Stěžejní pasáž diplomové práce představuje kvalitativní výzkum zaměřený na analýzu zkušeností učitelů s procesem adaptace z období, kdy se sami považovali za začínající, cílem práce je tedy popsat zkušenosti učitelů I. stupně základní školy s jejich vlastním procesem adaptace.
S využitím polostrukturovaných rozhovorů a metody zakotvené teorie práce odpovídá na výzkumnou otázku, jak učitelé I. stupně základní školy reflektují vlastní proces adaptace, a odhaluje, s jakými bariérami se respondentky na počátku své profesní dráhy setkaly.
Za důležité výzkumné zjištění týkající se bariér adaptačního procesu učitelů v základní škole lze považovat jak problémovou komunikaci s rodiči, tak nepřipravenost na vedení školní dokumentace, což činí učitelům, kteří po studiu vysoké školy nastoupili do pracovního procesu, největší obtíže. O tomto problému hovoří také poznatky v teoretické části práce v pasáži týkající se činitelů ovlivňující adaptační proces. Klíčovým pojmům učitel a adaptační proces jsou v práci věnovány samostatné kapitoly, a to tak, aby oba tyto odborné termíny byly objasněny v souladu s uvedenou teoretickou koncepcí výzkumu.
Výsledky výzkumu mohou být užitečné především ředitelům škol, kteří se na jejich základě mají možnost zamyslet, jak lze průběh adaptačního období svým začínajícím učitelům usnadnit a jejich práci učinit co nejvíce efektivní.
Anotace v angličtině
The main part of diploma thesis is based on qualitative research focused on analysis of teachers experiences of adaptation process during initial phase of their teaching. By using methods of semi-structured interview and the Grounded Theory method thesis presents an answer to a research question of how primary schools teachers reflects their adaptation process, thesis reveals the barriers of female-teacher respondents had to face at the beginning of their carrier.
The significant findings of research in adaptation process of beginning primary school teachers, are problematic communication with parents of students and unpreparedness for school documentation maintenance. These issues are also mentioned in theoretical part of thesis in section with factors affecting adaptation process. Thesis deals with two key concepts: teacher and adaptation process in separate chapters for proper understanding by theoretical concept of research.
The results of research might be useful especially for school principals who can use these conclusions for better establishing beginning teachers and make their work effort more effective during their adaptation process.
Klíčová slova
Začínající učitel, adaptační proces, problémy začínajících učitelů, profesní dráha učitele
Stěžejní pasáž diplomové práce představuje kvalitativní výzkum zaměřený na analýzu zkušeností učitelů s procesem adaptace z období, kdy se sami považovali za začínající, cílem práce je tedy popsat zkušenosti učitelů I. stupně základní školy s jejich vlastním procesem adaptace.
S využitím polostrukturovaných rozhovorů a metody zakotvené teorie práce odpovídá na výzkumnou otázku, jak učitelé I. stupně základní školy reflektují vlastní proces adaptace, a odhaluje, s jakými bariérami se respondentky na počátku své profesní dráhy setkaly.
Za důležité výzkumné zjištění týkající se bariér adaptačního procesu učitelů v základní škole lze považovat jak problémovou komunikaci s rodiči, tak nepřipravenost na vedení školní dokumentace, což činí učitelům, kteří po studiu vysoké školy nastoupili do pracovního procesu, největší obtíže. O tomto problému hovoří také poznatky v teoretické části práce v pasáži týkající se činitelů ovlivňující adaptační proces. Klíčovým pojmům učitel a adaptační proces jsou v práci věnovány samostatné kapitoly, a to tak, aby oba tyto odborné termíny byly objasněny v souladu s uvedenou teoretickou koncepcí výzkumu.
Výsledky výzkumu mohou být užitečné především ředitelům škol, kteří se na jejich základě mají možnost zamyslet, jak lze průběh adaptačního období svým začínajícím učitelům usnadnit a jejich práci učinit co nejvíce efektivní.
Anotace v angličtině
The main part of diploma thesis is based on qualitative research focused on analysis of teachers experiences of adaptation process during initial phase of their teaching. By using methods of semi-structured interview and the Grounded Theory method thesis presents an answer to a research question of how primary schools teachers reflects their adaptation process, thesis reveals the barriers of female-teacher respondents had to face at the beginning of their carrier.
The significant findings of research in adaptation process of beginning primary school teachers, are problematic communication with parents of students and unpreparedness for school documentation maintenance. These issues are also mentioned in theoretical part of thesis in section with factors affecting adaptation process. Thesis deals with two key concepts: teacher and adaptation process in separate chapters for proper understanding by theoretical concept of research.
The results of research might be useful especially for school principals who can use these conclusions for better establishing beginning teachers and make their work effort more effective during their adaptation process.
Klíčová slova
Začínající učitel, adaptační proces, problémy začínajících učitelů, profesní dráha učitele
A. Cíl práce: Popsat zkušenosti učitelů I. stupně základní školy s jejich vlastním procesem adaptace.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Retrospektivně orientovaná práce zanalyzuje zkušenosti učitelů s vlastním procesem adaptace z období, kdy byli učitelé považováni za začínající a to tak, aby bylo možné zpětně definovat klíčové potřeby jednotlivých aktérů z pohledu profesního rozvoje. Rozhovory budou analyzovány prostřednictvím metody zakotvené teorie.
C. Výzkumná otázka: Jak učitelé I. stupně základní školy reflektují vlastní proces adaptace?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Studium a analýza literatury, systematické zpracování teoretické části, kvalitativní šetření prostřednictvím rozhovorů, interpretace výsledků výzkumu.
E. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 6. 2021
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2022
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2022 (orientačně – bude upřesněno harmonogramem akademického roku)
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Popsat zkušenosti učitelů I. stupně základní školy s jejich vlastním procesem adaptace.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Retrospektivně orientovaná práce zanalyzuje zkušenosti učitelů s vlastním procesem adaptace z období, kdy byli učitelé považováni za začínající a to tak, aby bylo možné zpětně definovat klíčové potřeby jednotlivých aktérů z pohledu profesního rozvoje. Rozhovory budou analyzovány prostřednictvím metody zakotvené teorie.
C. Výzkumná otázka: Jak učitelé I. stupně základní školy reflektují vlastní proces adaptace?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Studium a analýza literatury, systematické zpracování teoretické části, kvalitativní šetření prostřednictvím rozhovorů, interpretace výsledků výzkumu.
E. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 6. 2021
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2022
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2022 (orientačně – bude upřesněno harmonogramem akademického roku)
Seznam doporučené literatury
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Melnick, S. A, & Meister, D. G. (2008). A Comparison of Beginning and Experienced Teacher´s Concerns. Educational Research Quarterly, 31 (3), 40-56.
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
Vašutová, J. (2005). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
Seznam doporučené literatury
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Melnick, S. A, & Meister, D. G. (2008). A Comparison of Beginning and Experienced Teacher´s Concerns. Educational Research Quarterly, 31 (3), 40-56.
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
Vašutová, J. (2005). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.