Informace o kvalifikační práci Principy mystifikace v produkci společnosti Hypermarket film,
především pak ve filmech Český sen, Svět podle Daliborka a V síti
Tato práce se zabývá otázkou, jakým způsobem lze v dokumentární tvorbě do dramaturgického konceptu díla záměrně zakomponovat principy mystifikace, a jak se je následně daří filmařsky uchopit. Mystifikace zde není vnímána pouze jako manipulující, či zavádějící postup, ale jako sdružující princip, který zasahuje do celého procesu vzniku filmu. Režisérům se na základě těchto postupů otevírají nové možnosti, pomocí kterých mohou upozornit na vnímanou sociální problematiku. Vybrané dokumentárních filmy Český sen, Svět podle Daliborka a V síti z produkce společnosti HYPERMARKET FILM jsou poté rozebrány jak z hlediska sledované mystifikace, tak z hlediska vztahů mezi tvůrci filmu a sociálními herci, popřípadě mezi tvůrci filmu a diváky.
Anotace v angličtině
This study deals with the question of how the principles of mystification can be intentionally incorporated into the dramaturgical concept of documentary production, and how they are grasped in a cinematic manner. Mystification is not only perceived as a manipulative or misleading procedure, but as an associative principle that intervenes in the whole process of film creation. Based on these procedures, new opportunities open up for directors to draw attention to perceived social issues. Selected documentaries Český sen, Svět podle Daliborka and V síti produced by HYPERMARKET FILM are then analyzed both in terms of the mystification pursued and in terms of relations between filmmakers and social actors, or between filmmakers and viewers.
Tato práce se zabývá otázkou, jakým způsobem lze v dokumentární tvorbě do dramaturgického konceptu díla záměrně zakomponovat principy mystifikace, a jak se je následně daří filmařsky uchopit. Mystifikace zde není vnímána pouze jako manipulující, či zavádějící postup, ale jako sdružující princip, který zasahuje do celého procesu vzniku filmu. Režisérům se na základě těchto postupů otevírají nové možnosti, pomocí kterých mohou upozornit na vnímanou sociální problematiku. Vybrané dokumentárních filmy Český sen, Svět podle Daliborka a V síti z produkce společnosti HYPERMARKET FILM jsou poté rozebrány jak z hlediska sledované mystifikace, tak z hlediska vztahů mezi tvůrci filmu a sociálními herci, popřípadě mezi tvůrci filmu a diváky.
Anotace v angličtině
This study deals with the question of how the principles of mystification can be intentionally incorporated into the dramaturgical concept of documentary production, and how they are grasped in a cinematic manner. Mystification is not only perceived as a manipulative or misleading procedure, but as an associative principle that intervenes in the whole process of film creation. Based on these procedures, new opportunities open up for directors to draw attention to perceived social issues. Selected documentaries Český sen, Svět podle Daliborka and V síti produced by HYPERMARKET FILM are then analyzed both in terms of the mystification pursued and in terms of relations between filmmakers and social actors, or between filmmakers and viewers.
Mystifikace není viděna jen jako forma zavádějícího či nepravdivého vyjádření, ale jako sdružující dramaturgický princip, jenž zasahuje do celého procesu života filmu od developmentu až po distribuci a PR strategii. Ve všech těchto fázích je rozehráván princip interaktivní hry s objekty díla, stejně jako s jeho recipienty, médii a institucemi, je implicitní součástí aktivistické a angažované povahy díla a součástí jeho filozofické konstrukce. Jako metodologický základ bude použita kategorizace funkcí a typů dokumentárních filmů Billa Nicholse a Guye Gauthiera, stejně jako práce zachycující specifický tuzemský kontext. U teorie mystifikace pak bude přihlédnuto rovněž k české tradici tohoto druhu umělecké tvorby. (Lederbuchová, Borecký).
Zásady pro vypracování
Mystifikace není viděna jen jako forma zavádějícího či nepravdivého vyjádření, ale jako sdružující dramaturgický princip, jenž zasahuje do celého procesu života filmu od developmentu až po distribuci a PR strategii. Ve všech těchto fázích je rozehráván princip interaktivní hry s objekty díla, stejně jako s jeho recipienty, médii a institucemi, je implicitní součástí aktivistické a angažované povahy díla a součástí jeho filozofické konstrukce. Jako metodologický základ bude použita kategorizace funkcí a typů dokumentárních filmů Billa Nicholse a Guye Gauthiera, stejně jako práce zachycující specifický tuzemský kontext. U teorie mystifikace pak bude přihlédnuto rovněž k české tradici tohoto druhu umělecké tvorby. (Lederbuchová, Borecký).
Seznam doporučené literatury
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0. KRÁLÍK, Jiří. Film a mystifikace: sbírka textů k cyklu 26. Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Uherské Hradiště: Letní filmová škola, 2000. GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-733-1023-6. KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. ISBN 978-80-210-7756-0. Další autoři: LADISLAVA LEDERBUCHOVÁ, VLADIMÍR BORECKÝ
Seznam doporučené literatury
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0. KRÁLÍK, Jiří. Film a mystifikace: sbírka textů k cyklu 26. Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Uherské Hradiště: Letní filmová škola, 2000. GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-733-1023-6. KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. ISBN 978-80-210-7756-0. Další autoři: LADISLAVA LEDERBUCHOVÁ, VLADIMÍR BORECKÝ
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant představil téma práce. Vedoucí hodnotil text známkou 1,49 a diplomantovi vytýkal používaní žurnalismů a nedostatečnost závěru. Oponent hodnotil práci známkou1,31 a kritizoval závěr. Diplomant zodpověděl otázky členů komise. Po rozpravě byl text hodnocen známkou A.
Práce byla zkontrolávana systémem Theses a není plagiát.