy. In: Média a realita. Brno: Vydavatelství MU, 2000, s. 121-144. ISBN 80-210-2367-8.
5) PAEK, Hye-Jin a Michelle R. NELSON. A Cross-Cultural and Cross-Media Comparison of Female Nudity in Advertising. Journal of Promotion Management [online]. 2007, 13(1-2), 145-167 [cit. 2018-11-04]. DOI: 10.1300/J057v13n01_10. ISSN 1049-6491. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J057v13n01_10
6) BELKAOUI, Ahmed a Janice M. BELKAOUI. A Comparative Analysis of the Roles Portrayed by Women in Print Advertisements: 1958, 1970, 1972. Journal of Marketing Research [online]. 1976, 13(2), 168-172 [cit. 2018-10-23]. DOI: 10.2307/3150853. ISSN 00222437. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/3150853?origin=crossref
7) BROWN, Ann a Tess KNIGHT. Shifts in media images of women appearance and social status from 1960 to 2010: A content analysis of beauty advertisements in two Australian magazines. Journal of Aging Studies [online]. 2015, 35, 74-83 [cit. 2018-05-16]. DOI: 10.1016/j.jaging.2015.08.003. ISSN 08904065. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S089040651530089X
Recommended resources
a)
1) HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
2) LUTZ, Hagen, Jakub JAKUB, Končelík IRENA, Schulz WINFRIED a Scherer HELMUT. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0827-8.
3) SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
4) ŠIROKÝ, Jan. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 9788025135105.
5) SCHARLAU, Christine. Techniky vedení rozhovoru. Praha: Grada Publishing, 2008.ISBN: 978-80-247-2234-4
b)
1) MCCRACKEN, Ellen. Decoding Women’s Magazines [online]. Palgrave Macmillan UK, 1993 [cit. 2021-01-24]. ISBN 978-1-349-22381-7. Dostupné z: https://www.palgrave.com/gp/book/9780333535905
2) GOUGH-YATES, Anna. Understanding Women's Magazines. Routledge, 2002. ISBN 9780415216395.
3) CARDOSO, Daniel a Carla RODRIGUES CARDOSO. Women's Lifestyle Magazines. The International Encyclopedia of Gender, Media, and Communication. John Wiley, 2020, s. 1-7. ISBN 10.1002/9781119429128.iegmc132.
c)
1) KOPPLÖVÁ, Barbara. Kam směřují časopisy a lifestylové magazíny. In: 10 let v českých médiích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 142 s. ISBN 8071789259.
2) KADLECOVÁ, K. Ženské časopisy pro pokročilé: Literární interpretace a kritická analýza diskurzu měsíčníku Marianne. 1. vyd. Liberec: Nakladatelství Bor, 2006. 114 s. ISBN 80-86807-25-8.
3) FERGUSON. M. Forever Femine (Women’s Magazines and the Cult of Feminity). Hampshire: Gower Publishing Company, 1985.
4) BINKOVÁ, Pavlína. Vlasta – všechny stránky ženy. In: Média a realita. Brno: Vydavatelství MU, 2000, s. 121-144. ISBN 80-210-2367-8.
5) PAEK, Hye-Jin a Michelle R. NELSON. A Cross-Cultural and Cross-Media Comparison of Female Nudity in Advertising. Journal of Promotion Management [online]. 2007, 13(1-2), 145-167 [cit. 2018-11-04]. DOI: 10.1300/J057v13n01_10. ISSN 1049-6491. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J057v13n01_10
6) BELKAOUI, Ahmed a Janice M. BELKAOUI. A Comparative Analysis of the Roles Portrayed by Women in Print Advertisements: 1958, 1970, 1972. Journal of Marketing Research [online]. 1976, 13(2), 168-172 [cit. 2018-10-23]. DOI: 10.2307/3150853. ISSN 00222437. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/3150853?origin=crossref
7) BROWN, Ann a Tess KNIGHT. Shifts in media images of women appearance and social status from 1960 to 2010: A content analysis of beauty advertisements in two Australian magazines. Journal of Aging Studies [online]. 2015, 35, 74-83 [cit. 2018-05-16]. DOI: 10.1016/j.jaging.2015.08.003. ISSN 08904065. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S089040651530089X
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diplomantka představila svou práci a uspokojivě reagovala na otázky z posudků a od komise.