Bakalářská práce se zabývá soukromím dětí v souvislosti rodičovským monitoringem. Teoretický rámec práce je tvořen problematikou soukromí z pohledu psychologie, vývojového období rané adolescence a mediální výchovy v rodině se zaměřením na monitoring. Výzkum byl zaměřen na problém soukromí dětí v souvislosti rodičovskou kontrolou aktivit dětí na jejich mobilních telefonech. Dvě hlavní výzkumné otázky se týkaly pohledu rodičů a dospívajících na hranice mezi soukromím dětí a rodičovskou kontrolou pomocí dostupných aplikací pro rodičovskou kontrolu. V souladu s kvalitativním designem výzkumu byla data získávána pomocí polostrukturovaného interview se třemi rodinami, které byly vybrány na základě nepravděpodobnostních metod. Z výsledků práce vyplývá, že rodiče respektují potřebu soukromí svých dospívajících dětí. Intruzivní funkce by rodiče nikdy nepoužili, někteří s výjimkou velmi závažné situace. Dospívající se skrze aplikace cítí omezování ve svobodě. Narušení soukromí ze strany rodičů nevnímají, ale výrazně by jim vadilo. Aplikace jim vadí kvůli jejich touze po autonomii, ale zároveň je z pohledu rodiče vnímají jako prospěšné. V rodinách byla znát také otevřenost a důvěra.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with children's privacy in the context of parental monitoring. Theoretical framework consists of privacy issues from the perspective of psychology, the developmental period of early adolescence and parental mediation with a focus on monitoring. The research focused on the problem of children's privacy in the context of parental monitoring of children's activities on their mobile phones. Two main research questions concerned parents' and adolescents' perspectives on the boundaries between children's privacy and monitoring. The research was conducted qualitatively. Data were collected through semi-structured interviews with three families selected by nonprobability sampling. We found out parents respect children's need for privacy. Parents would never use intrusive features of apps, some except a very serious situation. Teens feel restricted in their freedom through apps. They do not perceive an invasion of privacy by parents, but they would be considerably bothered by it. Parental control apps bother them because of their desire for autonomy, but they also see it from a parent's perspective as helpful. Openness and trust were evident in the families too.
Klíčová slova
monitoring, aplikace pro rodičovskou kontrolu, potřeba soukromí u dětí, mediální výchova v rodině, raná adolescence
Klíčová slova v angličtině
monitoring, parental control apps, children's need for privacy, parental mediation, early adolescence
Rozsah průvodní práce
102 s. (213 171 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá soukromím dětí v souvislosti rodičovským monitoringem. Teoretický rámec práce je tvořen problematikou soukromí z pohledu psychologie, vývojového období rané adolescence a mediální výchovy v rodině se zaměřením na monitoring. Výzkum byl zaměřen na problém soukromí dětí v souvislosti rodičovskou kontrolou aktivit dětí na jejich mobilních telefonech. Dvě hlavní výzkumné otázky se týkaly pohledu rodičů a dospívajících na hranice mezi soukromím dětí a rodičovskou kontrolou pomocí dostupných aplikací pro rodičovskou kontrolu. V souladu s kvalitativním designem výzkumu byla data získávána pomocí polostrukturovaného interview se třemi rodinami, které byly vybrány na základě nepravděpodobnostních metod. Z výsledků práce vyplývá, že rodiče respektují potřebu soukromí svých dospívajících dětí. Intruzivní funkce by rodiče nikdy nepoužili, někteří s výjimkou velmi závažné situace. Dospívající se skrze aplikace cítí omezování ve svobodě. Narušení soukromí ze strany rodičů nevnímají, ale výrazně by jim vadilo. Aplikace jim vadí kvůli jejich touze po autonomii, ale zároveň je z pohledu rodiče vnímají jako prospěšné. V rodinách byla znát také otevřenost a důvěra.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with children's privacy in the context of parental monitoring. Theoretical framework consists of privacy issues from the perspective of psychology, the developmental period of early adolescence and parental mediation with a focus on monitoring. The research focused on the problem of children's privacy in the context of parental monitoring of children's activities on their mobile phones. Two main research questions concerned parents' and adolescents' perspectives on the boundaries between children's privacy and monitoring. The research was conducted qualitatively. Data were collected through semi-structured interviews with three families selected by nonprobability sampling. We found out parents respect children's need for privacy. Parents would never use intrusive features of apps, some except a very serious situation. Teens feel restricted in their freedom through apps. They do not perceive an invasion of privacy by parents, but they would be considerably bothered by it. Parental control apps bother them because of their desire for autonomy, but they also see it from a parent's perspective as helpful. Openness and trust were evident in the families too.
Klíčová slova
monitoring, aplikace pro rodičovskou kontrolu, potřeba soukromí u dětí, mediální výchova v rodině, raná adolescence
Klíčová slova v angličtině
monitoring, parental control apps, children's need for privacy, parental mediation, early adolescence
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude popsat pohled rodičů a jejich dětí ve věku rané adolescence na potřebu soukromí v souvislosti s rodičovskou kontrolou aktivit dětí na jejich mobilních telefonech. Teoretická část práce bude zaměřena především na seznámení se s problematikou potřeby soukromí, mediální výchovy v rodině, monitoringu, a na popis období rané adolescence.
Metodologie výzkumné části bude vycházet z kvalitativního přístupu. Cílovou skupinu budou tvořit rodiny s dítětem ve věku 10/11-15 let. Vzorek z populace bude získáván nepravděpodobnostními metodami výběru. Sběr dat bude realizován pomocí polostrukturovaného interview. Data budou zpracována pomocí fenomenologické analýzy, popř. jiných metod kvalitativního výzkumu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude popsat pohled rodičů a jejich dětí ve věku rané adolescence na potřebu soukromí v souvislosti s rodičovskou kontrolou aktivit dětí na jejich mobilních telefonech. Teoretická část práce bude zaměřena především na seznámení se s problematikou potřeby soukromí, mediální výchovy v rodině, monitoringu, a na popis období rané adolescence.
Metodologie výzkumné části bude vycházet z kvalitativního přístupu. Cílovou skupinu budou tvořit rodiny s dítětem ve věku 10/11-15 let. Vzorek z populace bude získáván nepravděpodobnostními metodami výběru. Sběr dat bude realizován pomocí polostrukturovaného interview. Data budou zpracována pomocí fenomenologické analýzy, popř. jiných metod kvalitativního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Vágnerová, M. (2012). Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Mečíř, J. (1989). Starosti s dospíváním. Praha: Mona.
Corey, E. C. (2015) Our need for privacy. First Things, 255, 45-49. ISSN 10475141.
Tilton-Weaver, L. (2014). Adolescents 2019; information management: Comparing ideas about why adolescents disclose to or keep secrets from their parents. Journal of Youth and Adolescence, 43 (5), 803-813. doi: 10.1007 10964-013-0008-4.
Shmueli, B., Blecher-Prigat, A. (2010). Privacy for children. Colum. Hum. Rts. L. Rev., 42, 759.
Hawk, S. T., Keijsers, L., Hale III, W. W., Meeus, W. (2009). Mind your own business! Longitudinal relations between perceived privacy invasion and adolescent-parent conflict. Journal of Family Psychology, 23 (4), 511.
Šťastná, L., Wolák, R., Cigánková, K. (2014). Mediální výchova v rodině: postoje a přístupy českých rodičů1. REDAKCE ČASOPISU e-PEDAGOGIUM, 89.
Livingstone, S., Helsper E. J. (2008). Parental Mediation of Children 301;s Internet Use. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 52, 4, 581-599.
Hladíková, V. (2016). Fenomén rodičovskej mediácie používania internetu a miera jeho uplatňovania u rodičov detí mladšieho školského veku a teenagerov. GRANT journal, Vol. 5, 21-26. ISSN 1805-0638.
Aunola, K., Tolvanen, A., Viljaranta, J., Nurmi, J. E. (2013). Psychological control in daily parent textendash child interactions increases children 2019; negative emotions. Journal of Family Psychology, 27 (3), 453.
Seznam doporučené literatury
Vágnerová, M. (2012). Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Mečíř, J. (1989). Starosti s dospíváním. Praha: Mona.
Corey, E. C. (2015) Our need for privacy. First Things, 255, 45-49. ISSN 10475141.
Tilton-Weaver, L. (2014). Adolescents 2019; information management: Comparing ideas about why adolescents disclose to or keep secrets from their parents. Journal of Youth and Adolescence, 43 (5), 803-813. doi: 10.1007 10964-013-0008-4.
Shmueli, B., Blecher-Prigat, A. (2010). Privacy for children. Colum. Hum. Rts. L. Rev., 42, 759.
Hawk, S. T., Keijsers, L., Hale III, W. W., Meeus, W. (2009). Mind your own business! Longitudinal relations between perceived privacy invasion and adolescent-parent conflict. Journal of Family Psychology, 23 (4), 511.
Šťastná, L., Wolák, R., Cigánková, K. (2014). Mediální výchova v rodině: postoje a přístupy českých rodičů1. REDAKCE ČASOPISU e-PEDAGOGIUM, 89.
Livingstone, S., Helsper E. J. (2008). Parental Mediation of Children 301;s Internet Use. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 52, 4, 581-599.
Hladíková, V. (2016). Fenomén rodičovskej mediácie používania internetu a miera jeho uplatňovania u rodičov detí mladšieho školského veku a teenagerov. GRANT journal, Vol. 5, 21-26. ISSN 1805-0638.
Aunola, K., Tolvanen, A., Viljaranta, J., Nurmi, J. E. (2013). Psychological control in daily parent textendash child interactions increases children 2019; negative emotions. Journal of Family Psychology, 27 (3), 453.