Hlavním cílem diplomové práce je zhodnotit vliv zastavěného prostředí hodnoceného na základě indexu chodeckosti na aktivní transport do školy u adolescentů vybraných základních škol v Opavě. Tato diplomová práce je vedena jako kvantitativní průřezová studie. Do výzkumu byly zahrnuty 3 základní školy v Opavě. Výzkumný soubor byl tvořen 129 účastníky (72 chlapců a 57 dívek). Index chodeckosti byl vypočítán pomocí již vytvořeného Arcgis toolboxu, kterým je Walkability index (WAI). Výsledky dokládají snižující se počet žáků, kteří s narůstající vzdáleností bydliště od školy využívají aktivní způsob transportu. Potvrdil se rovněž očekávaný vysoký index chodeckosti v centru Opavy, předměstí a na velkých sídlištích. Nebyl zjištěn žádný signifikantně významný vliv indexu chodeckosti na způsob transportu do a ze školy ani na pohybovou aktivitou během cesty do školy.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis is to evaluate the influence of the built environment, which was evaluated based on the walkability index, on active transportation to school among adolescents of selected elementary schools in Opava. The thesis is a quantitative cross- sectional study. 129 participants (72 boys and 57 girls) from 3 elementary schools in Opava were included in the research. The walkability index was calculated with a Arcgis toolbox Walkability Index (WAI). The results show that the number of pupils using an active mode of transport decreases as the distance between their residence and school increases. The expected high pedestrian index in the centre of Opava, the suburbs and in large housing estates was also confirmed. No significant effect of the walkability index was found on the method of transport to and from school or on physical activity during the journey to school.
Klíčová slova
Chodeckost, konektivita, aktivní transport, Opava
Klíčová slova v angličtině
Walkability, connectivy, active transport, Opava
Rozsah průvodní práce
65+3 strany, 14 750 slov
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je zhodnotit vliv zastavěného prostředí hodnoceného na základě indexu chodeckosti na aktivní transport do školy u adolescentů vybraných základních škol v Opavě. Tato diplomová práce je vedena jako kvantitativní průřezová studie. Do výzkumu byly zahrnuty 3 základní školy v Opavě. Výzkumný soubor byl tvořen 129 účastníky (72 chlapců a 57 dívek). Index chodeckosti byl vypočítán pomocí již vytvořeného Arcgis toolboxu, kterým je Walkability index (WAI). Výsledky dokládají snižující se počet žáků, kteří s narůstající vzdáleností bydliště od školy využívají aktivní způsob transportu. Potvrdil se rovněž očekávaný vysoký index chodeckosti v centru Opavy, předměstí a na velkých sídlištích. Nebyl zjištěn žádný signifikantně významný vliv indexu chodeckosti na způsob transportu do a ze školy ani na pohybovou aktivitou během cesty do školy.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis is to evaluate the influence of the built environment, which was evaluated based on the walkability index, on active transportation to school among adolescents of selected elementary schools in Opava. The thesis is a quantitative cross- sectional study. 129 participants (72 boys and 57 girls) from 3 elementary schools in Opava were included in the research. The walkability index was calculated with a Arcgis toolbox Walkability Index (WAI). The results show that the number of pupils using an active mode of transport decreases as the distance between their residence and school increases. The expected high pedestrian index in the centre of Opava, the suburbs and in large housing estates was also confirmed. No significant effect of the walkability index was found on the method of transport to and from school or on physical activity during the journey to school.
Klíčová slova
Chodeckost, konektivita, aktivní transport, Opava
Klíčová slova v angličtině
Walkability, connectivy, active transport, Opava
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude navazovat na Davidem Králem již obhájenou diplomovou práci na FTK UP. Použitý bude stejný výzkum i stejný vzorek respondentů, prezentované ale budou dominantně nové, originální výsledky, které se v původní diplomové práci nenacházely. Konkrétně se bude jednat např. o hodnocení konektivity, entropie nebo chodeckosti (walkability) urbánního prostředí na příkladu uskutečněných cest adolescentů do ZŠ v Opavě. Z již zmíněných důvodů může být teoretická (rešeršní) i empirická (výsledková) část práce zeštíhlena citovanými odkazy na původní práci.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude navazovat na Davidem Králem již obhájenou diplomovou práci na FTK UP. Použitý bude stejný výzkum i stejný vzorek respondentů, prezentované ale budou dominantně nové, originální výsledky, které se v původní diplomové práci nenacházely. Konkrétně se bude jednat např. o hodnocení konektivity, entropie nebo chodeckosti (walkability) urbánního prostředí na příkladu uskutečněných cest adolescentů do ZŠ v Opavě. Z již zmíněných důvodů může být teoretická (rešeršní) i empirická (výsledková) část práce zeštíhlena citovanými odkazy na původní práci.
Seznam doporučené literatury
Dygrýn, J., & Mitáš, J. (2009). Zastavěné prostředí v pohybové aktivitě obyvatel Olomouce s využitím geografických informačních systémů. Tělesná kultura, 32(2), 100-109.
Hajna, S., Dasgupta, K., Halparin, M., Ross, N. A. 2013. Neighborhood walkability: field validation of geographic information system measures. American Journal of Preventive Medicine 44 (6), 55–59.
Ikeda, E., Stewart, T., Garrett, N., Egli, V., Mandic, S., Hosking, J. 2018. Built environment associates of active school travel in new Zealand children and youth: a systematic meta-analysis using individual participant data. J. Transp. Health 9, 117–131.
Mandic, S., Leon de la Barra, S., García Bengoechea, E., Stevens, E., Flaherty, C., Moore, A. 2015. Personal, social and environmental correlates of active transport to school among adolescents in Otago, New Zealand. J. Sci. Med. Sport. 18, 432–437.
Mitáš, J., Dygrýn, J., Rubín, L., Křen, F., Vorlíček, M., Nykodým, J., ... & Frömel, K. (2018). Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study. Tělesná kultura.
Rišová, K., 2020 Walkability research: Concept, methods and a critical review of post-socialist studies. Geografický časopis 72 (3), 219–242.
Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5451-1.
Seznam doporučené literatury
Dygrýn, J., & Mitáš, J. (2009). Zastavěné prostředí v pohybové aktivitě obyvatel Olomouce s využitím geografických informačních systémů. Tělesná kultura, 32(2), 100-109.
Hajna, S., Dasgupta, K., Halparin, M., Ross, N. A. 2013. Neighborhood walkability: field validation of geographic information system measures. American Journal of Preventive Medicine 44 (6), 55–59.
Ikeda, E., Stewart, T., Garrett, N., Egli, V., Mandic, S., Hosking, J. 2018. Built environment associates of active school travel in new Zealand children and youth: a systematic meta-analysis using individual participant data. J. Transp. Health 9, 117–131.
Mandic, S., Leon de la Barra, S., García Bengoechea, E., Stevens, E., Flaherty, C., Moore, A. 2015. Personal, social and environmental correlates of active transport to school among adolescents in Otago, New Zealand. J. Sci. Med. Sport. 18, 432–437.
Mitáš, J., Dygrýn, J., Rubín, L., Křen, F., Vorlíček, M., Nykodým, J., ... & Frömel, K. (2018). Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study. Tělesná kultura.
Rišová, K., 2020 Walkability research: Concept, methods and a critical review of post-socialist studies. Geografický časopis 72 (3), 219–242.
Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5451-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student v úvodu své prezentace přestavil komisi hlavní cíle své práce a také použité metody. Podrobněji se zaměřil na výzkum transportu pro cestu do a ze školy a v závěru shrnul hlavní zjištění své práce.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se student zaměřil na:
- termíny walkability a chodeckost -obecně termín chodeckost - využíváno ve výzkumech v oboru kinantropologie, schůdnost je spíš předklad využívaný na Slovensku. Návrhy žádné jednoslovné nemám, dvouslovné možná index pěší přívětivosti, případně to vůbec nepřekládat a zůstat u termínu walkability
- termín entropie - metodika výpočtu indexu chodeckosti byla vytvořena v rámci mezinárodního projektu IPEN. Český překlad jednotlivých subindexů jsem převzal z již obhájených disertačních a diplomových prací.
- index sídelní hustoty - opět špatně použitý termín
- Spearmanův korelační koeficient - proč by použit a nebyl použit raději Pearsonův korelační koeficient? - Na základě testu normality a vizuální kontroly histogramu bylo zjištěno u počtů kroků během cesty do školy nenormální rozložení dat. V prací jsou tak využívány metody neparametrické statistiky.
V diskusi:
- dr.Létal - Použití indexu entropie a indexu sídelní hustoty
- dr. Létal - hodnotí se i kritérium pro jízdu na kole, jestli má škola zázemí na uzamčení a uschování kola, koloběžky a pod? - Ano, byly uvedeny překážku bránící aktivnímu transportu, mimo jiné bylo uvedeno vybudování kolárny v prostorách školy.