Bakalářská práce je zaměřena na profesionální vztah mezi sociálním pracovníkem a klientem Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. V teoretické části popisuje pojmy definující NZDM, profesionální vztah, jeho dynamiku a etická dilemata. V empirické části je jako metoda užito případové studie. Výzkum je zakončen analýzou získaných dat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the professional relationship between the social worker and the client of the Low Threshold Facility for Children and Youth. In the theoretical part, it describes the terms defining the Low Threshold Facility for Children and Youth, the professional relationship, his dynamics and ethical dilemmas. In the empirical part, a case study is used as a method. The research is concluded with the analysis of the obtained data.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, mládež, profesionální vztah, uživatel, sociální pracovník, sociální služba
Klíčová slova v angličtině
Low threshold facility for children and youth, youth, professional relationship, user, social worker, social service
Rozsah průvodní práce
48 s. ( 71 376 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na profesionální vztah mezi sociálním pracovníkem a klientem Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. V teoretické části popisuje pojmy definující NZDM, profesionální vztah, jeho dynamiku a etická dilemata. V empirické části je jako metoda užito případové studie. Výzkum je zakončen analýzou získaných dat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the professional relationship between the social worker and the client of the Low Threshold Facility for Children and Youth. In the theoretical part, it describes the terms defining the Low Threshold Facility for Children and Youth, the professional relationship, his dynamics and ethical dilemmas. In the empirical part, a case study is used as a method. The research is concluded with the analysis of the obtained data.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, mládež, profesionální vztah, uživatel, sociální pracovník, sociální služba
Klíčová slova v angličtině
Low threshold facility for children and youth, youth, professional relationship, user, social worker, social service
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjistit vnímání hranic profesionálního vztahu mezi sociálním pracovníkem a klientem z pohledu sociálních pracovníků a klientů ve vybraném zařízení a jejich postoje.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Nastavení hranic vztahu sociální pracovník klient, osobní a profesionální stránka sociálního pracovníka, jejich dodržování a transparentnost pro klienty i to jak je vnímají oni samotní, bude předmětem mé práce, která by měla být i přínosem pro naše NZDM a to především díky náhledu na téma z pohledu klientů, jež bude možné zohlednit ve standardech kvality zařízení.
Výzkumná otázka: Jak sociální pracovníci a klienti daného zařízení vnímají a chápou profesionální hranice ve vztahu pracovník klient? Jaká jsou dilemata tohoto vztahu, se kterými se pracovníci a klienti setkávají? Jak je z pohledu klientů vztah klient pracovník naplňován?
Návrh postupu řešení (metoda): Práce bude kvalitativní výzkum, jako metoda jako metoda bude užita případová studie daného NZDM a to jak očima sociálních pracovníků tak klientů klubu. Půjde o rozhovory se sociálními pracovníky a vybranými klienty klubu. Sběr dat tak bude probíhat přímo v NZDM, půjde o neformální rozhovory s následným přepisem. Práce bude doplněna také o analýzu standardů kvality sociálních služeb daného NZDM. V práci bude vymezen specifický vztah sociálních pracovníků a klientů v NZDM a to s ohledem na věkový rozdíl (nezletilí, mladí dospělí), tykání pracovníků s klienty, blízkost a intimita vztahu.
Harmonogram práce:
konzultace osnovy práce, úvodu práce a prvních 8-10 stran teoretické části práce – nejpozději koncem září 2021
konzultace teoretické a metodické části práce – nejpozději koncem prosince 2021
konzultace pracovní verze bakalářské práce – nejpozději do konce února 2022
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do konce března 2022
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjistit vnímání hranic profesionálního vztahu mezi sociálním pracovníkem a klientem z pohledu sociálních pracovníků a klientů ve vybraném zařízení a jejich postoje.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Nastavení hranic vztahu sociální pracovník klient, osobní a profesionální stránka sociálního pracovníka, jejich dodržování a transparentnost pro klienty i to jak je vnímají oni samotní, bude předmětem mé práce, která by měla být i přínosem pro naše NZDM a to především díky náhledu na téma z pohledu klientů, jež bude možné zohlednit ve standardech kvality zařízení.
Výzkumná otázka: Jak sociální pracovníci a klienti daného zařízení vnímají a chápou profesionální hranice ve vztahu pracovník klient? Jaká jsou dilemata tohoto vztahu, se kterými se pracovníci a klienti setkávají? Jak je z pohledu klientů vztah klient pracovník naplňován?
Návrh postupu řešení (metoda): Práce bude kvalitativní výzkum, jako metoda jako metoda bude užita případová studie daného NZDM a to jak očima sociálních pracovníků tak klientů klubu. Půjde o rozhovory se sociálními pracovníky a vybranými klienty klubu. Sběr dat tak bude probíhat přímo v NZDM, půjde o neformální rozhovory s následným přepisem. Práce bude doplněna také o analýzu standardů kvality sociálních služeb daného NZDM. V práci bude vymezen specifický vztah sociálních pracovníků a klientů v NZDM a to s ohledem na věkový rozdíl (nezletilí, mladí dospělí), tykání pracovníků s klienty, blízkost a intimita vztahu.
Harmonogram práce:
konzultace osnovy práce, úvodu práce a prvních 8-10 stran teoretické části práce – nejpozději koncem září 2021
konzultace teoretické a metodické části práce – nejpozději koncem prosince 2021
konzultace pracovní verze bakalářské práce – nejpozději do konce února 2022
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do konce března 2022
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
NAVRÁTIL, P. 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Zeman
KOPŘIVA, K. 2013. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
RACEK, J., HERZOG, A. 2010. Fenomén NZDM, tedy nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. In: Kontaktní práce. Praha: Národní vzdělávací fond ve spolupráci s Českou asociací streetwork
ÚLEHLA, I. 2005. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
NAVRÁTIL, P. 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Zeman
KOPŘIVA, K. 2013. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
RACEK, J., HERZOG, A. 2010. Fenomén NZDM, tedy nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. In: Kontaktní práce. Praha: Národní vzdělávací fond ve spolupráci s Českou asociací streetwork
ÚLEHLA, I. 2005. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství