Zobrazení výrazné historické osobnosti ve filmu, jako je Karel IV., s sebou nese jisté specifikum práce, kdy je nakládáno s již zformulovaným historickým předobrazem. Tématem zobrazení tohoto panovníka v kinematografii se částečně zabýval Petr Kopal ve svých textech. Stěžejním mu byl snímek Noc na Karlštejně (1973), ve kterém zobrazení tohoto panovníka, vnímá jako parafrázi k Palackého výkladu dějin a Slasti Otce Vlasti (1969), který pokládá za odtrhnutí od tradičního zpracování. Na vytvoření určitého typu povědomí o jeho osobnosti, se ovšem podílel ve značné míře už sám Karel IV., vytvořením autobiografického díla Vita Caroli, čímž se Kopalův výrok stává sporným. Jak ukázala tato práce, i ve filmech dokážeme nalézt podobnosti s touto autobiografií. K výše zmíněným filmům je připojen i nejnovější snímek Hlas pro římského krále (2016).
Anotace v angličtině
The depiction of a significant historical figure in a film such as Charles IV brings with it a certain specificity in approach, where working with an already formulated historical image is treated. The topic of the depiction of this monarch in cinema was partly dealt with by Petr Kopal in his texts. The central film for him was Noc na Karlštejně (1973), in which he perceived the depiction of this monarch as a paraphrase of Palacký's interpretation of history, and Slasti Otce Vlasti (1969), which he considered a break from the traditional treatment. However, to a large extent Charles IV himself had already contributed to a certain type of awareness of his personality by producing the autobiographical work Vita Caroli, which renders Kopal's statement moot. As this thesis has shown, we can also find similarities with this autobiography in films. In addition to the aforementioned films, the most recent film Hlas pro římského krále (2016) is also included.
Klíčová slova
Historický film, Karel IV., Vita Caroli
Klíčová slova v angličtině
Historical film, Charles IV., Vita Caroli
Rozsah průvodní práce
47 s. (80 965 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Zobrazení výrazné historické osobnosti ve filmu, jako je Karel IV., s sebou nese jisté specifikum práce, kdy je nakládáno s již zformulovaným historickým předobrazem. Tématem zobrazení tohoto panovníka v kinematografii se částečně zabýval Petr Kopal ve svých textech. Stěžejním mu byl snímek Noc na Karlštejně (1973), ve kterém zobrazení tohoto panovníka, vnímá jako parafrázi k Palackého výkladu dějin a Slasti Otce Vlasti (1969), který pokládá za odtrhnutí od tradičního zpracování. Na vytvoření určitého typu povědomí o jeho osobnosti, se ovšem podílel ve značné míře už sám Karel IV., vytvořením autobiografického díla Vita Caroli, čímž se Kopalův výrok stává sporným. Jak ukázala tato práce, i ve filmech dokážeme nalézt podobnosti s touto autobiografií. K výše zmíněným filmům je připojen i nejnovější snímek Hlas pro římského krále (2016).
Anotace v angličtině
The depiction of a significant historical figure in a film such as Charles IV brings with it a certain specificity in approach, where working with an already formulated historical image is treated. The topic of the depiction of this monarch in cinema was partly dealt with by Petr Kopal in his texts. The central film for him was Noc na Karlštejně (1973), in which he perceived the depiction of this monarch as a paraphrase of Palacký's interpretation of history, and Slasti Otce Vlasti (1969), which he considered a break from the traditional treatment. However, to a large extent Charles IV himself had already contributed to a certain type of awareness of his personality by producing the autobiographical work Vita Caroli, which renders Kopal's statement moot. As this thesis has shown, we can also find similarities with this autobiography in films. In addition to the aforementioned films, the most recent film Hlas pro římského krále (2016) is also included.
Klíčová slova
Historický film, Karel IV., Vita Caroli
Klíčová slova v angličtině
Historical film, Charles IV., Vita Caroli
Zásady pro vypracování
Zobrazení výrazné historické osobnosti ve filmu, jako je Karel IV., s sebou nese jisté specifikum práce, kdy je nakládáno s již zformulovaným historickým předobrazem. Tématem zobrazení tohoto panovníka v kinematografii se částečně zabýval Petr Kopal ve svých textech. Záběrem jeho zájmu byl snímek Noc na Karlštejně (1973), ve kterém zobrazení tohoto panovníka, bere jako parafrázi k Palackého výkladu dějin a Slasti Otce Vlasti (1969), který pokládá za odtrhnutí od tradičního zpracování. Na vytvoření určitého typu povědomí o jeho osobnosti, se ovšem podílel ve značné míře už sám Karel IV., vytvořením autobiografického díla Vita Caroli, čímž se Kopalův výrok stává sporným.
Mou ambicí pro závěrečnou bakalářskou práci je rozklíčovat, jakým způsobem se odráží tento vliv ve filmech s Karlovou postavou, jaké nese jeho zobrazení identické znaky a zda se některé z nich proměňují. K výše zmíněným filmům připojím nejnovější snímek Hlas pro římského krále (2016). Abych dokázala pochopit využité stylové vzorce využiji k tomuto cíli segmentace syžetu, dále se přesunu k analýze inscenování. Výsledky analýzy průběžně konfrontuji s textem Vita Caroli. Text je podložen hypotézou, že postava Karla IV.je ve všech snímcích protkána identickými znaky primárně vycházejícími z Vita Caroli.
Zásady pro vypracování
Zobrazení výrazné historické osobnosti ve filmu, jako je Karel IV., s sebou nese jisté specifikum práce, kdy je nakládáno s již zformulovaným historickým předobrazem. Tématem zobrazení tohoto panovníka v kinematografii se částečně zabýval Petr Kopal ve svých textech. Záběrem jeho zájmu byl snímek Noc na Karlštejně (1973), ve kterém zobrazení tohoto panovníka, bere jako parafrázi k Palackého výkladu dějin a Slasti Otce Vlasti (1969), který pokládá za odtrhnutí od tradičního zpracování. Na vytvoření určitého typu povědomí o jeho osobnosti, se ovšem podílel ve značné míře už sám Karel IV., vytvořením autobiografického díla Vita Caroli, čímž se Kopalův výrok stává sporným.
Mou ambicí pro závěrečnou bakalářskou práci je rozklíčovat, jakým způsobem se odráží tento vliv ve filmech s Karlovou postavou, jaké nese jeho zobrazení identické znaky a zda se některé z nich proměňují. K výše zmíněným filmům připojím nejnovější snímek Hlas pro římského krále (2016). Abych dokázala pochopit využité stylové vzorce využiji k tomuto cíli segmentace syžetu, dále se přesunu k analýze inscenování. Výsledky analýzy průběžně konfrontuji s textem Vita Caroli. Text je podložen hypotézou, že postava Karla IV.je ve všech snímcích protkána identickými znaky primárně vycházejícími z Vita Caroli.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David a Thompsonová KRISTIN. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
BORDWELL, David. Figures Traced in Light: On Cinematic Staging. London: University of California Press, 2005. ISBN 978-0-520-24197-8.
KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny. In: KOPAL, Petr. Film a dějiny. Praha: Lidové noviny, 2005, s. 112–128. ISBN 80-7106-667-2.
KOPAL, Petr. Hra o Marketu Lazarovou? Filmové obrazy středověku. Kuděj. 2003, (2), s. 42-67. ISSN 1211-8109.
MERTLÍK, Rudolf, překl. Vita Caroli Quarti: vlastní životopis Karla IV. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1070-6.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David a Thompsonová KRISTIN. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
BORDWELL, David. Figures Traced in Light: On Cinematic Staging. London: University of California Press, 2005. ISBN 978-0-520-24197-8.
KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny. In: KOPAL, Petr. Film a dějiny. Praha: Lidové noviny, 2005, s. 112–128. ISBN 80-7106-667-2.
KOPAL, Petr. Hra o Marketu Lazarovou? Filmové obrazy středověku. Kuděj. 2003, (2), s. 42-67. ISSN 1211-8109.
MERTLÍK, Rudolf, překl. Vita Caroli Quarti: vlastní životopis Karla IV. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1070-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila předmět a cíle, metodologii a hlavní závěry. Během rozpravy zodpověděla otázky z posudků a uspokojivě reagovala na připomínky komise. Komise konstatovala slabou jazykovou úroveň práce.