Cílem diplomové práce bylo zjistit a porovnat úroveň pohybové gramotnosti a
převažující motivy pro vykonávání pohybové aktivity u žáků střední školy Gymnázia Zábřeh. Výzkum byl realizován v únoru a březnu 2022 a účastnilo se jej 100 žáků, 42 chlapců a 58 dívek, ve věku 15-20 let. Pro sběr dat byla použita dotazníková metoda za pomoci standardizovaných dotazníků DSPG (sebehodnocení pohybové gramotnosti), MPAM-CZ (motivace k pohybové aktivitě), DOVE (hodnocení obecné vlastní efektivity) a DOPA (vlastní efektivita v rámci pohybových aktivit). Žáci dosáhli vysoké míry efektivity sebehodnocení pohybové gramotnosti a výsledky v různých částech studia byly shodné. Shodné byly i motivy k vykonávání pohybové aktivity. Žáci často nejsou schopni překonat překážky bránící jim vykonávat pohybovou aktivitu, ačkoliv v běžném životě
překážky zdolávají. Obliba tělesné výchovy je u výzkumného souboru nízká.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to find out and compare the level of physical
literacy and the motives for physical activity of students at Gymnázium Zábřeh. The research was conducted in February and March 2022 and involved 100 students, 42 boys and 58 girls, aged 15-20. A questionnaire method was used for data collection. A standardized questionnaires DSPG (self-assessment of physical literacy), MPAM-CZ (motivation for physical activity), DOVE (assessment of general self-efficacy) and DOPA (self-efficacy within physical activities), were used. Students achieved a high level of effectiveness in self-evaluation of physical literacy, and the results in different parts of the study were identical. The motives for performing physical activity were identical as
well. Students are often unable to overcome obstacles that prevent them from engaging in physical activity, even though they overcome obstacles in everyday life. The popularity of physical education in the research group is low.
Klíčová slova
pohybová gramotnost, pohybová aktivita, dotazníky, motivace, střední
škola, sebeúčinnost, adolescence
Klíčová slova v angličtině
physical literacy, physical activity, questionnaires, motivation, high school,
self-efficacy, adolescence
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo zjistit a porovnat úroveň pohybové gramotnosti a
převažující motivy pro vykonávání pohybové aktivity u žáků střední školy Gymnázia Zábřeh. Výzkum byl realizován v únoru a březnu 2022 a účastnilo se jej 100 žáků, 42 chlapců a 58 dívek, ve věku 15-20 let. Pro sběr dat byla použita dotazníková metoda za pomoci standardizovaných dotazníků DSPG (sebehodnocení pohybové gramotnosti), MPAM-CZ (motivace k pohybové aktivitě), DOVE (hodnocení obecné vlastní efektivity) a DOPA (vlastní efektivita v rámci pohybových aktivit). Žáci dosáhli vysoké míry efektivity sebehodnocení pohybové gramotnosti a výsledky v různých částech studia byly shodné. Shodné byly i motivy k vykonávání pohybové aktivity. Žáci často nejsou schopni překonat překážky bránící jim vykonávat pohybovou aktivitu, ačkoliv v běžném životě
překážky zdolávají. Obliba tělesné výchovy je u výzkumného souboru nízká.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to find out and compare the level of physical
literacy and the motives for physical activity of students at Gymnázium Zábřeh. The research was conducted in February and March 2022 and involved 100 students, 42 boys and 58 girls, aged 15-20. A questionnaire method was used for data collection. A standardized questionnaires DSPG (self-assessment of physical literacy), MPAM-CZ (motivation for physical activity), DOVE (assessment of general self-efficacy) and DOPA (self-efficacy within physical activities), were used. Students achieved a high level of effectiveness in self-evaluation of physical literacy, and the results in different parts of the study were identical. The motives for performing physical activity were identical as
well. Students are often unable to overcome obstacles that prevent them from engaging in physical activity, even though they overcome obstacles in everyday life. The popularity of physical education in the research group is low.
Klíčová slova
pohybová gramotnost, pohybová aktivita, dotazníky, motivace, střední
škola, sebeúčinnost, adolescence
Klíčová slova v angličtině
physical literacy, physical activity, questionnaires, motivation, high school,
self-efficacy, adolescence
Zásady pro vypracování
1) Studium dané problematiky v české i zahraniční literatuře.
2) Výběr respondentů, zajištění informovaných souhlasů.
3) Příprava výzkumu a jeho provedení, distribuce dotazníků.
4) Příprava datového souboru, analýza dat a zpracování dle cílů DP.
5) Sepsání výsledkové části, finalizace práce.
Zásady pro vypracování
1) Studium dané problematiky v české i zahraniční literatuře.
2) Výběr respondentů, zajištění informovaných souhlasů.
3) Příprava výzkumu a jeho provedení, distribuce dotazníků.
4) Příprava datového souboru, analýza dat a zpracování dle cílů DP.
5) Sepsání výsledkové části, finalizace práce.