Bakalářská práce se vztahuje k tématu narativní analýzy snímku v kontextu detektivního žánru. Práce se metodologicky opírá o narativní teorii Davida Bordwella, která je na snímek aplikovaná a je rozšířena o dotazník pro diváky. Metodologie je rozšířená o studii Miftakhula Knoiroha věnující se strategii klamání a o článek Erica Sandberga zaměřující se na motiv nostalgie. Hlavním cílem práce bylo provedení narativní analýzy snímku Na nože (2019) v kontextu tradičních postupů detektivního žánru a zlatého věku detektivky, jejich pravidel, zavedených konvencí, motivu nostalgie, a to celé s ohledem na aktivitu diváka. Po provedení analýzy docházím k závěru, že snímek Na nože (2019) dodržuje konvence detektivního žánru v obecné rovině (prostředí, postavy) a vysokou mírou sebeuvědomění využívá žánr ve svou prosperitu. Snímek výrazně inovuje přístup narativního vyprávění. Vyprávění využívá flashbacky, skrz ně vypravěči předávají informace divákům o fabuli. Syžet používá opakování událostí a časové mezery, což vede k aktivujícím účinkům na diváka.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis relates to the topic of narrative analysis of a film in the context of the detective genre. Methodologically, the thesis is based on David Bordwell's narrative theory applied on the film and is extended by a questionnatre for the audience. The methodology is extended by Miftakhul Knoiroh's study on the strategy of deception and Eric Sandberg's article focusing on the motive of nostalgia. The main aim of the thesis was to conduct a narrative analysis of the Knives Out (2019) in the context of traditional practices of the detective genre and the Golden Age of the Detective Fiction, their rules, established convetions, and the motive of nostalgia, all with regard to the activity of the viewer. After conducting the analysis, I conclude that the film Knives Out (2019) adheres to the conventions of the detective genre on a general level (setting, characters) and uses the genre to its advantage with a high degree of self-awareness. The film significantly innovates the narrative approach. The narrative uses flashbacks, through which the narrators convey information about the plot to the audience. The plot uses repetition of events and temporal gaps, which leads to activating effects on the viewer.
Knives Out (2019), detective genre, narration, lies, conventions, innovation, Golden Age of Detective Fiction
Rozsah průvodní práce
74 s. (140 955 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se vztahuje k tématu narativní analýzy snímku v kontextu detektivního žánru. Práce se metodologicky opírá o narativní teorii Davida Bordwella, která je na snímek aplikovaná a je rozšířena o dotazník pro diváky. Metodologie je rozšířená o studii Miftakhula Knoiroha věnující se strategii klamání a o článek Erica Sandberga zaměřující se na motiv nostalgie. Hlavním cílem práce bylo provedení narativní analýzy snímku Na nože (2019) v kontextu tradičních postupů detektivního žánru a zlatého věku detektivky, jejich pravidel, zavedených konvencí, motivu nostalgie, a to celé s ohledem na aktivitu diváka. Po provedení analýzy docházím k závěru, že snímek Na nože (2019) dodržuje konvence detektivního žánru v obecné rovině (prostředí, postavy) a vysokou mírou sebeuvědomění využívá žánr ve svou prosperitu. Snímek výrazně inovuje přístup narativního vyprávění. Vyprávění využívá flashbacky, skrz ně vypravěči předávají informace divákům o fabuli. Syžet používá opakování událostí a časové mezery, což vede k aktivujícím účinkům na diváka.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis relates to the topic of narrative analysis of a film in the context of the detective genre. Methodologically, the thesis is based on David Bordwell's narrative theory applied on the film and is extended by a questionnatre for the audience. The methodology is extended by Miftakhul Knoiroh's study on the strategy of deception and Eric Sandberg's article focusing on the motive of nostalgia. The main aim of the thesis was to conduct a narrative analysis of the Knives Out (2019) in the context of traditional practices of the detective genre and the Golden Age of the Detective Fiction, their rules, established convetions, and the motive of nostalgia, all with regard to the activity of the viewer. After conducting the analysis, I conclude that the film Knives Out (2019) adheres to the conventions of the detective genre on a general level (setting, characters) and uses the genre to its advantage with a high degree of self-awareness. The film significantly innovates the narrative approach. The narrative uses flashbacks, through which the narrators convey information about the plot to the audience. The plot uses repetition of events and temporal gaps, which leads to activating effects on the viewer.
Knives Out (2019), detective genre, narration, lies, conventions, innovation, Golden Age of Detective Fiction
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat filmem Na nože (2019) režiséra a scenáristy Riana Johnsona. Pro analýzu snímku bude použita kognitivní teorie filmového vyprávění představená Davidem Bordwellem v knize Narration in the Fiction Film a dalších spisech. Literatura bude dále rozšířena o publikace Warrena Bucklanda, které se věnují komplexním narativům a netradičním způsobům vyprávění. Do trendů komplexních narativů v současné kinematografii lze zařadit i vybraný snímek, protože využívá složitě strukturované vyprávění, spletitou zápletku, sofistikovaný systém zamlčování informací či velké množství postav.
Cílem bakalářské práce je dešifrování narativu ve filmu Na nože skrze analýzu syžetové struktury a interakci fikčních postav. Následně autorka odpoví na otázku, jak dávkování informací podmiňuje výstavbu syžetu. Zaměří se i na diváckou aktivitu, na způsob konstrukce fabule, a vytváření očekávání či pochybností, které mohou vycházet z použitých narativních technik. Analýza dále snímek kontextově vztáhne k tradici filmové detektivky a jejích obvyklých narativních postupů a vyhodnotí míru jeho ozvláštnění.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat filmem Na nože (2019) režiséra a scenáristy Riana Johnsona. Pro analýzu snímku bude použita kognitivní teorie filmového vyprávění představená Davidem Bordwellem v knize Narration in the Fiction Film a dalších spisech. Literatura bude dále rozšířena o publikace Warrena Bucklanda, které se věnují komplexním narativům a netradičním způsobům vyprávění. Do trendů komplexních narativů v současné kinematografii lze zařadit i vybraný snímek, protože využívá složitě strukturované vyprávění, spletitou zápletku, sofistikovaný systém zamlčování informací či velké množství postav.
Cílem bakalářské práce je dešifrování narativu ve filmu Na nože skrze analýzu syžetové struktury a interakci fikčních postav. Následně autorka odpoví na otázku, jak dávkování informací podmiňuje výstavbu syžetu. Zaměří se i na diváckou aktivitu, na způsob konstrukce fabule, a vytváření očekávání či pochybností, které mohou vycházet z použitých narativních technik. Analýza dále snímek kontextově vztáhne k tradici filmové detektivky a jejích obvyklých narativních postupů a vyhodnotí míru jeho ozvláštnění.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. University of Wisconsin Press, 1985. ISBN-10: 0299101746.
BUCKLAND, Warren. Narrative and Narration: Analyzing Cinematic Storytelling. Columbia University Press, 2021. ISBN 9780231543590.
SANDBERG, Eric. Detective Fiction, Nostalgia and Rian Johnson’s Knives Out: Making the Golden Age Great Again. Crime Fiction Studies. 2020, vol. 1(2), s. 237–253. ISSN: 2517-7982.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. University of Wisconsin Press, 1985. ISBN-10: 0299101746.
BUCKLAND, Warren. Narrative and Narration: Analyzing Cinematic Storytelling. Columbia University Press, 2021. ISBN 9780231543590.
SANDBERG, Eric. Detective Fiction, Nostalgia and Rian Johnson’s Knives Out: Making the Golden Age Great Again. Crime Fiction Studies. 2020, vol. 1(2), s. 237–253. ISSN: 2517-7982.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila předmět a cíle, metodologii a hlavní závěry. Během rozpravy zodpověděla otázky z posudků a kompetentně reagovala na připomínky členů komise.