Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku efektu kotvení, která se pojí s oborem behaviorální ekonomie. Teoretická část práce je zaměřena na základní popis vztahu behaviorální ekonomie a klasické mainstreamové ekonomie, principy rozhodovacího procesu spotřebitele a vysvětlení některých kognitivních biasů (heuristik), kterými se behaviorální ekonomie snaží vysvětlit systematické a předvídatelné chyby v úsudku spotřebitele během rozhodovacího procesu. Závěr teoretické části je věnován problematice fiktivních slev a směrnici Evropské Unie o oznamování snížení cen, která tuto problematiku právně upravuje. Praktická část práce je zaměřena na jednu z heuristik - efekt kotvení, která byla využita pro zkoumání ekonomického jednání vybrané skupiny respondentů a jejich ochoty zaplatit za daný produkt pod vlivem cenové kotvy. Hlavním cílem práce je ověřit existenci efektu kotvení při expozici spotřebitele cenovým kotvám a objasnit faktory, které tento efekt mohou ovlivnit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the issue of the anchoring effect, which is related to the field of behavioural economics. The theoretical part of the thesis focuses on a basic description of the relationship between behavioural economics and classical mainstream economics, the principles of the consumer decision-making process and an explanation of some cognitive biases (heuristics) that behavioural economics attempts to use to explain systematic and predictable errors in consumer judgement during the decision-making process. The theoretical part concludes with the issue of fake discounts and the directive of the European Parliament on consumer protection in the indication of the prices of products offered to consumers, which regulates this issue. The practical part of the thesis focuses on one of the heuristics - the anchoring effect, which was used to investigate the economic behaviour of a selected group of respondents and their willingness to pay for a given product under the influence of a price anchor. The main objective of the paper is to verify the existence of anchoring effect when consumers are exposed to price anchors and to clarify the factors that may influence this effect.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku efektu kotvení, která se pojí s oborem behaviorální ekonomie. Teoretická část práce je zaměřena na základní popis vztahu behaviorální ekonomie a klasické mainstreamové ekonomie, principy rozhodovacího procesu spotřebitele a vysvětlení některých kognitivních biasů (heuristik), kterými se behaviorální ekonomie snaží vysvětlit systematické a předvídatelné chyby v úsudku spotřebitele během rozhodovacího procesu. Závěr teoretické části je věnován problematice fiktivních slev a směrnici Evropské Unie o oznamování snížení cen, která tuto problematiku právně upravuje. Praktická část práce je zaměřena na jednu z heuristik - efekt kotvení, která byla využita pro zkoumání ekonomického jednání vybrané skupiny respondentů a jejich ochoty zaplatit za daný produkt pod vlivem cenové kotvy. Hlavním cílem práce je ověřit existenci efektu kotvení při expozici spotřebitele cenovým kotvám a objasnit faktory, které tento efekt mohou ovlivnit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the issue of the anchoring effect, which is related to the field of behavioural economics. The theoretical part of the thesis focuses on a basic description of the relationship between behavioural economics and classical mainstream economics, the principles of the consumer decision-making process and an explanation of some cognitive biases (heuristics) that behavioural economics attempts to use to explain systematic and predictable errors in consumer judgement during the decision-making process. The theoretical part concludes with the issue of fake discounts and the directive of the European Parliament on consumer protection in the indication of the prices of products offered to consumers, which regulates this issue. The practical part of the thesis focuses on one of the heuristics - the anchoring effect, which was used to investigate the economic behaviour of a selected group of respondents and their willingness to pay for a given product under the influence of a price anchor. The main objective of the paper is to verify the existence of anchoring effect when consumers are exposed to price anchors and to clarify the factors that may influence this effect.
Behaviorální ekonomie je poměrně mladý ekonomický proud, který se snaží doplnit mainstreamovou ekonomii o psychologický realismus. Tato práce si klade za cíl zhodnotit, zda jsou výsledky experimentů v souladu s ekonomickou teorií a ověřit, zda dochází k systematickému překračování axiomů racionality u konkrétní skupiny respondentů. Práce se opírá převážně o poznatky amerického profesora Richarda Thalera a budou provedeny vybrané experimenty, které popisuje ve svém díle.
Zásady pro vypracování
Behaviorální ekonomie je poměrně mladý ekonomický proud, který se snaží doplnit mainstreamovou ekonomii o psychologický realismus. Tato práce si klade za cíl zhodnotit, zda jsou výsledky experimentů v souladu s ekonomickou teorií a ověřit, zda dochází k systematickému překračování axiomů racionality u konkrétní skupiny respondentů. Práce se opírá převážně o poznatky amerického profesora Richarda Thalera a budou provedeny vybrané experimenty, které popisuje ve svém díle.
Seznam doporučené literatury
CAMERER, Colin; LOEWENSTEIN George a RABIN Matthew. Advances in behavioral economics. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2004. ISBN 978-0-691-11682-2.
KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil, 2012. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-42-4.
THALER, Richard H. Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie. Přeložil Jan KALANDRA. Praha: Argo, 2017. Zip (Argo: Dokořán). ISBN 978-80-257-2121-6.
THALER, Richard H. a Cass R. SUNSTEIN. Nudge: improving decisions about health, wealth and happiness. London: Penguin Books, 2009. ISBN 978-0-141-04001-1.
Seznam doporučené literatury
CAMERER, Colin; LOEWENSTEIN George a RABIN Matthew. Advances in behavioral economics. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2004. ISBN 978-0-691-11682-2.
KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil, 2012. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-42-4.
THALER, Richard H. Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie. Přeložil Jan KALANDRA. Praha: Argo, 2017. Zip (Argo: Dokořán). ISBN 978-80-257-2121-6.
THALER, Richard H. a Cass R. SUNSTEIN. Nudge: improving decisions about health, wealth and happiness. London: Penguin Books, 2009. ISBN 978-0-141-04001-1.