Cílem práce je popsat specifika postojů pedagogických pracovníků ke společnému vzdělávání. Cílem výzkumu je zjistit, jaký je obsah a projevy postojů pedagogických pracovníků vůči společnému vzdělávání. Dílčím cílem je formulovat soubor doporučení pro pedagogické pracovníky zaměřený na posílení pozitivních postojů vůči žákům se SVP. Naplnění cílů je spojeno v teoretické části práce s podáním teoretických východisek zaměřených na popis společného vzdělávání, specifik vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a postoji učitelů ke společnému vzdělávání. Výzkum je koncipován jako kvantitativní, formulované hypotézy jsou ověřeny pomocí chí-kvadrátu. Součástí práce je doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to describe the specifics of the attitudes of teaching staff towards inklusive education. The aim of the research is to find out what is the content and manifestations of the attitudes of teaching staff towards inklusive education. A sub-objective is to formulate a set of recommendations for educational staff aimed at strengthening positive attitudes towards pupils with SEN. The fulfilment of the objectives is connected in the theoretical part of the thesis with the presentation of theoretical backgrounds aimed at describing common education, specifics of selected groups of pupils with special educational needs and teachers' attitudes towards common education. The research is designed as quantitative, the formulated hypotheses are tested by chi-square. The thesis includes recommendations for practice.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, podpůrná opatření, postižení, postoj, společné vzdělávání, učitel, žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
Klíčová slova v angličtině
Attitude, disability, inclusive education, support measures, teaching assistant, teacher, pupil with special educational needs
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je popsat specifika postojů pedagogických pracovníků ke společnému vzdělávání. Cílem výzkumu je zjistit, jaký je obsah a projevy postojů pedagogických pracovníků vůči společnému vzdělávání. Dílčím cílem je formulovat soubor doporučení pro pedagogické pracovníky zaměřený na posílení pozitivních postojů vůči žákům se SVP. Naplnění cílů je spojeno v teoretické části práce s podáním teoretických východisek zaměřených na popis společného vzdělávání, specifik vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a postoji učitelů ke společnému vzdělávání. Výzkum je koncipován jako kvantitativní, formulované hypotézy jsou ověřeny pomocí chí-kvadrátu. Součástí práce je doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to describe the specifics of the attitudes of teaching staff towards inklusive education. The aim of the research is to find out what is the content and manifestations of the attitudes of teaching staff towards inklusive education. A sub-objective is to formulate a set of recommendations for educational staff aimed at strengthening positive attitudes towards pupils with SEN. The fulfilment of the objectives is connected in the theoretical part of the thesis with the presentation of theoretical backgrounds aimed at describing common education, specifics of selected groups of pupils with special educational needs and teachers' attitudes towards common education. The research is designed as quantitative, the formulated hypotheses are tested by chi-square. The thesis includes recommendations for practice.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, podpůrná opatření, postižení, postoj, společné vzdělávání, učitel, žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
Klíčová slova v angličtině
Attitude, disability, inclusive education, support measures, teaching assistant, teacher, pupil with special educational needs
Zásady pro vypracování
Rešerše odborné literatury (včetně cizojazyčné) vztahující s k tématu diplomové práce.
Vytvoření obsahové struktury diplomové práce.
Vypracování teoretické části diplomové práce.
Realizace praktické části diplomové práce.
Zhodnocení naplnění cílů praktické části diplomové práce.
Definování závěrů diplomové práce.
Stanovení závěru práce.
Zásady pro vypracování
Rešerše odborné literatury (včetně cizojazyčné) vztahující s k tématu diplomové práce.
Vytvoření obsahové struktury diplomové práce.
Vypracování teoretické části diplomové práce.
Realizace praktické části diplomové práce.
Zhodnocení naplnění cílů praktické části diplomové práce.
Definování závěrů diplomové práce.
Stanovení závěru práce.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, Jan. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3372-1.
NĚMEC, Zbyněk. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416.8.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-210-5032-7.
MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Michal RŮŽIČKA. Postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání. Olomouc, 2018.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, Jan. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3372-1.
NĚMEC, Zbyněk. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416.8.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-210-5032-7.
MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Michal RŮŽIČKA. Postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání. Olomouc, 2018.